Polgári engedetlenségként lezárhatják a Tisza hidat

Polgári engedetlenségként lezárhatják a Tisza hidat
Tokaj – A cinizmus „Csimborasszója” címmel folytatódik a 39.sz. út ügye Tokaj részéről.

Az elmúlt héten „Környezeti katasztrófa fenyegeti Tokajt” címmel jelent meg írásunk. Ennek nyomán számos hírcsatorna foglalkozott azzal, hogy felkerült a VÁTI honlapjára az Országos Területrendezési Terv felülvizsgálata, az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény módosító javaslata, ami szakított számos korábbi elképzeléssel, jelen esetben a 39.sz út megvalósításával.

Májer János tokaji polgármester most levél útján adott tájékoztatást arról, hogy vannak, akik rátaláltak a neten az OTT módosításaira. A levél tartalma szerint – amely teljes egészében olvasható a BOON-on – a NATURA 2000-hez hasonló sztori kezd kialakulni. A polgármester ugyanitt felteszi a kérdést, mit számít törvényhozóknak a magyar zászlós borvidék marketing értéke, a világörökségi cím, ha nem fűződik hozzá zsíros kisajátítási akció. Majd később így folytatja, ha megfogalmazott követeléseiknek nem lesz foganatja, „úgy polgári engedetlenség folytán lezárjuk a hidat, amivel megbénítjuk Északkelet-magyarország közúti forgalmát, úgy hogy az újonnan beszerzett nagynyomású vízágyukról egy néhányat Tokajba is lehet telepíteni a Rendőrségre, mert szükség lehet rá.”

A cinizmus “Csimborasszója”

A Közelmúltban hírt adtunk arról, hogy amennyiben a 2003-ban elfogadott OTT 2007. évi módosítása törvényerőre emelkedik, akkor Tokajban és környékén, a Világörökség magterületén, környezeti katasztrófa következhet be.

Tokaji polgármesterének szenvedélyes hangú felháborodása azon alapult, hogy a terv felülvizsgálatát és módosítását végző VÁTI Kft. az önkormányzatok bevonása nélkül, azok véleményének szemelőt tartatását mellőzve egy olyan terveztet tett fel a honlapjára, amely csak a bennfentesek számára elérhető. Valahogy a Natura2000 védett terület is úgy lett Magyarországon körülhatárolva, hogy az érintet Önkormányzatoknak és magántulajdonosoknak fogalmuk volt arról, hogy a területüket védetté, egyben értéktelenné tették, kártérítés nélkül.

Most a Natura 2000-hez hasonló sztori kezd megismétlődni. Miután senki nem tud semmiről, így könnyen lezáródik a társadalmi vita, s mehet a Parlament törvénygyártó futószalagára az OTT módosítása. Nos vannak figyelmes emberek, akik az internetes szolgáltatás legmélyebb bugyraiba is lehatoltak, s láss csodát, megtalálták néhányak fájdalmára, a jól eldugott OTT módosítását.
A tokaji polgármester kissé indulatos szavaira a média is felfigyelt (BORSOD-ONLINE, Magyar 1, TV2 csatornák). A TV2-nek sikerült egy illetékest is a kamerák elé vonszolni, aki kijelentette, hogy a Tokajon, Bodrogkeresztúron, Tarcalon keresztülhaladó egyre bővülő kamionforgalom okozta károk elhárítására, a felsorolt települések elkerülésére csak 2013-t követően lehet sor. S egyébként is a Tokaj Rakamazi útra tervbe van véve, hogy a D kategóriás járművekre útdíjat fognak kivetni. Majd nagy örömmel kijelentette, hogy a 38-as út elkerüli majd Rakamaz várost (aminek egyébként nagyon örülünk) de a Himnuszban megénekelt világörökségi székhelyet, Tokajt pusztulásra ítélik, mert ott beavatkozást nem terveznek. Arról természetesem a minisztérium – kéménylukon kidugott – képviselője nem mert nyilatkozni, hogy a beszedett útdíjat Tokaj védelmére kívánják-e fordítani.

Egyes országos hatáskörű politikusok úgy érzik, hogy ha egy településcsoportnak választási szempontból nincs befolyásuk a választások kimenetére, akkor azokra a területre oda sem kell figyelni, mert a milliárdos beruházások nem hasznosulnak szavazatokban. Valószínű, hogy ez van Tokaj és környéke esetében is, út ügyben is. Az már abszolút érdektelen, hogy a város, amelyet kamionos közlekedéssel életképtelenné tesznek, az értékeinek az elvesztésére ítélik, az éppen egy jelentős kultúrpolitikai lobbi eredményeképpen a Világörökség magtelepülése. (De mit számít a magyar kultúra, a magyar kultúrtáj, a több évszázados borkultúra és az épített örökség a GKM-ben?) Mit számít a magyar zászlós borvidék marketing értéke, a világörökségi cím, ha nem fűződik hozzá zsíros kisajátítási akció. Sokan úgy vélik, hogy aki vidékről Budapestre meg döntéshozó funkcióba, annak megjön az esze, s aki vidéken maradt, annak – következésképpen – meg sem jött.

Ha a helyieket olyan ostobának tartják, hogy az útdíj bevezetésével megszűnik a várost erkölcsileg, környezetileg, tönkretevő kamionforgalom, akkor lenézik az itt élőket, s a Tokajiakban bizonyos fogyatékkal élőkre tekintenek.

Mindannyian tudjuk jól, hogy az útdíj a kétszámjegyű utakra, egy új adónem, amelyből nagy valószínűséggel nem folyik vissza egy fillér sem arra az útra, amelyre az OTT tervezete szerint feltették az “utolsó kenetet”, amit egyébként a Minisztérium a TV”-ben meg is védett. Kis rosszindulattal még arra is gondolhatnánk, hogy az itt beszedett adó, a forráshiányos 4-es Metró megépítéséhez szükségeltetik. Tudják nekünk is van fantáziánk, mégpedig eléggé élénk. Ugyanis ha ez nem így lenne, akkor a beszedett útdíjat a 39-es út megépítésének az önrészére fordítanák, amely Tokaj megközelítésével Tiszavasvári felé, az M3-ra vinné a kamionforgalmat.
S még egy érv, hogy nem hiszünk az útdíj kamiongyérítő, s “mindent megoldó teóriájában”. Előbb – utóbb mindenki megfizeti Tokajnál az útdíjat a beletörődés, a “kiégés” és kényszerpálya miatt. Ugyanis, aki Sátoraljaújhelyről Nyíregyházára kíván árut szállítani, az nem fog Tiszaújvárosnál a kamionjával átkelni a Tiszán, hogy 100-120 km-es kerülőt tegyen. Aki nem hiszi, számoljon utána.
Mi kimondottan a kamionforgalom bővülésével számolunk, amit szakmailag alátámaszt az egykori B-A-Z Megyei Közútkezelő Kht. számítása, amelyet a 38-as út rekonstrukciós tervéhez prognosztizált, pedig akkor még nem is tudtak arról, hogy Tokaj történelmi belvárosán fogják átszállítani a M3-as autópálya anyagszükségletének több, mit 2/3-t, azzal meg végkép nem számoltak, hogy két éve a szerencsi Cukorgyár a Tokaji utakon szállítja át kamionon a répaszükségletének egy jelentős részét. S még egy új hír, most tervezik Szerencsen a Biomassza Erőmű építését, amely feltételezi, hogy minden nap túlterhelt kamionok fogják Szabolcsból az energia füvet Tokajon keresztül szállítani. Az erőműbe pedig minden bizonnyal, minden nap kell éghető anyag.

Tisztelt hallgatásba burkolózó Urak, Önök terveznek-e, vagy csak számolnak?
Éppen ezért Tokaj város lakossága és Önkormányzatának képviselő testülete követeli, hogy a 2007-2013 Uniós pénzügy ciklusban szerepeltessék a 39-es út azon megtervezett szakaszát, amely Tokajt és Tiszavasvárit köti össze az M3-as autópályával.
Ugyancsak követeljük a 38. sz. Főközlekedési út rekonstrukcióját Tokaj átkelési szakaszán, a Fogyatékkal Élők Otthona és az Időskorúak Otthona között, amelynek a jogerős engedélyes tervei és megvalósíthatósági tanulmánya ott porosodik a szaktárca egy félreeső polcán, csak be kellene nyújtani az Uniónak.

Ha mindezeket nem kívánják megvalósítani, akkor követeljük, hogy az úgy is lerongyolódott tokaji közúti hídon szüneteltessék meg a kamionforgalmat.

Ha erre nincs lehetőség, úgy polgári engedetlenség folytán lezárjuk a hidat, amivel megbénítjuk Északkelet-magyarország közúti forgalmát, úgy hogy az újonnan beszerzett nagynyomású vízágyukról egy néhányat Tokajba is lehet telepíteni a Rendőrségre, mert szükség lehet rá.

Végezetül nagyon fontos megállapítani, hogy nem tesszük felelőssé az Észak-magyarországi Területfejlesztési Tanács vezetését, mert Ők jó előre látták, hogy Tokaj közlekedésével előbb – utóbb beláthatatlan problémák lesznek, s megterveztették a 39-es út nyomvonal tervezetét, amit az érintett Önkormányzatok és kistérségek elfogadtak. Mivel a Régió képviselői köztünk élnek, Ők tisztában vannak a kínjainkkal. Pozitív szándékukat a város iránt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a város többször sikeresen pályázott a Régió által kiírt pályázatokon, igaz Ők tudják, hogy Tokaj Magyarország emblematikus helyszíne. Jó lenne, ha kikérnék a véleményüket, módosítanák az OTT tervezetet, ellenkező esetben azzal a gyanúperrel élünk, hogy vidékről szívnák el a teljesen felesleges, 4-es Metró felépítésének a költségeit, ami még az Unió szerint is presztízs beruházás.

Májer János
Tokaj város polgármestere
Tokaji Kistérség elnöke

 

– Serfőző László –

 

Kapcsolódó cikkek:

 








hirdet�s