Pölöskei Gáborné: a szakképzési stratégia a naprakész tudású oktatók szakmai munkájára is épít

Akt.:
Szerencs – A kormány által elfogadott, a vállalatok és a kamarák kezdeményezésére elindított Szakképzés 4.0 stratégia elsősorban a vonzó tanulási környezet, az infrastruktúra megteremtésére, a karrierlehetőségek biztosítására és a naprakész tudású oktatók szakmai munkájára épít – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára egy szakmai konferencián csütörtökön a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szerencsen.

Pölöskei Gáborné a Kelet-Magyarországi Tehetséggondozó Konferencia: Szerencsi Tankerületi Központ tehetségeiért című rendezvényen tartott előadásában kifejtette, a stratégia adja a keretet a magyarországi szakképzés továbbfejlesztéséhez.

A különösen fontos beruházások között említette Pölöskei Gáborné a tanműhelyek fejlesztését, amelyek az alapok megtanulását segítik a duális képzések megkezdése előtt. Szavai szerint fontos a karrierlehetőségek biztosítása is, ugyanakkor jelezte, a szakképzés nem a hátrányos helyzetű gyerekek “gyűjtőhelye”.

“A szakképzésnek nem az a célja, hogy felzárkóztasson, nem az a célja, hogy a hátrányos helyzetet megoldja, hanem mesterembereket faragjon” – fogalmazott a helyettes államtitkár. Hozzátette, a technikumnak a mérnökképzés “előszobájának” kell lennie, a szakképzésben pedig itt van a legnagyobb karrierlehetőség.

Hangsúlyozta, fontos lenne az iskola és az ipar átjárhatóságát megteremteni, azaz adott esetben engedni kellene, hogy a mérnökök tartsanak órákat a diákoknak, a szakoktatók pedig a vállalatoknál tájékozódhassanak a legújabb ipari fejlesztésekről és trendekről.

Pölöskei Gáborné kifejtette, a szakképzésbe bekerülő tanulók általános kompetenciáit fel kell mérni, csak így lehet tanácsot adni a középfokú iskolaválasztáshoz a gyerekeknek és a szülőknek.

A technikusképzésről szólva elmondta, a tervek szerint a képzés öt évig fog tartani, az első két évben ágazati alapismereteket oktatnak, az ezt követő hároméves duális képzésben pedig már a vállalatok is szerepet kapnak. A szakképző iskolák esetében egy év általános és két év duális képzési rendszert alakítanak ki.

A “felzárkóztatási ívben” az úgynevezett – egyelőre csak pilot-projektként futó – orientációs osztályok kiterjesztése, a Dobbantó-program továbbfejlesztése, illetve a műhelyiskolák erősítése szerepel. Pölöskei Gáborné elmondta, a szakképzés fejlesztésében nagy szerepe lesz az ösztöndíj-rendszereknek; elindul például a hátrányból érkező, a technikusi és később mérnöki végzettséget megszerezni akaró tanulókat támogató Apáczai-ösztöndíj, valamint a később tanulói munkaszerződéssé átalakuló általános szakképzési ösztöndíjrendszer is.

A szerencsi szakképzési konferencia csütörtöki és pénteki napján a tehetséggondozás, az iskolai agresszió és az esélyegyenlőség témájában hallgathatnak meg előadásokat a meghívottak.
-MTI-