Szakképzés: reformok egy összehangolt rendszerben

Ne egymástól elkülönült képzési modulokra épülve működjön a szakképzés, hanem egy összehangolt, moduláris rendszerben, amelyen egymással összefüggő változásokat kell alkalmazni.

A mostani tanév ennek az ideje lesz – mutatott rá tanévnyitó beszédében a szakminiszter.

Váltani is tudni kell

2004-ben átfogó áttörés volt tapasztalható az oktatásban (például korlátozták a buktatást, bevezették a világnyelv-programot), idén ehhez hasonló a szakképzésben várható – mondta a 2005-2006-os tanév országos szakképzési tanévnyitóján Magyar Bálint oktatási miniszter.

A szemléletváltással kapcsolatban hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a diákok ne évszámokat, születési és egyéb adatokat magoljanak, hanem értsék meg az összefüggéseket, alkalmazzák azt, amit tanulnak, s beszéljenek idegen nyelen is. A szakképzési rendszerben a folyamatosan elavuló anyagokat állandóan újítani, az Országos Képzési Jegyzék szakmáinak rendszerét ésszerűen szűkíteni, a digitális tananyagot fejleszteni szükséges.

A gazdasági élet szereplőivel ugyanakkor erősíteni kell a párbeszédet. A miniszter kiemelt két hiányzó elemet, amelyek pótlását ugyancsak a közeljövőben tervezik. Ez a hiányszakmák oktatásának nagyobb támogatása, valamint szakmai tanácsadó testületek létrehozása lenne. Utóbbi egy olyan társadalmi-gazdasági tanács volna, amely jelentősen – jogokkal felruházva – befolyásolná a szakképző intézetek életét.

Magyar Bálint szerint fontos még megtanulni váltani, hiszen míg Nyugat-Európában élete folytán általában négyszer lépnek át (a módosult igényeknek megfelelően) másik szakmára az emberek, addig hazánkban legfeljebb csak kétszer.

Szólt továbbá az esélyek támogatása rendszerének bevezetéséről, miként arról is: Magyarországon a felnőttképzés jelenleg gyerekcipőben jár. Ezen mindenképpen változtatni kell, méghozzá a szakképzés átalakításához igazítottan.