Szigorították a vezetési és a pihenőidőre vonatkozó szabályokat az EU-ban

Akár 15 százalékos költségnövekedést is jelenthet a fuvarozóknak az, hogy szigorították az Európai Unióban szerdától a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat. Bizonyos fuvarokat ezentúl csak két gépkocsivezetővel lehet lebonyolítani – mondta a Független Hírügynökségnek Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese.

Az EU mind a 27 tagállamában szigorították a vezetési- és pihenőidőre vonatkozó szabályokat, emiatt a sofőröknek minden második héten 45 órás, és minden héten 24 órás egybefüggő pihenőidőt kell kivenniük – mondta az MKFE főtitkár-helyettese. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kéthetente 2 napig, minden héten pedig 1 napig állnia kell a kamionnak, vagy 2 sofőrrel kell elindulniuk. A heti pihenőidő alapesetben eddig is 45 óra volt, de ezt 36, vagy akár 24 órára is csökkenthették a sofőrök, attól függően, hogy a telephelyükön vagy azon kívül pihentek. Az elmaradt pihenéseket később azonban pótolniuk kellett – tette hozzá Karmos Gábor.

A napi pihenőidőre vonatkozó szabályok is szigorodtak. A gépkocsivezetőknek egyhuzamban legalább 11 órát kell pihenniük. Két részletben is pihenhetnek, de akkor az elsőnek legalább 3 órásnak, a másodiknak pedig legalább 9 órásnak kell lennie, vagyis ebben az esetben 11 helyett 12 óra a kötelező napi pihenőidő. A szigorítást megelőzően a sofőrök akár 3 részletben is kivehették napi pihenőjüket.

Karmos Gábor szerint a szigorított szabályozás 5-15 százalékos költségnövekedést eredményez a fuvarozóknál, akik ezt valószínűleg hamarosan beépítik tarifáikba. A bírságok is borsosak lesznek, az új rendelet május 1-jétől lép hatályba – tette hozzá. A büntetési tételek ugyan nem változtak, továbbra is 50 ezertől 800 ezer forintig terjedhetnek, de készült egy táblázat is, amely meghatározza, hogy milyen szabálytalanság után mekkora büntetést kell kiszabni. Eddig a hatóságok döntötték el, mekkora bírságot szabnak ki egy-egy esetben.

800 ezer forintos bírság két esetben jár: ha a fuvarozó nem rendelkezik engedéllyel, vagy ha nem tartotta be a veszélyes anyagok szállítására vonatkozó szabályokat. A közutakon a Nemzetki Közlekdési Hatóság, a VPOP, a határőrség és a rendőrség ellenőrizheti a fuvarozókat.








hirdetés




hirdet�s