Sztrájk Miskolcon: lemaradhatunk, elkéshetünk, ha kezdődik

Akt.:
Csúcsidőszakban most is tömeg van a buszokon. A sztrájk idején ez fokozódhat Csúcsidőszakban most is tömeg van a buszokon. A sztrájk idején ez fokozódhat
Miskolc – A szolgáltató és a sztrájkra készülő szakszervezetek százalékokkal számolnak. Mi mire számíthatunk?

Sztrájk idején is járnak majd a buszok és a villamosok Miskolcon, biztosítva az elégséges szolgáltatást. De mit jelent ez?

– A dolog összetett, mert az elégséges szolgáltatást a munkabeszüntetés első 24 órája tekintetében óránként vonalcsoportonként lebontva előre meg kell határoznunk. Ezt követően napi bontásban kell érvényesíteni a megfelelő százalékot, kivéve munkanapokon a kétszer háromórás csúcsforgalmi időszakot, ahol továbbra is az óránkénti bontásnak kell teljesülnie. Mindezzel az utazóközönségnek is tisztában kell lennie, akárcsak a sztrájk idején érvényes menetrenddel, amelyet két nappal előre közölni kell az utazóközönséggel. Leegyszerűsítve: a hatvanhat százalékos szolgáltatás azt jelenti, hogy ha egy vonalon egy órában eddig három járat volt, akkor a sztrájk ideje alatt csak kettő közlekedik. Viszont ahol egy órában eddig csak kettő közlekedett, ott az első napon nem lehet tovább csökkenteni – magyarázta Zelenka László, a Miskolci Autóbusz- és Villamosvezetők Érdekvédelmi Szövetségének (MAVÉSZ) elnöke.

Alultervezett járatok

Hozzátette: nem véletlenül írták bele az előző napi közleményükbe, hogy kicsúszott a cég vezetője száján, hogy már így is alul vannak tervezve a járatok, hiszen nem egy vonalon, például az avasi buszjáratokon, de akár csúcsidőben a villamosokon is előfordul, hogy lemarad az utasok egy része, meg kell várniuk a következő kocsit.

Egy biztos: ha kihirdetik a munkabeszüntetést, nem árt hamarabb elindulni a célunk felé, ha nem akarunk elkésni.

Arra is kíváncsiak voltunk, kik fogják biztosítani az elégséges szolgáltatást.

– Alapvetően azok a dolgozók, akik eleve nem vállalják a sztrájkot. Mivel ők kevesen vannak ehhez, a többit mi állítjuk ki. Vagyis a sztrájkolók szükséges hányada arra az időre munkába áll, ezt jelenti az elégséges szolgáltatás biztosításának a sztrájk szervezőire vonatkozó kötelezettsége.

Ha már sztrájk…

A sokakban felmerülő kérdésre, ha már sztrájk, akkor miért nem állnak le teljesen, mint mondjuk Párizsban, amivel vélhetően nagyobb nyomást is tudnának gyakorolni, a szakszervezeti vezető kézenfekvő válasszal szolgált.

– Azért mert a kormány, szemben a más európai országokban, így Franciaországban is hatályos sztrájktörvénnyel, 2010-ben úgy módosította a sztrájktörvényt, hogy ezt lehetetlenné tette, helyette bevezette a kötelező elégséges szolgáltatást mint a munkabeszüntetés feltételét.

– Ha mi teljesen leállnánk, törvénytelenséget követnénk el, jogellenesnek minősülne a sztrájk.

Szalóczi Katalin


Miről nem volt szó?

Az érdekvédelmi szervezetek és a Miskolc Holding, illetve a cégvezetés közötti tárgyalásokról kiadott szerdai közlemény nem tért ki arra, hogy szó volt-e egyáltalán arról, hogy megkapnák az elmaradt járandóságukat a dolgozók.

– Nem, a meghívók hibájából húszperces késéssel megérkező tárgyalófelek eleve az elmaradt szolgáltatás mértékére helyezték a hangsúlyt. Holott a mi célunk nem a sztrájk, hanem hogy minden dolgozó megkapja a kialkudott, ám elmaradt járandóságát. Egyébként egészen pontosan azzal indítottak, hogy mit akarunk mi, hiszen mi vagyunk az egyetlenek, akik a Miskolc Holding 11 tagvállalata közül nem írtuk alá a béremelésről szóló megállapodást, a többinél mindnél aláírták az érdekvédelmi szervezetek. Ez már csak azért is csúsztatás, mert összesen 4 tagvállalatnál létezik érdekvédelem – reagált Zelenka László MAVÉSZ-elnök.


Mire készülhetünk, mi lesz a sztrájk idején Miskolcon?

Miskolc – Egy biztos: ha kihirdetik a munkabeszüntetést, ajánlatos lesz hamarabb útra kelni.



Alexa, a nap szépe

Alexa Magyon él, s mivel maga is focizik az ófehértói focicsapatban, lelkesen és izgatottan követi az Eb mérkőzéseit.
tovább »






hirdetés