Rákot gyógyít a C-vitamin?

A hírfogyasztási szokások átalakulása veszélyeket is rejt
A hírfogyasztási szokások átalakulása veszélyeket is rejt
Nyíregyháza – A Zrínyis Akadémia keretében egy öregdiák segített eligazodni az online kommunikáció világában.

Fennállásának századik évfordulóját ünnepli ebben a tanévben a Nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium. A centenárium alkalmából, a Zrínyis Akadémia keretében neves, szakmájukban elismert szakembereket látnak vendégül; csütörtökön Ganzler Orsolya kommunikációs szakértő, PR-szakember tartott telt házas előadásokat.

Az egykori zrínyis diák nem bízta a véletlenre a témaválasztást: kérdőívekkel mérte fel, hogy mi érdekli különösen a fiatalokat.

Könnyű bedőlni

– Hazai sajátosság, hogy a legnépszerűbb hírportálok kizárólag online érhetőek el, Németországban például fordított a helyzet – mondta rövid történeti visszatekintése végén a szakember, aki mostanság a szeretlekmagyarorszag.hu csapatát erősíti, de az újságírás, a rádiózás, az intézményi és vállalati kommunikáció terén is szerzett tapasztalatokat. – A hírportálok gyorsak, ám könnyen előfordulhat, hogy ez az alaposság rovására megy. A hitelesség ellenőrzésében sokat segíthet, ha rákattintunk az impresszumra – hívta fel a hallgatóság figyelmét Ganzler Orsolya.

– A hírportálok címlapjainak egyre csökken a jelentőségük, míg a közösségi médiából átkattintók száma nő. Ez olyan mikrovilágok kialakulásával fenyeget, amelyekben csak korlátozottan juthatunk információhoz. Ha például valakinek az ismerősi köréből sokan és sokszor osztják meg, hogy a C-vitamin gyógyítja a rákot, könnyű bedőlni.

Kattintásvadászat, manipuláció

– A bloggerek után megjelentek a vloggerek, akiket gyakran többen néznek, mint egy tévéműsort. Ők a középiskolás generáció új véleményvezérei, és ezt a hirdetők is felismerték. Nem árt figyelni az esetleges manipulációkra!

– A hír feldolgozott, ellen­őrzött, igaznak bizonyult információ, a kattintásvadász oldalaknál viszont a legtöbbször nincs valóságtartalom. Ha a cím nem fér ki két sorba, vagy olyasmit tartalmaz, hogy „Dőlni fogsz a röhögéstől”, „Felrobbant a net”, legyünk óvatosak! Az álhírek kiszűréséhez fontos utánanézni a szerzőnek – intő jel, ha nincs feltüntetve –, a dátumnak és a hivatkozásoknak. Semmit ne adjunk tovább ellenőrzés nélkül!

– A biztonsági beállításoknál ugyancsak kifizetődő a körültekintés. Érdemes gyakran jelszót cserélni, alkalmazások, játékok használata előtt ellenőrizni a feltételeket. Ami az internetre felkerül, az ott is marad, ezért ne osszunk meg olyan tartalmat, ami később kellemetlen lehet! – zárta tanácsai sorát a kommunikációs szakértő.

A vlog

A vlog a videoblog rövidítése. Ennek a viszonylag új médiumnak az a lényege, hogy bárki részese lehet, bárki elkészítheti, akárcsak az írott blogot. Nem kell hozzá más, mint egy kamera, internetelérés, és persze tehetség.

HP








hirdetés




hirdet�s