Pénzügyi válság és miskolci aukciók

Az első országos miskolci kortárs művészeti aukción a pénzügyi válságnak inkább csak a negatív hatás érződött. A Szőnyi-terem 20. századi művekből rendezett kalapácsos kiárusításán sokan voltak, és a művek zöme elkelt.

A pénzügyi válság hírére, akik tehetik, főként aranyba és műtárgyba fektetik a pénzüket, hallhattuk-olvashattuk több forrásból is. Vajon ezt igazolta a miskolci Mission Art Galéria a napokban rendezett első országos kortárs művészeti aukciója is?

– A pénzügyi váságnak inkább a negatív hatását érzékeltük. Egyrészt nem voltak nagyok a licitek, másrész kevesebb volt a potenciális vevő, mint reméltük – válaszolta Kishonty Zsolt művészettörténész, a Mission Art egyik tulajdonosa.

Helyette: nyaralás

A 180 kalapács alá került alkotásnak csupán mintegy 30 százalékára jelentkezett vevő. Hogy ebből mennyi realizálódik, még kérdés, mert mindig vannak visszalépők, a fizetés pedig általában 1-2 héten belül történik.
– Meglehet, hogy a négynapossá bővült ünnep is belejátszik a távol maradásba. Többen előre jelezték, hogy személyesen nem lesznek jelen, mert egész héten nyaralnak. A jelenlévők jórészt csak érdeklődők voltak, s egyébként is benne volt a bizonytalanság a levegőben. Ugyanakkor az is tény, hogy aki kortárs művet vásárol, az a jövőnek, leginkábnb az unokájának fektet be, ezt igazolják a nagy műgyüjtemények: 40-50-60 évbe is beletelik, mire úgymond beérnek. Persze ez sem igaz a kortárs szemétre, csakis az igényes alkotásokra – mondta Kishonty Zsolt, akitől a Képcsarnok által működtetett másik miskolci aukcióról is érdeklődtünk.
– Csak megfigyelőként voltam jelen. Ott hatalmas licitek voltak. Lehettek volna nálunk is, ha mi is az érték hatodán kínáltuk volna az alkotásokat.

Karácsony, kíváncsiság

Sípos Tamás a Szőnyi-terem vezetője megerősítette: a Képcsarnok Kft.-n belül mérvadó elv, hogy alacsony árakról indulnak, hogy minél szélesebb legyen az érdeklődők köre. A legnagyobb licit egyébként a kikiáltási ár 4-5-szöröse volt.
– Meglepően sokan jöttek el, s a 150 alkotás 80-90 százalékra akadt vevő. Azt, hogy ebben mekkora szerepe volt a pénzügyi válságnak, vagy inkább a kíváncsiságnak, hiszen Miskolcon a Képcsarnok az elmúlt 10-15 évben nem kínált erre lehetőséget, nem tudom. Az is lehet, hogy már a közelgő karácsony is belejátszott. A kínálatunk zöme 1920 és 1990 között született mű, vagyis már könnyebb megítélni az értéküket, mint az igazán mai, fiatal művészekének. Olyan is volt közöttük, amely értékét az adta, hogy már befutott alkotók korai korszakából valók.








hirdet�s