Rendben megkezdődtek a magyar írásbeli vizsgák

Akt.:
  Budapest, 2012. május 7., hétfő (MTI) – Rendben megkezdődtek a magyar írásbeli vizsgák hétfő reggel, problémáról sehonnan nem érkezett jelzés – közölte az Oktatási Hivatal (OH) az MTI-vel.

Pósfai Péter, az OH elnökhelyettese a debreceni bombariadókról szóló rendőrségi tájékoztatás kapcsán azt mondta: az eseteket a debreceni kormányhivatal nem jelezte, munkatársuk a helyszínen is járt, de időcsúszás sehol nem történt.
Közlése szerint az ilyen esetekre az intézmények fel vannak készülve, és tartaléktermeket is kijelölnek. Ha valahol később kezdik meg a vizsgákat, azt az időt beszámítják a diákoknak, azok ennyivel tovább írhatják a dolgozatokat.
A Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálatának munkatársa, Kovács Károly az MTI-vel korábban azt közölte: hétfő reggel négy debreceni középiskolában bombariadó volt, egy bejelentő azzal fenyegetőzött, hogy az érettségi vizsgák idején, 9 órakor az intézményekben bomba robban. Vasárnap késő éjszaka e-mailben érkezett a fenyegetés az egyik helyi hírportál szerkesztőségébe. A rendőrség hétfőn kora reggel átvizsgálta az épületeket, de robbanóanyagot sehol nem találtak. A vizsgák kis csúszással mindenhol elkezdődtek – tette hozzá a rendőr százados. A Csokonai gimnáziumban vizsgáztató tanárok az MTI-nek azt mondták, ott kisebb csúszással indult a magyar érettségi.
A hétfői vizsgákon középszinten 1.208 helyszínen 87.324 diák, emelt szinten 43 helyszínen 1.540 tanuló ad számot tudásáról. Az oktatási államtitkárság tájékoztatása szerint a középszintű írásbeli 240 percig tart, ezalatt a diákoknak két feladatlapot kell megoldaniuk: a szövegértési feladatokra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra pedig 180 perc áll rendelkezésre. A diákok először a szövegértési feladatlapot töltik ki, és csak ennek a leadása után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását.
A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésére álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és azok megoldásának a sorrendjét is maguk határozzák meg. A szövegértési feladatban általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete szerepel. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A vizsgázó által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1.500 szó.
Az emelt szintű írásbeli 240 percig tart, ez nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.
A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő.
Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is használhatnak a diákok helyesírási szótárt, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.
Magyar mint idegen nyelvből középszinten 59 helyszínen 88 vizsgázó tesz érettségi vizsgát, a diákok az “Olvasott szöveg értése”, a “Nyelvhelyesség”, a “Hallott szöveg értése” és az “Íráskészség” rész feladatsorait oldják meg. A középszintű írásbeli vizsga teljes időtartama 180 perc.
A feladatok megoldásának értékelése központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik. A vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.