Friss hírek

2009.03.26. 14:42

FORMA-1: Költségcsökkentés, szabálymódosítás, átalakítás - indul a 60. Forma-1-es szezon

<p>Hétvégén rajtol a 2009-es Forma-1-es világbajnokság, amely a 60. szezon lesz a száguldó cirkusz történetében. Az idényt talán minden eddiginél nagyobb figyelem övezi majd, a Forma-1 történetében ugyanis még sosem vezettek be egyszerre ennyi szabálymódosítást. Az autók jelentős átalakításon mentek keresztül, ráadásul a költségeket is erősen lecsökkentették. Dávid Sándor Forma-1-es szakértő a Független Hírügynökségnek elmondta: sokkal kiegyenlítetteb lehet a mezőny, de senki sem tudja, hogy pontosan mire számítson.</p>

A Forma-1 60 éves történetének legnagyobb szabálymódosítását vezetik be egyszerre idén a száguldó cirkuszban. Korábban is voltak már komolyabb módosítások, ennyi változást azonban még sosem vezettek be egyszerre. Visszatértek a sima felületű autógumik, kisebbek lettek a hátsó terelőszárnyak és rengeteg kiálló alkatrészt leszereltek a kocsikról. Ráadásul már most elkezdik kikísérletezni a hibrid hajtást, az úgynevezett KERS rendszert, vagyis azt a szerkezetet, amely visszanyeri a fékezőenergiát, majd gyorsuláskor felhasználja azt az autó. A legtöbb csapat elektromos dinamót használ ehhez, a Williams viszont egy egyszerű lend-kerékkel oldja meg a kérdést. Dávid Sándor szerint az autók alakváltozása miatt több lehet az ütközés is, a pilótáknak ugyanis újra meg kell tanulniuk vezetni az autót - mondta Dávid Sándor.

A legtöbb módosítás a költségcsökkentés jegyében született, így például az új motorszabály is, amely szerint egy szezonban csak nyolcszor lehet motort cserélni egy autóban.

A szabálymódosítással közelebb kerülhetnek a csapatok, vagyis lassan kiegyenlítődik a mezőny, az élmezőny azonban változatlan. Dávid Sándor szerint öt olyan ember van, aki esélyes lehet a világbajnoki címre idén, Lewis Hamilton címvédő, Kimi Raikkönen, Fernando Alonso, Robert Kubica és Felipe Massa. A szakértő szerint az első, ausztrál nagydíjat valószínűleg Massa nyeri majd.

Dávid Sándor a csütörtöki feljelentéssel kapcsolatban elmondta: az ilyen új autóknál és szabályoknál természetes dolog, hogy mindenki kifogásolja a másik csapat megoldásait. Véleménye szerint mire megszületik a végleges döntés a feljelentéssel kapcsolatban már ki is alakulnak az új kocsik.

Mint ismeretes a Ferrari, a Renault és a Red Bull csütörtökön tett feljelentést a Brawn GP, a Toyota és a Williams csapatok ellen, mivel szerintük szabálytalan hátsó diffúzort szereltek be az autóikba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!