Rendületlenül pörög a garázspiac

Akt.:
Rendületlenül pörög a garázspiac
© Illusztráció: Pixabay
Debrecen – Elkapkodják a jó helyeken lévő garázsokat és gépkocsibeállókat.

Fellendült a garázsok és gépkocsibeállók piaca a válság óta eltelt időszakban, a jó elhelyezkedésű parkolóhelyeket gyakorlatilag elkapkodják a vevők, az árak vidéken 1, míg Budapesten 2 millió forintnál kezdődnek – derül ki az Otthon Centrum piaci kitekintéséből. A garázsok száma Magyarországon a becslések szerint legalább félmilliós nagyságrendű, és befektetésnek sem utolsók, hiszen 8–14 év alatt visszahozhatják az árukat.

Pillanatok alatt elkapkodják a jó elhelyezkedésű garázsokat és gépkocsibeállókat, főként Budapest belvárosában hatalmas a kereslet, ami az őszi-téli időszak beköszöntével még tovább erősödött – olvasható a közleményben. A garázsok száma a becslések szerint legalább félmilliós az országban, ezek között számos eltérő típus található a lakótelep mellé épített beton garázssortól az új társasházak teremgarázsain át a luxus családi házak több beállós, fűtött gépkocsitárolójáig.

Egy millió minimum

– Budapesten már 2 millió forinttól van elérhető kínálat, vidéken pedig 1 milliótól lehet találni zárt parkolóhelyet. Az új építésű lakásokhoz ennél magasabban 2–2,5 millióért kínálják, vidéken a legolcsóbb új építésű társasházi mélygarázsokban minimum 1,5 milliót kell fizetni – mondta a jellemző árakról Soóki-Tóth Gábor. A felső határ a fővárosban helytől és projekttől függően 6–7 millió forint is lehet, vidéken jellemzően 4–5 milliónál áll meg az árszint. A garázspiac a válság éveihez képest jelentősen fellendült az elmúlt időszakban, amit jól mutat a lakófunkcióhoz kapcsolódó gépkocsibeállók iránti kereslet alakulása is.

Fordult a trend

– A válság előtt az új építésű társasházakban a garázsok akár 60–70 százaléka is a beruházón maradt, hiszen aki lakást vett, még ha volt is kerete, inkább fél szobával többet kért, mint az autójának vett volna „otthont”. Ez olyannyira jellemző volt, hogy a tömegesen megmaradt garázsok hasznosítására külön „iparág” alakult, specializált cégek felvásárolták és kiadták azokat.

Mára azonban megfordult ez az arány, és a nagyobb projekteknél a használatbavételi engedélyig a garázsok több mint 80 százalékát értékesítik. Mindezt annak ellenére, hogy a legtöbb helyen továbbra is ingyenes az állandó lakóhellyel rendelkezőknek a parkolás – hangsúlyozta Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum vezetési elemzője. Hozzátette: a kisebb projekteknél és különösen a prémium kategóriában jellemzően a garázsok szinte egészét sikerül eladni.

Gyorsan megtérül

Budapesten havi 10–35 ezer forint között lehet kiadni a garázsokat, míg vidéken 10–20 ezer forint között szór a bérleti díj havonta. Ez éves szinten 120 ezer – 420 ezer forintot jelent, ami a jellemző árakkal összevetve 8–14,5 éves megtérülést jelent. Azonban a garázs fenntartásának is vannak költségei, amit nem feltétlenül lehet a bérlőre hárítani, például közös költséget számolnak rá, ami egy beállóra vetítve általában 3–5 ezer forint havonta. A belvárosban a lakásszámokhoz képest jóval kevesebb a parkolóhely, éppen ezért a város ezen részén a legkeresettebbek a garázsok és a beállók. A lakótelepeken az autólopások miatt volt keresett a saját garázs, illetve terjedtek el a lezárt, őrzött parkoló területek, de ahol bekamerázták a városrészt, ott csökkent a kereslet. A saját garázs itt nemcsak gépkocsitároló, de egyéb tárolóként is funkcionál, mivel legtöbbször nincs elég tárolókapacitás.

HBN


Budapest - Három millió forintos büntetést kaphat, aki mindent a garázsába pakol. Sokan ugyanis mindent a panelházak földszintjén lévő garázsokban tárolnak, bojlert, régi bútorokat, de robbanásveszélyes gázpalackot is. A rengeteg lom pedig önmagában is tűzveszélyes, akár az egész társasház leéghet, ...