Romló színvonal – javuló biztonság

Tolnai Attila azt mondta a Naplónak, hogy bár a technikai feltételek romlottak, az első féléves adatok szerint javult a biztonság a vasútnál.

A MÁV vasútbiztonsági és védelmi osztályának vezetője arról számolt be, hogy szinte minden területen csökkent a tavalyi hasonló időszakhoz képest a kárt okozó esetek száma. Kevesebb jelzőlámpát rongáltak meg például eleddig és a légvezetékeket, kábeleket is kevésbé lopják.

– A légvezetékek már elfogytak, a kábelekben pedig már nem színesfémeket használnak – tette hozzá Tolnai Attila. A táblákat sem viszik már oly számosan, merthogy igyekszenek elérhetetlen helyekre szerelni azokat.

Kőzápor a vonatokra

Két évvel ezelőtt még a megyében több helyütt: jelesül Hajdúhadháznál, Monostorpályinál és Hosszúpályinál dobálták a vonatokat. A legelébb sorolt településnél tavaly közös akciókat szerveztek rendőrséggel, polgárőrökkel, kisebbségi képviselőkkel.

Elmentek a dobálók családjaihoz és megértették velük, hogy milyen következményekkel is jár rájuk, de az utasokra, a vasútra nézvést is szórakozásuk. Ennek köszönhetően 2004 második félévében szinte nem dobálták a vonatokat Hadház térségében.

Az idén tavasszal és nyár elején Hosszúpályi környékén hétszer is kőzápor fogadta a szerelvényeket. Személyi sérülés szerencsére nem volt, de egy-egy ablak betörött. Ugyanakkor ismét dobálnak Hadházon is, bár csak néhány esetről tudott Tolnai Attila.

Debrecenben a Faraktár utcai felüljáróról vágtak köveket a vonathoz, ekkor viszont három ifjú leány könyebben meg is sérült.

Több rendőr jobb

 

A közvélemény leginkább a lopások, rablások gyakorisága alapján ítéli meg, mennyire érezheti magát biztonságban. Nincs ez másként a vasúti kölzekedésnél sem.

Tolnai Attila szerint az volna a legjobb, ha minden vonaton lenne biztonságí kísérő, mert ahol nincs, ott bizony több a lopás. Csakhogy nincs elég pénz arra, hogy akár minden intercity járat biztonságát így erősítsék. Nemrégiben Hajdúhadház körzetében, a Nyíregyháza-Debrecen között közlekedő esti vonaton négy esetben fiatal leányok nyakából tépték ki az ékszereket, majd leugrottak a vonatról a támadók.

Júliusban azután várták a biztonságiak, hogy újra felbukkanjanak a rablók, de nem tudták megakadályozni az újabb bűnesetet. Csakhogy a gyanúsítotti kört sikerült leszűkíteni, így a sértettel megpróbálták szembesíteni támadóját, s bár ez eredménytelennek bizonyult: rablás azóta sem történt.

Tolnai Attilának az volt a véleménye, hogy nem sok kellene a biztonság nagyobb arányú javításához. Eszerint a jegyvizsgálók gyakrabban és pontosabban jelezhetnék a feltételezett, vagy ismert elkövetőket a biztonsági szolgálatoknak. – Több rendőr kívánatosabb volna a Nagyállomáson.

Budapesten a fokozott és állandó rendőri jelenlét kézzelfogható eredményeket hozott. Ráférne a korszerűsítés az állomás térfigyelő rendszerére is – sorolta a vasútbiztonsági osztályvezető.

P. G.








hirdet�s