Pórul járt egy debreceni hölgy, okuljunk az esetéből!

Akt.:
Nem mindegy, melyik telefonon „landol” az összeg
Nem mindegy, melyik telefonon „landol” az összeg
Debrecen – Tanulságos történetet osztott meg szerkesztőségünkkel egy olvasónk.

Háromezer forintja bánta annak a nőnek, aki beteg édesanyja mobiltelefonjára szeretett volna feltölteni pénzt. A saját bevallása szerint is gyengén látó nyugdíjas hölgy eltévesztette a mobilszolgáltató hívószámát – 20-as helyett 30-as számra fizette be az összeget, a telefonszám többi karaktere stimmelt – és így egy vadidegen telefonjára töltötte fel a pénzt. Amikor szembesült a tévedésével, felhívta a mobilszolgáltatókat, akik közölték vele, hogy ők nem tehetnek semmi, próbálja visszaszerezni attól, akinek tévesen utalta el. Az illető viszont – arra hivatkozva, hogy előfizetéses mobiltelefonnal rendelkezik, így nem tudja felhasználni az összeget – megtagadta annak visszafizetését.

A tanulságos eset kapcsán kíváncsiak voltunk, mégis, mit lehet tenni ilyen esetekben. Morvai Gábor, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének jogásza elmondta, polgárjogi úton visszakövetelhető az összeg.

Nem kötelesek

Ez az eset nem fogyasztóvédelmi probléma, hanem magánjogi igény.”

– A hölgy tévedéséből kifolyólag, a szándékainak ellenére egy másik személy jogalap nélkül gazdagodott az átutalt pénzzel. Erre külön rendelkezés található a polgári törvénykönyvben, hogy ezt miként lehet visszakövetelni. Amennyiben banki utalásnál fordul elő ilyen eset, az már lehet fogyasztóvédelmi kérdés, de azt figyelembe kell venni, hogy a tranzakciót kezdeményezőnek a megbízása alapján köteles eljárni a teljesítő fél, legyen szó akár bankról, akár telefonszolgáltatóról. A tranzakciót lebonyolító fél nem köteles egy ilyen jellegű megbízásnál pontról pontra megkérdezni, hogy tényleg a megadott feltételekkel kívánjuk-e elindítani az átutalást. Eleve van egy beépített biztonsági mechanizmus, mégpedig az, hogy a legtöbb esetben – megerősítés gyanánt – kétszer is meg kell adni a telefonszámot. Ezek a rendszerek úgy vannak kialakítva, hogy megpróbálják a hibát kiszűrni, de a megbízást adó felelősségét ilyen esetben nem lehet áthárítani. A szolgáltatók vagy bankok nem kötelesek a mögöttes kapcsolatokat vizsgálni, kivéve, ha pénzmosás, vagy terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról van szó. Nagyon fontos: ha téves banki utalás történik, ott néhány éve a bank a banktitok védelem ellenére is kiadhatja a számlaszám tulajdonosának nevét, és innentől a károsult polgárjogi úton visszakövetelheti a pénzét.

HBN–MSz



A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s