Petra a vonalvezetésre tanítja meg a robotokat

Akt.:
Boganics Petra Robotokkal
Boganics Petra Robotokkal - © Fotó: Ádám János
Miskolc – Nem mindennapi hobbija van a tehetséges diáklánynak. LEGO-robotokat programoz.

Nőnap alkalmából kivel is készíthetnék riportot, ha nem egy kedves és okos hölggyel? Nem is akármilyennel! Ott találtuk meg őt, ahol hölgyek elvétve járnak: egy „fiús” szakgimnáziumban, annak is az egyik informatika-termében, ahol a legtehetségesebb diákok LEGO-robotokat programoznak.

boganics-petra-01-aj

Boganics Petra, a Miskolci SZC Kandó Kálmán Informatikai Szakgimnázium 11.-es diákja nemcsak egyszerűen programokat ír a robotok számára, de versenyekre is jár. Legutóbb csapattársával, Kertész Richárddal harmadik helyezés ért el egy nemzetközi robotversenyen, a 13. Trencséni Robotikai Napokon, Szlovákiában.

Vonalkövetés

Petra rögtön beavat bennünket a „szakma” szépségeibe. A teremben elhelyezett gyakorlópályát mutatja.

– Ez a pálya a trencséni versenyre készült. A robotoknak az volt a feladatuk, hogy két szín- vagy fényérzékelővel vegye észre az oldalvonalat, és aszerint kövesse az útvonalat. A versenyen azonban volt egy nehezítés. Az egyenes vonalat megszakították egy homokgödörrel, ami komoly fejtörést okozott a csapatoknak. Az iskolánk másik csapatának sikerült megoldnia a feladatot, de nekünk nem jött össze, mert fogaskerékkel próbálkoztunk, ami a homokszemcsék miatt megakadt, a robotunk belassult tőle, és végül beásta magát a homokba – meséli Petra, majd lelkesen magyaráz magáról a LEGO-robot programozásról.

boganics-petra-12-aj

– Van egy Mindstorms nevű program, amivel grafikusan lehet beprogramozni a robotokat. Kis tömbökben van megadva, hogy melyik az előre, melyik a hátra, melyikkel tud kanyarodni, és ezáltal adunk neki fordulati értéket. A robotnak különböző érzékelői vannak, amelyekkel fényt, színeket vagy akár távolságot, esetleg nyomás tud érzékelni. Akadnak persze szépséghibái, mert előfordul, hogy a jól beprogramozott robot mégis vonalat téveszt, mivel nem tökéletes a színérzékelése – avat be bennünket a szakmai titkokba a tehetséges diáklány.

Megtudjuk, számára épp a vonalkövetés jelenti a legnagyobb kihívást, mert nem könnyű eltalálni a pontos értékeket.

Ez csak hobbi

Annak ellenére, hogy Petrát ennyire érdekli a robotika, nem biztos benne, hogy az iskolai évek után ezzel szeretne majd foglalkozni. Mint mondja, ezt csak hobbiszinten műveli, jobban érdekli a gazdasági informatika.

Az informatika-terem falán ott sorakoznak a legutóbbi robotikaversenyen szerzett oklevelek és egy csoportkép is, melyen Petra az egyetlen lány.

boganics-petra-14-aj

– A versenyeken akadnak lányok, de főleg fiúk foglalkoznak robotikával. Nekem ez nem fura, én jól kijövök a fiúkkal, az iskolai csapattársak jó fejek. Az viszont előfordul, hogy más csapat tagjai beszólnak, amikor meglátnak. Főleg, hogy szőke vagyok, elsütnek néhány szőkenős-viccet. De csak addig, amíg ki nem derül, hogy a mi robotunk jobb időt futott, mint az övék.

Ez például tavaly, a hajdúböszörményi Robotolimpián történt. Ez volt az első iskolán kívüli versenyem és az első igazi sikerem – mondja Petra, majd hangsúlyozza, véleményem szerint a robotikában nem az a fontos, hogy valaki fiú-e vagy lány, hanem hogy valaki meg akarja-e tanulni vagy sem.

Jó csapatot alkotnak

– Nem ördögi tudomány, de persze kell segítség. Mi az iskolában Deák Csaba tanár úrral készülünk a versenyekre, és nagyon sokat tanultam a csapattársamtól is, Ricsitől, aki már végzős. Általában ő gondolja ki a feladatot, én pedig átnézem, és észreveszem a kisebb hibákat, így még lehet pontosítani. Jól tudunk együtt dolgozni, jó csapatot alkotunk.

boganics-petra-02-aj

Én az iskolában nem érzem, hogy hátrányosan megkülönböztetnének azért, mert lány vagyok. Fiú barátaim vannak, akik megadják a tiszteletet. Nekem ezen a téren jó tapasztalataim vannak – árulja el Petra. Hozzáteszi: nőnapon az édesapjától és a barátjától vár egy kis figyelmességet, de akad néhány osztálytárs is, akik ilyenkor kisebb meglepetést hoznak az osztály 6 leánytanulójának.

Hegyi Erika


Precízek, kitartóak

Az informatika-teremben találkozunk Deák Csabával, a robotikával foglalkozó csapatok egyik felkészítő tanárával is. Tőle azt tudjuk meg, hogy arányaiban ugyanannyi a tehetséges diák a fiúk és lányok körében is, de mivel az iskola tanulóinak csak 10-15 százaléka lány, így nyilván közülük kevesebben foglalkoznak robotikával. Tapasztalatai szerint a lányok kitartóbbak, precízebbek, figyelmesebbek. Petra például, amikor a gyakorlópályát alkotta, először tervet készített, felrajzolta a táblára, pontosan kimérte centiméterről centiméterre. A fiúk nem fordítanak ennyi energiát a részletekre, jegyzi meg.