Magyarország

2008.12.04. 16:55

Országos sztrájkot helyezett kilátásba a VDSZSZ

<p>Ha az elkövetkező napokban nem születik megállapodás, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 10 napon belül határozatlan idejű, országos sztrájkot hirdet - jelentette be Gaskó István, az érdekképviselet elnöke csütörtökön</p>

15.44 Országos sztrájkot helyezett kilátásba a VDSZSZ
Ha az elkövetkező napokban nem születik megállapodás, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) 10 napon belül határozatlan idejű, országos sztrájkot hirdet - jelentette be Gaskó István, az érdekképviselet elnöke csütörtökön. A kilátásba helyezett munkabeszüntetés részleteiről később dönt a VDSZSZ. A tárgyalások pénteken folytatódnak a MÁV-val, ahol a szakszervezet kezdeményezni fogja az elégséges szolgáltatásról kötendő megállapodást.

A szakszervezet a MÁV CARGO eladásából származó, fejenként 250 ezer forintos részesedést, a kiszervezett leányvállalatok dolgozói számára pedig 10 százalékos kiszervezési pótlékot követel. Ez az alapbér 10 százaléka lenne 2008. januárjáig visszamenőleg.

A MÁV CARGO-t 102,5 milliárd forintért vette meg egy osztrák cég. Ebből az összegből 8 milliárdot tesz ki a dolgozók részesedése, amelyet Gaskó István jelentéktelen résznek nevezett, pláne úgy hogy állítólag a MÁV korábban álmodni sem mert 50 milliárdnál több bevételről. A privatizációból származó bevételből Kóka János minisztersége idején ígért a dolgozóknak több tárgyaláson is, de nem tartotta be a szavát - hangsúlyozta Gaskó István.

A VDSZSZ elnöke szerint a MÁV-ot terheli a felelősség azért, hogy a több mint egy éve meglévő konfliktushelyzetet a mai napig nem sikerült megoldani, ezért a kilátásba helyezett sztrájk mellett érdemi egyeztetést vár a cégvezetéstől, és a szaktárcával is újra tárgyalást kezdeményezett az ügyben. Remélhetőleg a frissen kinevezett közlekedési miniszter tud újat mondani - tette hozzá.

Bár a béremelés nem része a sztrájkköveteléseknek, Gaskó szerint ez is napirenden lesz, mivel elfogadhatatlannak tartják a MÁV 1,8 százalékos ajánlatát. A szaktárca 4-5 százalékról beszél, ami kiindulási pontnak jó lehet, de remélhetőleg az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlása ennél magasabb lesz - mondta a szakszervezeti vezető.


11.00 - Az elnökségi ülés csütörtökön délelőtt kezdődött, fél tizenegykor még nem tartottak a sztrájkkal kapcsolatos napirendnél. A szakszervezet alelnöke, Bárány Balázs úgy látja, hogy a sztrájk elkerülhetetlen, mert szerintük a MÁV vezetése, illetve a tulajdonos nem tett semmit a több mint egy éve meglévő konfliktushelyzet megoldására.

A szakszervezet ennek ellenére kompromisszumkész. Szerdán a közlekedési tárca képviselőjével tárgyalt a szakszervezet, de a tárcánál a jelen nem lévő MÁV-ra hivatkozva nem történt semmi.

Bárány Balázs szerint ha a minisztériummal tárgyalnak, ott a MÁV-ra, ha a MÁV-val, akkor a tulajdonosra, illetve képviselőjére, a minisztériumra mutogatnak a tárgyalópartnerek. A konfliktus csak tovább mélyül, mióta nemrég megérkezett a MÁV Cargo privatizációjából származó, a vártnál magasabb összeg. A Cargo dolgozói másfélmilliós részvénycsomagot kapnak, de azok a dolgozók, akik részt vettek a munkában, de most a MÁV-nál dolgoznak, nem kapnak semmit, annak ellenére, hogy Kóka János, volt gazdasági és közlekedési miniszter korábban több tárgyaláson is ígért a bevételből juttatást a vasutasoknak.

Szerdán a tárca képviselője azt mondta a szakszervezet képviselőinek, hogy a megérkezett privatizációs bevételt arra fogják fordítani, hogy megvásárolják a BKV-tól a veszteséges HÉV hálózatot. Korábban a MÁV fejlesztéséről és adósságrendezésről volt szó.

A HÉV-et azután a MÁV kényszerül majd tovább működtetni, szintén veszteségesen - mondta Bárány Balázs. A szakszervezet alelnöke szerint az, hogy a MÁV vásárolja meg a HÉV-et, ellentmond a józan észnek és a gazdasági jogszabályoknak is. Bárány Balázs szerint a lépés csak a "pszeudo-koalíciós" alkunak nem mond ellent. Szerinte a volt koalíciós partnerek - az SZDSZ és az MSZP - most ezzel a lépéssel segítik ki egymást.

Nem történt előrelépés a 10 százalékos személyi alapbér növekedéssel kapcsolatos követelés teljesítésével sem, ehelyett a vasúttársaság a Vasutasok Szakszervezetével közösen egymás ellen uszítja a MÁV Start dolgozóit - mondta Bárány Balázs. Mindezek ellenére a VDSZSZ megegyezne a vasúttársasággal, és ennek érdekében kompromisszumokra is hajlandó. Az azonban nem kompromisszum, ha az egyik fél minden követelését elengedi - mondta az alelnök.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!