2009.11.17. 12:17
A MÁV az utasokon kezdi
<p>Budapest, Miskolc, Debrecen- Több<br /> változás is várható a<br /> MÁV-nál: kevesebb kedvezmény,<br /> drágább jegyek.</p>
Czimer Sándorné 75
éves nyugdíjas. Mivel
Budapesten élnek a rokonai, havonta
egyszer elutazik a fővárosba. A
hírek szerint megmarad jövőre is a 65
év felettiek 100 százalékos
utazási kedvezménye, de ha ezen
változtatnának, Czimer
Sándorné ritkábban
látogatná meg a rokonait. Más
újdonság is várható:
regisztrációs jegyet kell majd
váltaniuk azoknak, akik ingyen utaznak a
MÁV vonalain.
Czimer Sándorné ezt nem
bánja, mint mondja, a nyugdíjasok
ráérnek jegyet váltani, csak
jó volna, ha néhány
forintért biztosítást is
vehetnének.
Pálinkás
Imréné lánya
Miskolcon él, de a Debrecenben
jár egyetemre.
Minden hétvégén hazautazik.
Kezdetben vonattal közlekedett, 2400 forint volt
oda-vissza 50 százalékos
diákkedvezménnyel, azért buszra
váltott. Így olcsóbb. Most pedig
azon gondolkodik a család, hogy kocsival kellen
járnia a gyereknek. Mert ha 4-5
egyetemista összedobná a benzin
árát, még a
busznál is jobban
járnának.
Emelnek
Nem csoda, hogy a szülők kalkulálnak.
Az egyik országos napilap szerint ugyanis
jövőre 10 százalékos
tarifaemelést terveznek a
MÁV-nál, habár a
számítások szerint 16,7
százalékosra lenne szükség. A
tarifaemelés az előzetes
kalkulációk szerint jövőre 3-5
milliárd forint pluszbevételt jelenthet a
vasúti társaságnak.
A kedvezményrendszeren is
változtatni kívánnak, mely
újabb 9 milliárd
megtakarítást hozhatna. Az
átalalkításon még most
dolgoznak, de az eddig biztosnak látszik, hogy a
kormány nem vonja el a 65 év felettiek
és a 6 éven aluliak 100
százalékos kedvezményét.
Gazda László, az
MSZP-frakció raportőri
munkacsoportjának vezetője fontosnak
tartja, hogy bevezessék az ingyenes
utazások régóta tervezett
és indokolt
regisztrációját, ami a
közösségi közlekedési
szolgáltatás
költségvetési
elszámolhatóságát
segítené január
1-jétől.
A lap információi szerint a
közeljövőben abban lesz inkább
vita, hogy a rendszer
átszabásánál a
fűnyíró-, vagy a
rászorultsági elv legyen a
domináns.
Beszédes
szám
Jelenleg a vasúti utazások
többsége államilag erősen
dotált: a napi mintegy 130 ezer utasnak
csupán 15 százaléka vált
teljesárú jegyet, a többiek vagy
teljesen ingyen veszik igénybe a vasúti
közszolgáltatást vagy kisebb-nagyobb
kedvezményt kapnak, írja a napilap.
Hasonlóan beszédes szám, hogy a
vasúti utazás
költségeinek minden 100
forintjából 18-at fizet csak az
utazó.
Kedvezmények |
Legnagyobb utazási
kedvezmények a
MÁV-nál
100 százalékos
kedvezmény
- 6 éven aluli
gyermekeknek
- 65 éven felülieknek
(határon túli magyaroknak
is magyar igazolvánnyal,
magyar hozzátartozói
igazolvánnyal)
- Hadirokkantaknak és
kísérőiknek,
hadiözvegyeknek
90 százalékos
kedvezmény
- Óvodás csoportoknka
(legelább 10 fő)
-Állami gondozottaknak
(legalább 10 fő)
- Tanulói bérlet
diákoknak és
hallgatóknak
- Fogyatékkal élő
személyeknek
- Gyógypedagógiai
intézmény
tanulóinak,
fogyatékosságban
szenvedő
szociális otthoni
gondozottaknak
- Nagycsaládosok
számára
- Nyugdíjasoknak évente 2
alkalommal
- Határon túli 6
és 65 év
közöttieknek évente 4
alkalommal (magyar
igazolvánnyal, magyar
hozzátartozói
igazolvánnyal)
- Határon túli 18
éven aluli csoportoknak (magyar
hozzátartozói
igazolvánnyal) évente
1-szer
Késik a |
piacnyitás
Továbbra is célja a
Magánvállalkozók
Nemzeti Fuvarozó
Ipartestületének, a
NiT Hungary-nek a
belföldi menetrend szerinti
személyszállítás
piacának megnyitása.
Dittel Gábor, a
NiT Hungary ügyvezető
főtitkára
emlékezteti Bajnai
Gordont, hogy a Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt.
vezérigazgatója a
kormány nevében - a piac
további szereplőivel
történő
egyeztetés nélkül -
októberben
ígéretet tett a
Volán-szakszervezeteknek
arra, hogy a
Volán-társaságok
helyközi
közszolgáltatási
szerződéseit további
négy évvel, 2016
végéig
meghosszabbítja. A
szakszervezeteket ezzel
úgy tűnik
elérték azt, hogy
további négy évre
mentesülhessenek a piaci
megmérettetéstől
megszegve ezzel azt a
kormányzati
ígéretet, amely a 2012-es
piacnyitást
irányozta elő - fogalmaz a
főtitkár.