Támad a tél: készül(t) az MVK is

Akt.:
Támad a tél: készül(t) az MVK is
© Illusztráció
Miskolc – A héten előrejelzett “szibériai hidegre” (kemény mínuszok, várhatóan nagy havazás) van-e forgatókönyve az MVK-nak? Milyen nehézségekkel jár(hat) a napi munkában a nagy hideg? Mit ellenőriznek leginkább az erre szakosodott munkatársak? Megkérdeztük!

“A téli felkészülés során, illetve nagy hidegben több elvégzendő feladata van munkatársainknak” – nyilatkozta érdeklődésünkre Csontos Ágnes, az MVK zrt. PR főmunkatársa. – “A villamosoknál a fülke fűtés átvizsgálása, szükség szerinti javítása, utastér fűtés átvizsgálása – szükség szerinti javítása – , homokszórók átvizsgálása, és az ablakmosók és ablaktörlő lapátok ellenőrzése.”

Nincs ez másként az autóbuszoknál sem, ám a “nagy kék dobozoknál” sokrétűbbek a feladatok. Ellenőrzik, beállítják az autóbuszok hűtőfolyadékának a töménységét (-29 C° töménységű fagyálló folyadék használatával), téli, fagyálló ablakmosó folyadékot használnak a szélvédő mosó berendezésekben. Ellenőrizik, szükség szerint cserélik a kopott ablaktörlő lapátokat, hiszen fontos hogy a járművezető jól kilásson a járműből. Minden autóbuszban biztosítják a szélvédő páramentesítő radiátorok és motorok működőképességét, illetve ahol ilyen van ott az ajtófűtéseket. Ellenőrzik a tükörfűtéseket, megszüntetik az utastereket határoló részek, ajtók, ablakok, tetőszellőzők tömítetlenségeit.

Tartalék akku és jó abroncs

“Az autóbuszok utasterének a fűtése az őszi idő beköszönte után folyamatos, ezért biztosítjuk az utastéri fűtőradiátorok és befúvó motorok működőképességét.” – folytatta Csontos Ágnes. “Az utastéri hőérzet egyébként a kora reggeli órákban elégtelennek tűnhet, mivel a nagy hideg miatt a járművekben működő diesel motorok csak lassan képesek felmelegíteni azt a nagymennyiségű hűtőközeget, ami a hő leadását végzi a fűtőradiátorokon keresztül.

Ugyanakkor ellenőrzik az indító akkumulátorok elektrolit szintjét, elektromos terhelhetőségét. Gondoskodnak a megfelelő darabszámú tartalék- csere akkumulátorról, gondoskodnak az előírt gumiabroncs nyomások beállításáról, a megfelelő mintázatú és mintázat mélységű gumiabroncsok felszereléséről, amelyek a téli körülmények között is jó kapaszkodó képességet és iránytartást adnak az autóbuszoknak.

Melegen tartani a motort

“A  motorok üzemképességének fenntartása érdekében téli-mély dermedéspontú gázolajat tankolunk az autóbuszokba, ez megakadályozza a paraffin kiválását az üzemanyagrendszer elemeiben. Emellett folyamatos az autóbuszok légtartályainak a víztelenítése. Ezzel csökkentjük a levegőrendszeri fagyások kialakulásának az esélyeit. Használjuk a programozható állóhelyi fűtéseket, illetve ahol nincs ott is igyekszünk a hidegindításokat elkerülni, melegen tartani az autóbuszok motorjait. Ezt különböző időközönként történő rendszeres indítással, járatással végezzük, de biztosítjuk a fékrendszerek blokkolás és kipörgésgátló rendszerek megfelelő működését. A nehézségeket tekintve egy-egy járműnél naponta előfordul a levegőrendszer elfagyása, mivel a féklevő nem termelődik fel – a jégdugó megakadályozza.” – sorolta Csontos Ágnes, az MVK Zrt. PR főmunkatársa.

(JLI)