Szakértő jön, nyugalom megy

Matematikaórán. Sok helyen új tanár váltotta a régit (Illusztráció)
Matematikaórán. Sok helyen új tanár váltotta a régit (Illusztráció) - © Fotó: Getty Images
Borsod-Abaúj-Zemplén – Új órarend, új óraszámok, új pedagógusok, ezt hozta a szakértő tanárok kiképzése.

Újabb feszültségek alakultak ki a köznevelési intézményekben, jelezte lapunknak Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének megyei ügyvivője. Mint mondta, több iskolában is arra panaszkodtak, hogy a pedagógus-életpályamodell bevezetésének köszönhetően bizonyos pedagógusok minősítési szakértők lettek, akik a többi pedagógus minősítését és ellenőrzését végzik majd.

A probléma persze nem ez, hanem az, hogy ezeknek a pedagógusoknak az óraszáma lecsökkent 18-ra az eddigi 22–26-ról, hiszen új feladatuk ellátására időt kell számukra biztosítani. Az ő leadott óráikat viszont a többi tanárnak kell átvennie. A kisebb iskolákban az is gondot okoz, hogy egy-egy kisebb óraszámban oktatott tantárgyhoz nehéz új tanárt találni, túlórát viszont szinte senkinek nem fizetnek, legfeljebb pereskedés útján, sorolta az érdekvédő, hozzátéve: a szakértő tanároktól pedig azt a jelzést kapta, hogy rengeteg feladat hárul majd rájuk. Az alatt az egy nap alatt, amikor nem kell tanítaniuk, nem fogják tudni elvégezni az ellenőrzéseket és a sok-sok adminisztrációt. Azt pedig a szülőktől tudjuk, hogy az óraszámok változásával át kellett alakítani az iskolákban az órarendet, és a diákok legtöbbször nem örültek annak, hogy más pedagógus tanítja őket. De annak sem, amikor tanáraik a szakértői tanfolyamra jártak, és állandó helyettesítés volt az iskolában.

Tesitanár máshonnan

Oktatási intézményekben érdeklődtünk, valóban gondot okozott-e a minősítési rendszer újabb állomása. A Földes Ferenc Gimnáziumban Veres Pál igazgató lapunknak azt mondta, az ő intézményükben 8 pedagógus lett szakértő. Közöttük azonban vezetők is vannak, akiknek az óraszámuk ugyanannyi maradt, mint eddig. Mivel már szeptemberben tudták, hogy kik jelentkeznek szakértőnek, az órarendet eleve úgy állították össze, hogy azon majd könnyen lehessen változtatni. Január elején tehát új órarendet kellett készíteni az iskolában, mert egy-egy szakértőnek 6–7 órát kellett leadnia. Végül a Földes Gimnáziumban minden órára sikerült szaktanárt találni, egyedül a testnevelés okozott gondot, mert a mindennapos testnevelés miatt a szaktanárok óraszáma megnőtt. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik iskola testnevelője tanít néhány órát a gimnáziumban.

Az igazgató hangsúlyozta: arra vigyáztak, hogy a szakértő tanárok ne adjanak le olyan csoportokat, melyek például már érettségi előtt állnak. A szakértők túlterheltségével kapcsolatban pedig elmondta: ők tehát hetente egy napot kaptak óralátogatásra és ellen­őrzésre, valamint a látogatás előkészítésére, majd az értékelésre. Ezt az Oktatási Hivatal megbízása alapján végzik. Azonban megbízást nem kapnak minden hétre, hanem havonta 2–3 alkalomra. Az igazgató megjegyezte azt is: a szakértői és a tanfelügyelői feladat többletmunkával jár, de több 10 ezer forint fizetésemeléssel is.

Kémiatanár-hiány

A sátoraljaújhelyi Kazinczy Ferenc Általános Iskolában sem csekély a szakértő tanárok száma, 9-en vannak összesen. Bár mint Bardi Miklós igazgatótól megtudtuk, ők is számítottak erre, így tanév elején az órarendet úgy állították össze, hogy azon könnyű legyen változtatni. Egy problémájuk akadt csak, hogy a mikóházi tagiskolájukban nem volt, aki a kémiát tanítsa. Segítséget kértek a Klik-től, azaz az állami iskolák fenntartójától, és tankerületen belül sikerült megoldani a gondot. A túlterheltséggel kapcsolatban elmondta: a szakértő tanároknak 18 órát kell kötelezően az intézményben tartózkodniuk, tehát a fennmaradó időben el tudják végezni az adminisztrációs feladatokat is.

– Hegyi Erika –

Győzik-e a feladatokat?

Megkérdeztük az egyik szakértő pedagógust is, hogy látja a felvetett problémákat. Kérte, nevét ne írjuk meg, de elárulta, most inkább még a kezdeti ijedség észlelhető a szakértő tanárok körében. Most úgy látják, hogy nagyon sok feladatot kell majd megoldaniuk, ami a látogatásokkal és ellenőrzésekkel jár, de csak akkor derül ki, valójában mennyi a teendő, amikor a munka elkezdődik.

– A nem szakértő pedagógusoknak ugyan több lett az óraszámuk, de ezt tudták előre, és a törvényben előírt 26 óránál senkinek nem lehet több az óraszáma – jelezte a pedagógus.









hirdet�s