„Szerencsém van, egy álomcsapatunk van”

Szappanos Péter Szappanos Péter
Tokaj-hegyalja – Az új vezérigazgató prémium branddé kívánja változtatni a Tokajit. A közelmúltban Szappanos Pétert nevezték ki vezérigazgatónak a Tokaj Kereskedőház Zrt. élére.

Egy naptári éven belül a harmadik vezérigazgató áll a cég élén. Nem rossz üzenet ez egy kicsit a piac felé?

Szappanos Péter: Egyáltalán nem, hiszen csak akkor jelentene ez megrázkódtatást a cég életében, ha egy teljesen új ember érkezne kívülről. Az én esetem azonban teljesen más, hiszen kinevezésem előtt már több mint másfél éve részt vettem a Kereskedőház életében.

A vezetőváltást az indokolta, hogy Gaálné Király Enikő 2015 elejétől megbízott vezérigazgatóként két posztot is betöltött, a vállalat vezetését is irányította, valamint ő volt a felelős a kereskedelemért és a marketingért. Meggyőződésem, hogy mindkét poszt teljes embert kíván, ha nem egy kicsit többet. Eljött az idő, amikor el kellett dönteni, melyik pozíciót viszi tovább.

Ahány ember, annyi vezetői filozófia. Gyökeres változás történik ezen a területen a Kereskedőház életében?

Szappanos Péter: A Tokaj Kereskedőház Zrt. életében jelenleg egy olyan célközpontú filozófia működik, amit sajátomnak is vallok. Tombor András felügyelőbizottsági elnök által kijelölt irány, hogy a Tokaji borvidéket egy prémium branddé kell alakítani, amely a világon bárhol megállja a helyét; ennek a célkitűzésnek a megvalósításán dolgozunk a csapatommal éjjel-nappal.

Ilyen feszített munkatempó meglehetősen nagy stressztűrő képességet kíván.

Szappanos Péter: Az előző munkahelyeimen hozzászoktam a szoros határidőkhöz, az állandó utazáshoz: többször is volt, amikor 5–8 ország tartozott hozzám, ami hozzászoktatott ahhoz, hogy feszített tempóban tudjak dolgozni. A Kereskedőház esetében nem ritka, hogy napi tizenkét órát bent töltök a munkahelyemen, majd otthon folytatom tovább. Számomra a hivatalos munkaidő letelte nem jelenti azt, hogy teljesen kikapcsolok, a problémákat leteszem, és ha éppen péntek délután van, akkor elrakom azokat hétfőig. Amíg egy feladatot meg nem oldok, nem tudok kikapcsolni. Mostanában főleg a hétvégén találkozom a családommal, és igyekszem velük is eleget foglalkozni, ezért egy kicsit átszabtam az életemet. Például ha otthon is vagyok, reggel öt óra körül felébredek, így a gyerekek ébredéséig van legalább két órám, ami alatt tudok dolgozni.

Ugyanakkor nagyon fel vagyok villanyozódva, mert ez egy teljesen más jellegű munka, mint amit korábban végeztem. Tíz évig voltam tanácsadó, és abban a munkakörben volt egy számomra elég frusztráló tényező is: amikor a tanácsadónak véget ér a feladata, onnantól megszűnik a rálátása a továbbiakra, nem tudhatja, mi lesz annak a folyamatnak a végeredménye, amelyben benne volt. Igazság szerint már pár éve vágytam egy olyan feladatra, ahol a kezdetektől felügyelhetem a folyamatokat és végigkövethetem a munkánk eredményét. Nemrég múltam 40 éves, ilyenkor már más értékek válnak fontossá az ember munkájában, mint a karrierje kezdetén. Most érzem úgy, hogy a jelenlegi pozíciómban megtaláltam mindazt, amit kerestem.

Egy vezetőtől nem árt, ha maga is valamennyire szakértője az adott ágazatnak, területnek.

Szappanos Péter: A tanácsadással annak idején gyakran együtt járt, hogy rövid projektekben alkalmaztak mindössze 2–3 hónapos feladatok során – néha olyan területeken is, amelyekkel egyáltalán nem foglalkoztam korábban. Olyan ez a poszt, amire felkértek, mintha egy elit futballcsapat edzője lennék, akinek az a dolga, hogy a legjobb csapatteljesítményt hozza ki a sok egyéni tehetségből. Nekem ebből a szempontból nagyon szerencsés a helyzetem, mert egy álomcsapatunk van.

A főborászunk Áts Károly, és akkor itt már nem is kell mondanom semmi többet, Balassa István a szőlészeti igazgatónk, az ő munkája révén 2012-höz képest egy teljesen „más bolygón” vagyunk, annyira megváltozott a szüret lebonyolítása. Nincs tumultus, előre be lehet jelentkezni, minden szervezetten, olajozottan zajlik, átlátható a folyamat. Néha jó is az, ha valaki kívülről jön. Nekem nincs semmi prekoncepcióm, kicsit tanácsadói szemmel nézem az itteni helyzetet, és megpróbálok úgy felállítani egy rendszert, hogy a végeredmény a cél felé vezessen bennünket.

Ugyanakkor van rálátásom a cégre, hiszen majdnem két éve már itt vagyok, ezért nincs olyan terület, olyan ember, akivel ne kerültem volna valamilyen szinten kapcsolatba, így mindenről kialakult valamilyen képem. Ez kiegészülve a már meglévő szakembergárdával szinte garancia arra, hogy az eredmény se maradjon el.

2013-ban meghirdettek a cégnél egy szemléletváltást.

Szappanos Péter: Nem titok, a Tokaj Kereskedőház Zrt. 2013 előtt nem a minőségi borok előállításáról volt híres. Azonban azt be kellett látni, hogy ezt a folyamatot strukturálisan nem lehetett tovább tartani, mert akkor a cég folyamatosan veszteséges lesz. Bár még 2016-ban is veszteséggel számolunk, de hamarosan fordul a kocka. A borpiacon hatalmas verseny van.

A legtöbb iparágban általában két-három meghatározó szereplő szokott lenni, ők osztják el a piac nagy részét, azonban a mi szektorunk ilyen szempontból is speciális, hiszen több ezer olyan szereplő van, akik nagyjából hasonló súlyt képviselnek. Éppen ezért ezen a területen késhegyre menő harc van, ahhoz, hogy ennek meg tudjunk felelni, egy teljesen más szemléletre van szükség. Szeretném megmutatni a tulajdonosnak, az egész borvidéknek, hogy vissza lehet jutni arra a 200 évvel ezelőtti szintre, amikor a tokaji bor egy luxusbrand volt. Vannak a világon olyan borvidékek, amelyeknek csupán 10–20 évre néz vissza a története, míg a Tokaji borvidéknek több mint félezer éves történelme van.

Hiszek abban, hogy ismét vissza lehet vezetni a tokaji bort a világ vezető márkái közé, illetve visszahelyezni a világtérképre Tokajt, hiszen ha az országimázst nézzük, Tokaj az egyik kiemelkedő értéke az országnak. Azonban ehhez a feladathoz olyan emberek kellenek, akiket belülről motivál a feladat. Ha jönnek a részsikerek –ez már megtörtént –, ez a motiváció tartós lehet. Most is van néhány termelő a borvidéken, aki már a közelében jár ennek, de az lenne a kívánatos, ha a borvidék egésze fel tudna hozzájuk zárkózni a prémium­borok kategóriájában.

A Tokaj Kereskedőház Zrt. a legnagyobb szereplője a borvidéknek, több ezer ember megélhetése függ a cég sikeres működésétől. Hol lehet megtalálni az egyensúlyt a volumenében kisebb tételt jelentő prémiumborok és a szélesebb rétegek számára elérhető termékek előállításában?

Szappanos Péter: Champagne-ban is előállítanak olyan pezsgőket, amelyek 10 euróba kerülnek, de ez nem baj, hiszen egy márkát az elérhetősége is meghatároz. Akkor van baj, ha a prémiumtermékek és az olcsóbb, minőségében is visszafogottabb termékek között az arány nem megfelelő. Azonban ha egy piacvezetői szerepre törő borvidéken az előállított termékek 80–90 százaléka olcsó, az baj, hiszen egy brandet mindig a csúcskategóriája határozza meg.

El kell érni azt, ne hívhassanak Tokajinak olyan bort, amely rombolja a márkanevet, hiszen a márkanév kötelezettséggel is jár. Az utóbbi időben a Tokaji borvidéken többen is visszaéltek ezzel, éppen ezért nagyon sokat tettünk azért, hogy visszaszorítsuk ezt a jelenséget, és a jövőben is mindent elkövetünk ennek érdekében.

A Kereskedőház tulajdonképpen méreténél és súlyánál fogva is megtehetné, hogy ne keresse az együttműködést a borvidék többi szereplőjével.

Szappanos Péter: Ami nagy hiba lenne: már régóta zajlik párbeszéd a borvidék szereplőivel, azonban ez 2013 eleje óta folyamatossá és rendszeressé vált. A kormánynak az a szándéka, hogy az egész régiót kell felemelni, ez pedig nem megy összefogás nélkül. Ezzel összefüggésben felkértünk egy szakértő céget, hogy stratégiai irányvonalakat határozzanak meg számunkra, amely alapján 2015 májusában le is tettünk egy javaslatgyűjteményt a borvidék szereplői elé. Ennek kapcsán még további egyeztetések folynak majd a közeljövőben. A legtöbb borvidéknek egy csúcsterméke van, amit elismernek és keresnek a világban. Azonban a Tokaji borvidék ebből a szempontból is különleges,hiszen az édes boroktól kezdve a száraz borokig nagyon széles a paletta.

Véleményem szerint nincs még egy olyan régió, amely ennyiféle igénynek meg tud felelni. De éppen ezért nagyon meg kell gondolnunk, mit kínálunk a piacnak. Azért, hogy minél inkább megismerjük a valós fogyasztói igényeket, 10 országban 62 ezer embert kérdeztünk meg a borfogyasztási szokásaikról. A kutatás alátámasztotta azt a felvetésünket, hogy kell egy-két olyan csúcstermék, ami meghatározza a Tokajit, és lehet mellette még öt-hat másik termék is, amit szerepeltetünk a piacon.

Bánhegyi Gábor


Névjegy

Szappanos Péter diplomáját a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen (mai nevén Budapesti Corvinus Egyetemen) és a kaliforniai Berkeley Egyetemen szerezte

2014. április – 2015. november: A Tokaj Kereskedőház vezető tanácsadója

2011–2013: MasterCard, a tanácsadó üzletág (MasterCard Advisors) regionális vezetője

2010–2011: OTP Bank, a Lakossági Divízió leányvállalati koordinációs osztályának vezetője

A korábbi évek szakmai tapasztalataiból kiemelhető: a Raiffeisen International AG (Vienna)-nél Branch Service Excellence projektmenedzseri pozícióban, valamint a McKinsey & Companynál tanácsadóként töltött két-két év

Nős, három gyerek édesapja




Borika, a nap szépe

Borika tarpai diáklány, akinek nagyon izgalmas időszak a mostani, hiszen az érettségi vizsgák közepén jár, utána pedig kezdődik számára is a nagybetűs élet.
tovább »






hirdetés

Ajánlott Cikkek