Parlament – kérdések a vasúti mellékvonalakról

A vasúti mellékvonalak felszámolásáról szólt hétfőn a Parlamentben az interpellációk, azonnali kérdések és kérdések csaknem fele, valamennyit ellenzéki képviselők tették fel Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek. Szerintük a szárnyvonalak szüneteltése valójában azok megszüntetését jelenti, és nemcsak a környéken élők esélyeit rontják ezzel, hanem a turizmus és a gazdaság fejlődését is lassítják.

Szombaton üzemzáráskor 14 vasúti mellékvonalon álltak le a vonatok. A hivatalos tájékoztatás szerint szüneteltetik a személyszállítást ezeken a szakaszokon, egyebek mellett azért, mert kevés volt az utas. Vasárnaptól buszok járnak a vonatok helyett az érintett vonalakon.

A fideszes Fónagy János azt kérdezte Kóka Jánostól, hogy a profitéhségnek vagy a társadalmi igényeknek kell-e alárendelni a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztését. Balla Mihály (Fidesz) szerint Nógrád megyében a turizmus is gyengül azzal, hogy mellékvonalakat számoltak fel. Pedig ezeket fejlesztni is lehetne uniós pénzből, és összeköthetőek lennének a szlovák vonalakkal – tette hozzá. Molnár Oszkár (Fidesz) a megfelelő tájékoztatást hiányolta, szerinte a gazdasági tárca nem volt teljesen őszinte, amikor azt mondta, hogy a 14 mellékvonalon szüneteltetik a személyszállítást.

A gazdasági és közlekedési miniszter szerint már régen meg kellett volna tenni ezeket a lépéseket az egyre csökkenő utasszám miatt. Kóka János azt mondta: nem akarják leépíteni a mellékvonalakat, ugyanakkor évente 2 milliárd forintot takarítanak meg a 14 szárnyvonal szüneteltésével. A síneket nem szedik fel, teherszállításhoz meghagyják azokat.

A buszok üzemeltetése negyedannyiba kerül, mint a vonatoké, és nem igaz, hogy a pótlóbuszokon harmadával drágább lesz a jegy a vasúthoz képest. Ugyancsak nem igaz, hogy települések maradnak majd ki a közösségi közlekedésből – tette hozzá. Kóka János egyik válaszában azt ígérte, hogy 2007 és 2013 között fejlesztik a Hatvan-Salgótarján vasútvonalat.

Navracsics Tibor (Fidesz) szerint azzal, hogy a 14 mellékvonalon a biztosítóberendezéseket is leszerelik, biztos pusztulásra ítélik azokat. A frakcióvezető kiemelte a Lepsény és Hajmáskér közötti 31 kilométeres szakaszt, amely három tájegységet kötött össze a Dunántúlon, és kitörési pont volt az itt élőknek, akik így messzebb is tudtak munkát vállalni.








hirdet�s