Takata: csőd helyett bővülés van napirenden

Kersten Bachmann, a Takata ügyvezetője és dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere 2013 novemberében rázott kezet a gyár megépítésére
Kersten Bachmann, a Takata ügyvezetője és dr. Kriza Ákos, Miskolc polgármestere 2013 novemberében rázott kezet a gyár megépítésére - © Fotó:ÉM
Miskolc – Zavartalan a termelés a miskolci gyárban, nem érinti őket az anya­vállalat döntése.

Nem érinti az amerikai és japán csődeljárás a Takata miskolci üzemét, sőt a gyár a tervek szerint bővíti kapacitását és dolgozóinak létszámát is – derül ki a Takata Safety Systems Hungary Kft. lapunknak küldött közleményéből. Mint írják, a Takata Európában nyereségesen működik, nem jelent csődöt, miskolci üzemében pedig zavartalanul folytatja a termelést. A társaság azon kérdésünkre reagálva írta ezt, hogyan érinti/érintheti a miskolci gyárat és az itteni dolgozókat az anyavállalat döntése, melynek értelmében csődvédelmet kért Japánban és az Egyesült Államokban, ami lehetővé teszi számára, hogy pénzügyi mentőövet kapjon az egyik amerikai alkatrészgyártótól. Mint írták, jogilag független, önállóan működő részlegekről van szó.

Nálunk nincs „légzsákgond”

A cég belerokkant a hibás légzsákjai miatt kitört botrányba.

Csődvédelmet kért Japánban és az Egyesült Államokban az egyre nagyobb anyagi gondokkal küzdő Takata. A döntés semmiképp nem nevezhető derült égből villámcsapásnak, ugyanis a nemzetközi média már hetek óta cikkezett erről a forgatókönyvről. Mára kiderült, hogy a pénzügyi mentőövet nyújtó amerikai alkatrészgyártó a kínai háttérrel rendelkező konkurens, a Key Safety Systems (KSS), amelynek számos európai országban (Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Macedóniában, Romániában és Nagy-Britanniában is vannak gyárai. És hogy mi vezetett ide?

Halálos sérülések

A Takata vesztét a légzsákok felfújódását vezérlő inflátor hibája okozta. A selejtes alkatrész akkora erővel fújta fel az utasok védelmét szolgáló védőpárnát, hogy az a műszerfalból kiszakított fémfarabokkal gyilkos eszközzé vált, több halálos és súlyos sérülést okozva világszerte. Ráadásul arra is volt példa, hogy a szerkezet ok nélkül működésbe hozta a légzsákokat. A következmény pedig nemcsak a halálos áldozatok miatt lett katasztrofális, hiszen a világ eddigi legnagyobb visszahívását eredményezte. A problémák előtt a légzsákpiac több mint 20 százalékát magáénak mondható vállalat hibás termékei miatt csaknem százmillió inflátort (ami a légzsákok indításáért felelős) kellett/kell kicserélni.

Az ezek nyomán elindult kártérítési perek, az amerikai bűnügyi költségek és a bírság, valamint a visszahívás költségei már most akkorára rúgnak, hogy az 1,6 millió dolláros vételár sem lesz elegendő. Arról nem beszélve, hogy a csere még évekig eltart majd, ugyanis bár a Japánban futó érintett autók 70 százalékával végeztek már, de az Amerikában érintett gépkocsik 40 százalékánál sem történt meg a csere. Mindezek teljes költsége pedig – a becslések szerint – 9 milliárd dollár körül várható.

200 újabb alkalmazott

Adódott hát a kérdés, hogyan érinti mindez a 2013-ban alapított miskolci gyárat. A társaság európai szóvivője azzal nyugtatott meg minket, hogy a cégcsoport Japánban, Ázsiában, Amerikában és az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA) tevékenykedő jogilag független, önállóan működő részlegekből áll. A légzsák-meghibásodással kapcsolatban felmerült költségek és pénzügyi terhek pedig elsősorban az amerikai és a japán érdekeltségeknél keletkeztek. A csoport többi tagja ugyanakkor nyereségesen működik és megfelelő bevételt termel. Hangsúlyozta: a Takata nem készül csődvédelmet kérni Európában.

Kérdésünkre azt írta, hogy a jelenleg 1400 alkalmazottat foglalkoztató miskolci üzemben a terveknek megfelelően tovább bővítik a termelési kapacitást, és újabb 200 alkalmazottal növelik a dolgozói létszámot a következő hat hónapban.

ÉM-összeállítás


A Takata Miskolcon

A 2014 októbere óta termelő miskolci üzem az első Takata gyár Magyarországon és a 17. Európában. A cégcsoport 68,3 millió eurót ruházott be a Miskolc Déli Ipari Parkban felépült új gyárba. A 25 hektáros területen működő üzemben komplett légzsákokat és légzsákrendszereket gyártanak, melyeket a cég a legnagyobb autógyártó vállalatok számára szállít be.


Európában nyereséges a Takata, a miskolci üzem tovább bővül

Európában nyereséges a Takata, a miskolci üzem tovább bővül

A Takata Európában nyereségesen működik, nem jelent csődöt, miskolci üzemében pedig zavartalanul folytatja a termelést, sőt bővíti kapacitását – tájékoztatptt a Takata Safety Systems Hungary Kft. hétfőn közleményében.

A Takata csődje ellenére megmaradhat a miskolci gyár

A Takata csődje ellenére megmaradhat a miskolci gyár

Az amerikai KSS közölte, hogy megveszi a japán autóipari beszállító vagyonelemeit, és egy termelőegységet sem tervez bezárni.









hirdet�s