Szenzációs testek, vásznakon

Szenzációs testek, vásznakon
Debrecen – Az Amerikában és Franciaországban hallatlan népszerűségű, Párizsban élő magyar festőművész, Sándorfi István (1948–) életművét mutatja be az a retrospektív kiállítás, amelyet ezekben a percekben nyitnak meg a Modemben.

A test színeváltozása című, a debreceni Modem Modern és Kortás Művészeti Központ földszinti kiállítótermében látható kiállítás volumenét, egyediségét s az alkotó népszerűségét az is jelzi, hogy a képeket összesen mintegy négymillió dollárra biztosították.

A hazai és külföldi magángyűjtemények féltett kincseiből összeállított tárlat – amely június 3-áig tekinthető meg – az alkotó mindegyik korszakát bemutatja az érdeklődők számára, s Magyarországon így, együttesen még sosem volt látható.
Sándorfi megdöbbentő, monumentális vásznai összbenyomásként is szuggesztív hatást keltenek a látogatóban a Modem földszintjén. Az egyes műveket tekintvén, sokan elsőre talán fényképnek néznénk azokat, először nem hiszünk a szemünknek, de aztán, közelebbről is megszemlélvén, el kell hinnünk: olajfestményeket láthatunk. A kritikusok gyakran a hiperrealistákhoz sorolják a művészt – ám szinte minden egyes képén észrevehetjük azokat a kisebb-nagyobb „trükköket”, amelyek, úgymond, kizárják a realista értelmezés lehetőségét.
A kiállítás nem önmagában álló szenzáció: ez alkalomból jelenik meg a Makláry Artworks és a Modem közös gondozásában egy 350 oldalas könyv, amely a művész eddigi életművét mutatja be.

Tavalyi kiállítási katalógusán kívül első ízben jelenik meg Sándorfiról magyar nyelvű kötet, amely egyébként, mivel angolul és franciául is tartalmazza a szöveget, a nemzetközi közönség szmára is érdekes lehet. A kiadvány, mint az a szervezők közleményéből kiderül, az életrajzi és a szakmai útról szóló ismertetők mellett a művész pályáját több mint két és fél száz reprodukcióban tárja az olvasó elé, a kezdeti alkotásoktól a legutóbb készült festményekig szinte minden jelentős képet megmutatva.