Räikkönen, Grönholm, Block és a többiek

Räikkönen, Grönholm, Block és a többiek
Budapest – A tavalyi évben kezdetét vette egy nagy változás a technikai sportok terén, s ez a változás nem kerülte el a Rali Világbajnokságot sem. Kevesebb résztvevővel és költségcsökkentő intézkedésekkel indult el a tavalyi szezon.

Az idei évben még mindig érezhető a válság hatása, így túl nagy változás nem történt a 2009-es évhez képest. Ami az idei év legnagyobb dobása, az az, hogy a Forma-1 mellett a ralizásban is egyre nagyobb nevet szerző Kimi Räikkönen az idei évben a Forma-1 helyett a Rali Világbajnokságban próbál bizonyítani, így ő az egyetlen olyan Forma-1-es világbajnok, aki ralisra cseréli F1-es sisakját. A finn pilóta a Citroennel a junior csapat tagjaként vág neki az idei szezonnak Sebastien Ogier csapattársaként. Újdonságként a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új pontozási rendszert vezetett be, aminek következtében többen kaphatnak pontokat. Ez alapján az első tíz célba érő kap pontot (a régi nyolc helyett), sorban: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és az utolsó 1 pontot.

Idén sem

A tavaly megkezdődött reformok hatásaként idén sem Monte-Carlóban indul el a szezon (helyette az IRC bajnokság szezonnyitó versenye volt), hanem a havas Svédországban. A klasszikus versenyek váltott években kapnak lehetőséget, így miután a havas-jeges versenyek közül tavaly Norvégia rendezhetett versenyt, így idén Svédország következik. A kemény hideg és nagy havazás régóta nem látott mennyiségű hóval takarta be Svédországot, így hatalmas hófalak között szegecses gumikkal vágnak neki a csapatok a nagyon gyors és látványos klasszikus téli szakaszoknak. Mikko Hirvonen szerint, aki már a helyszínen van, azonban az utakat csak egy vékony réteg hó borítja, s ha ezeket az elől menő autók letakarítják, akkor az utánuk jövők kénytelenek szegecses gumijaikkal a kőkemény aszfalton végigmenni.

Az északiaknak kedvez

A szezonnyitó Svéd Rali mindjárt az északi pilótáknak kedvez. Így bármennyire is Sebastien Loeb a címvédő világbajnok, véleménye szerint a finnek nagy előnyben lesznek. Persze a francia sztár sem adja fel, hiszen első nem aszfaltos győzelmét 2004-ben Svédországban szerezte meg és a 2010-es Norvég Ralin is győzedelmeskedett. Loeb csapattársa, a Citroen második számú pilótája, Dani Sordo maradt, aki bemelegítésként részt vett a januári Arctic Lapland Ralin, s mind a 12 szakaszt megnyerte. Ez azért fontos, mert az útvonal nagyon hasonlít a hétvégi rali útvonalához, s ez nagy önbizalmat adhat a spanyolnak. A Citroen tradicionális ellenfele, a Ford három autóval vág neki a hétvégi ralinak. Mikko Hirvonen mellett – aki tavaly egy ponttal maradt le a világbajnoki címről – ismét Jari-Matti Latvala – a 2008-as Svéd Rali győztese – és Khalid Al-Qassimi kap lehetőséget. Hirvonen rajthoz állt az IRC (Intercontinental Rally Challenge) szezonnyitó versenyén, Monte-Carlóban, s csont nélkül meg is nyerte. Ezáltal sikeresnek mondható a felkészülése az idei szezonra és talán a visszavágásra a tavalyi második helyért.

Félgyári csapatok

Érdekesség, hogy nem csak az élmenők, de a félgyári csapatok is nagyon kitesznek magukért Svédországban. A Stobart például négy autót is csatasorba állít, egyet a Rali Világbajnokságba ezért a raliért visszatérő 41 éves Marcus Grönholm számára. A csapat norvég pilótája, Henning Solberg Norvég rali híján hazainak érzi majd ezt a ralit. Henning Solberg testvére a tavaly saját csapattal rajtoló Petter Solberg új piros-sárga matricás Citroen C4-essel indul az idei vb-n. Solberg két hazai raliversenyen máris bizonyított az autóval.

„Valami különlegeset akartunk és be kell vallani, ez most látványosra sikeredett.” – mondta az új festésről Solberg.

Kimi és Ken

Egy új csapat is elindul a Rali Világbajnokságban, mégpedig az ismert amerikai autóversenyző, Ken Block csapata, a Monster World Rally Team. A csapat ugyan először márciusban a Mexikó Ralin áll rajthoz, de máris nagy várakozás előzi meg a Forddal induló csapatot. Ami pedigKimi Räikkönent illeti, a finn nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen Forma-1-es legendaként egy másik autósportban próbálja magát kipróbálni. Azért semmit nem bízott a véletlenre. Franciaországban tesztelte autóját, majd rajthoz állt az Arctic Lapland Ralin (amin összetörte az autót) az elmúlt hónapban. Így majd 600 km-t vezetett a finn bajnok a Citroen C4 WRC-vel.

Alig várom a Svéd Rali kezdetét. A Citroennel jól felkészültünk erre a versenyre. Sok kilométert mentem az autóval és így nem aggódom egyáltalán. Persze tisztában vagyok azzal, hogy még rengeteg dolgot meg kell tanulnom és sok tapasztalatot kell szereznem.” – jegyezte meg a Ferraritól átigazoló bajnok.

FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2010-ES VERSENYNAPTÁR

Február 12-14.: Svéd Rali

Március 5-7.: Mexikó Rali

Április 2-4.: Jordán Rali

Április 16-18.: Török Rali

Május 7-9.: Új-Zéland Rali

Május 28-30.: Portugál Rali

Július 9-11.: Bulgár Rali

Július 30-augusztus 1.: Finn Rali

Augusztus 20-22.: Német Rali

Szeptember 10-12.: Japán Rali

Szeptember 30.- október 3.: Francia Rali

Október 22-24.: Spanyol Rali

November 11-14.: Wales Rali

(Forrás: Amber PR)








hirdet�s