Speciális szoftverrel a hamis bombariadók ellen

Mostantól senki sem fenyegetheti büntetlenül bombariadóval a fővárosi Keleti pályaudvar melletti bevásárlóközpontot. A plaza a VIII. kerületi rendőrkapitánysággal együtt üzembe állította azt a rendszert, ami rögzíti a bejövő telefonhívásokat és azonnal képes beazonosítani a hívó felet. A BRFK ügyeletére befutó segélyhívások 40 százaléka szándékosan vagy véletlenül félrevezető. Az arány az Európai Unió más tagállamaiban is rossz, ezért több helyen vezettek már be hasonló intézkedéseket.

Az utóbbi időkben megszaporodott hamis bombariadók miatt a fővárosi Keleti pályaudvar melletti bevásárlóközpont vezetősége úgy döntött, hogy szigorít a biztonsági rendszerén. A VIII. kerületi rendőrkapitánysággal együttműködve július 29-től egy olyan szoftvert működtetnek a pláza telefonhálózatán, mely azonnal képes lenyomozni a bejövő hívások forrását, azonosítja a fenyegetőzőt és egyben rögzíti is a hanganyagokat. A bevezetett intézkedések törvényesek, és a céljuk, hogy minél hamarabb a bíróság előtt feleljenek a tetteikért azok, akik ilyen bűncselekményt követnek el – olvasható az Arena Plaza közleményében.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) központi ügyeleti főosztályvezetője, Nagy András alezredes a Független Hírügynökségnek korábban elmondta: hozzájuk futnak be a 112-es és a 107-es számra érkező hívások Budapestről és Pest megyéből, és ezek csaknem 40 százaléka nem segélyhívás, hanem ugratás vagy szándékosan félrevezető hívás, például hamis bombariadó. Az alezredes hozzátette: a rosszindulatú hívásokat gyakorlatilag lehetetlen kivédeni, a kiszűrésük a diszpécserként dolgozó rendőrök hozzáértésén és gyakorlatán múlik. A szándékosan félrevezető hívások szabálysértésnek minősülnek, míg a hamis bombariadó már “közveszéllyel fenyegetés”, vagyis bűncselekmény. Ezért pénzbüntetést, de akár két év börtönt is ki lehet szabni, ha rá tudják bizonyítani az elkövetőre – tette hozzá.

A téves vagy szándékosan félrevezető segélyhívások más uniós tagállamokban is gondot okoznak. Az Európai Bizottság a közelmúltban készített tanulmányt a 112-es hívószámra befutó hívásokról. Eszerint például Belgiumban 90, Csehországban 60-80, Németországban 10-50, Hollandiában 66, Szlovákiában 92 százalék a téves vagy félrevezető hívások aránya, míg Nagy-Britanniában a mobilos hívásoknak 44, a vezetékes telefonról befutó segélykéréseknek pedig a 93 százaléka félrevezető információ. Az Unióban Észtországban a legjobb helyzet, hiszen ott mindössze 1-2 százalék az ilyen hívások aránya.

A tanulmány arra is kitért, hogy milyen módszerekkel próbálják visszatartani az ilyen betelefonálókat. Ausztriában kikapcsolják annak a telefonját, akinek a készülékéről rendszeresen érkeznek ilyen hívások. Csehországban és Spanyolországban feketelistára teszik az állandó fenyegetőzőket és nagyon komoly büntetésekkel sújtják őket. Hasonló a helyzet Németországban, de ott a szankciók előtt még visszahívják a fenyegetőzőt és megpróbálják lebeszélni. Hollandiában egy automatikus számítógépes rendszer azonnal figyelmeztető üzenetet vagy sms-t küld az illetőnek, és súlyos esetben ott is nagyon komoly büntetést szabnak ki az ilyen bűncselekmények elkövetőire. Nagy-Britanniában automatikus hívásszűréssel, valamint a diszpécserek célzott kérdésekkel próbálják kiszedni a hívóból, hogy mik a szándékai. Az Európai Bizottság jelentése szerint már Szlovákiában is tesztelik a hívásszűrő rendszert, amely képes a befutó fenyegetések forrásának azonosítására.








hirdet�s