Retró fotók: „Trabanton szállni élvezet…” – 60 éves a „keleti blokk” legendája!

Akt.:
„Trabanton szállni élvezet” - 60 éves a „keleti blokk” legendája!
„Trabanton szállni élvezet” - 60 éves a „keleti blokk” legendája! - © Fotó: fortepan
Pont hatvan éve, 1957. november 7-én hagyta el a kelet-németországi Zwickau Sachsenring autógyárát a mára kultikussá vált Trabant első példánya, egy P50-es, amelyet egy félliteres, 18 lóerős, kéthengeres, kétütemű motor hajtott.

A Trabant volt az első jármű a Német Demokratikus Köztársaságból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még törpeautónak nevezték, hiszen – egyes tévhitek szerint – eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak.

Fotó: fortepan.hu Fotó: fortepan.hu ©

A széles néptömegeknek szánt Trabant, a P50 első példánya 1957. november 7-én, “a nagy októberi szocialista forradalom” 40. évfordulóján gurult le a futószalagról. A Trabant nevet is szovjet ihletésre kapta, a néhány héttel korábban fellőtt első szputnyik (útitárs) nevét fordították németre.

Fotó: fortepan.hu Fotó: fortepan.hu ©

A P70-nél kisebb modellbe léghűtéses motor került a korábbi vízhűtéses helyett, de megmaradt a két henger, a két ütem és a duroplast karosszéria. Az 500 köbcentiméteres, 18 lóerős motorral készült szériák a körbezárt “S” (Sachsenring) emblémát 1958. május 1-jétől viselték.

Fotó: fortepan.hu Fotó: fortepan.hu ©

Olcsósága, alacsony fogyasztása igénytelensége ellenére – vízszintes irányban eltolható oldalablakok és csupán sebességmérő órából álló műszerfal – hamisítatlan kelet-európai népautóvá tette a “Trabit”. Az 1959-től forgalomba került új széria már a Trabant 500 nevet kapta, amiből elhúzható tetővel felszerelt “camping” típus is készült. A motor 1960-tól – több lépcsőben – átalakult, javítottak az égéstéren, a karburátoron és az áttételen. Ekkor jelent meg az első kombi is, 1962-ben pedig a már ismert karosszériát mutatták be, a Trabant 600 végsebessége a mágikus 100 kilométer volt.

A legtovább gyártott széria az 1964-es Trabant 601 lett. A nagyobb utas- és csomagteret kapott autó erőforrása 26 lóerős, 600 köbcentis kéthengeres motor volt, ez vált igazán népszerűvé a “keleti blokk” országaiban. 1966-ban jelent meg a Trabant 601 Deluxe típus, amelybe rádió, kényelmesebb ülések és eltérő színű belső kárpit került, valamint az automatakuplungos Trabant Hycomat. 1967-től a gyár kifejlesztette a nyitott változatot, a Kübelt a katonaságnak szánták felderítési és harcászati feladatok ellátására, a Tramp pedig a civil vásárlókat célozta meg.

A Trabantot a keletnémet népautóként reklámozták, de soha nem tudtak eleget gyártani belőle. A fejlesztéseket az alacsony ár tartása miatt a vezetés nem engedélyezte, így a gépkocsi műszakilag fokozatosan elavult. (A hatvanas évek végén megtervezték a 601 utódját, de a forradalmi ötleteket tartalmazó Trabant 603 gyártását nem hagyták jóvá. A terveket kemény nyugatnémet márkáért eladták nyugatra, és részben ezek felhasználásával épült meg a VW Golf, de a “Trabiba” szánt Wankel-motor és duroplast karosszéria nélkül.) A szocialista hiánygazdálkodás közepette Trabanthoz jutni nehéz és hosszadalmas vállalkozás volt: az autóra 12-15 évet kellett várni, sokan már a tizennyolcadik születésnapjukon beadták az igénylést.

A Trabant gyártását a német újraegyesítés után, 1991-ben megszüntették, de az utolsó két évben az 1.1-es verziót már Volkswagen-licenc alapján készült négyütemű motorral gyártották. Az utolsó, 1991. április 30-án elkészült Trabant a zwickaui gyár múzeumában látható, motorjának sorszáma 3 096 099. (A hárommillió Trabant 98 százaléka a mindenki által ismert 601-es típus volt.) A város lakói 1998-ban emlékművet emeltek a Trabantnak, amely egyben Zwickau városának is jelképe.

A “papírjaguárnak”, “szász Porschénak”, “NDK-Volkswagennek” csúfolt jármű ma már kultikus tárgy. A világ különböző országaiban száznál több egyesület működik, amelyben a “Trabi” barátai rendszeresen találkoznak, és színes élménybeszámolókkal szórakoztatják egymást. A német újraegyesítés után, 1991-ben mozifilm is készült az NDK jelképéről Go Trabi, go címmel.

Forrás: facebook.com/trabantszerelem | fortepan.hu | ujszo.com | wikipédia.org.


Láttál már dízel, 180 lóerős Trabantot? Most fogsz!
A videón jól látszik, hogy a TDI motorral felszerelt, 180 lóerős Trabi hangja és a füstje sem a megszokott. Forrás: automotor.hu. Videó: A Trabant odaállt a starthoz, de nem azt történt, amire mindenki gondol Mustang vagy Trabi? Trabi vagy Mustang? Ez autós mert nagyot álmodni, és e...

tra2
Mustang vagy Trabi? Trabi vagy Mustang? Ez autós mert nagyot álmodni, és egy csapásra a verseny sztárja lett.

Ez nem Trabant, de teljesen úgy néz ki
Miskolc - Wartburg motor a szíve a keletnémet csodának, amely a 3. Bükkszentkereszti Veteránjármű Találkozón is ott volt. Veres-Röghegyi Tamás és Viskolcz Gábor egy igazán ritkának mondható autót hajtanak. Nem, nem Trabant, csak úgy néz ki. Módosított égéstér – Egy 353-as Wartburg motor találha...

Trabantok tartanak a prágai német nagykövetség felé a megemlékezés alkalmából
Prága, 2014. szeptember 29., hétfő (MTI) - Nagy figyelmet keltve régi német Trabantok, Wartburgok és szovjet Zsigulik robogtak végig hétfőn kora este Prágában a Kisoldal történelmi negyedben, hogy a 25 évvel ezelőtti történelmi eseményekre emlékeztessenek. 1989 szeptemberében több ezer akkori kelet...








hirdet�s