2012.03.26. 10:00
AMIKOR A HÓHÉRT AKASZTJÁK
Például, ha a tanár ül az iskolapadban. Erre is szükség van, időnként frissíteni kell az ismereteket, módszereket, főleg manapság, amikor több jó-rossz változás előtt áll az oktatásügy.
Például, ha a tanár ül az iskolapadban. Erre is szükség van, időnként frissíteni kell az ismereteket, módszereket, főleg manapság, amikor több jó-rossz változás előtt áll az oktatásügy.
Miskolc érdeklődő pedagógusai ültek be a Selyemréti Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola 5.A osztályának tantermébe. „Amelyik nemzet a múltját nem ismeri, a jövőjét meg nem teremtheti” – e gondolatokkal kezdte Bánhegyi Ferenc tankönyvíró, iskolaigazgató bemutató óráját. A tanulók igen figyelemreméltó tájékozottságot mutattak az Ókori Görögország történetéből. A képek, szobrok, helyszínek és régészeti eljárások ismeretén túl a demokrácia fogalmát is helyesen értelmezték (Lehet, ez utóbbit a fél országnak újra kellene tanítani!). A gyerekek dolgoztak, mi pedig tanultunk.
Óra után kötetlen beszélgetésen vettünk részt. Szó esett az új törvényekről, a Nemzeti Alaptantervről. Kicsit keserű szájízzel disputáltunk azon az érthetetlen döntésen, hogy jelentősen csökkent a nemzeti történelem anyaga. Az 5. osztályban kimarad a magyar őstörténet. Talán azt gondolták a döntészek, hogy a 11 éves korosztály túl fiatal ehhez? A gyakorlat mást mutat. A gyerekek nagy élvezettel és érdeklődéssel tanulmányozzák a csodaszarvas történetét, Atilla király dicső tetteit, vagy a honvisszaszerzés nemzetalkotó eseményeit. Mert nemcsak katasztrófatörténelmet, vereségeket kellene az optimista gyermekfejekbe tömködni (tatárdúlás, Mohács, ilyen-olyan megszállás). Jó lenne többségében a fényes-derűs napokról írni, tanulni. Kevesen tudják, hogy a hun nagykirály Aetius-szal vívott csatája például igazi hadtörténeti kuriózum. Mindenesetre a West Point Akadémián tanítják! Nem beszélve a pozsonyi csatáról.
A fiatalok nagyon fogékonyak és kíváncsiak nemzeti múltunk iránt. Az ősi rovásírást például egy szűk óra alatt megtanulják. Oda kell tehát figyelni, időt szakítani a tankönyvekből száműzött magyar királyok bemutatására. Ezután még inkább a tanáron múlik, a tanárok felelőssége lesz a történelemtanítás minősége – tette hozzá befejezésül Bánhegyi Ferenc.
-TVÁ-