Óvodák, iskolák várják a jó pedagógusokat Borsodban

Akt.:
Keresik a tanárokat - illusztráció
Keresik a tanárokat - illusztráció - © Fotó: Kozma István
Borsod-Abaúj-Zemplén – Óvodapedagógus, tanító és tanár, mind­annyian keresettek lettek Borsodban. Megyénk halmozottan hátrányos helyzetű települései pedagógus­hiánnyal küzdenek.

Lassan vége az idei tanév első felének, de sok megyénkbeli iskola még mindig pedagógushiánnyal küzd. Szerettük volna megtudni, hogy Tornanádaskán sikerül-e óvodavezetőt találni, mivel ennek az ügynek komoly sajtóvissz­hangja volt, de szerdán nem sikerült Berki Tamás polgármestert elérni. Az azonban kiderült, Tornanádaska óvodája nem az egyetlen intézmény, ahol szívesen vennék pedagógusok jelentkezését, ám azok nem jönnek.

Mivel szerdán a térség tankerületi központjának vezetője Budapesten volt, Molnár Zoltántól, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnökétől érdeklődtünk, mennyire sújtja megyénket a pedagógushiány és mi lehet ennek az oka.

Nehezebb feladat

Az elnök elöljáróban jelezte, pontos adatai nincsenek, de azt kollégáitól tudja, hogy különösen a halmozottan hátrányos helyzetű járások küzdenek pedagógushiánnyal, így a Bódva-völgye is. Itt van olyan kisvárosi iskola, ahol 5 tanári állás is betöltetlen. Az okokat kutatva az elnök rámutatott: a pedagógusok bére még mindig elmarad a versenyszférában dolgozó diplomások bérétől, különösen a pályakezdőké. A feladat viszont nehezebb, mint 20–30 évvel ezelőtt volt. Az sem növeli a pálya vonzóképességét, hogy nincs egységes kötelező tanítási óraszám. Így jelenleg van olyan pedagógus, aki 22 órát tanít egy héten, és van olyan, aki 26-ot. Ha még ehhez hozzávesszük azokat az órákat, amelyeket az igazgató helyettesítésként elrendelhet, akkor előfordulhat, hogy ugyanannyi pénzért az egyik tanár 200 órával többet tanít egy tanévben, mint egy másik. A tanítók helyzetét pedig például az is nehezíti, hogy mivel a gyerekek egész nap az iskolában vannak, a pedagógus reggel fél 8-tól délután 3-ig szinte a vécére sem mehet ki, mert a kisdiákokat nem hagyhatja felügyelet nélkül. Mindehhez hozzáadódik, hogy a szülői hozzáállás is megváltozott az elmúlt évtizedekben.

Molnár Zoltán hozzátette: azokra a településekre különösen jellemző a pedagógushiány, ahol sok a roma gyerek. Hiszen a főiskolák és egyetemek korábban nem készítették fel a tanítókat, tanárokat arra a helyzetre, hogy olyan gyerekekkel kell majd foglalkozniuk, akik családjában az iskolai teljesítmény nem érték.

– Ha egy pedagógus talál állást egy nagyobb város valamelyik óvodájában vagy iskolájában, nem szívesen költözik kistelepülésre, nehezebb körülmények közé – jegyezte meg az érdekvédő.

Gyógypedagógusok is hiányoznak

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei EGYMI Tornanádaskai Tagintézménye is érzi a pedagógushiányt. Mészáros László tagintézmény-vezetőtől megtudtuk, jelenleg két gyógypedagógust tudnának felvenni, ha lenne jelentkező, de nincs. Nehezíti a helyzetet, hogy ebben az évben 3 gyógypedagógusuk vonul nyugdíjba, igaz, az ő helyüket sikerül majd betölteni.

Az igazgató véleménye szerint a térség pedagógushiányára megoldás lehetne, ha fiatal pedagógusházaspárok költöznének oda. Erre már van példa: egy gyógypedagógus-házaspár telepedett le a szomszéd faluban, és a tornanádaskai tag­intézményben dolgoznak. Az is segítene, ha a tornanádaskai fiatalok továbbtanulnának, és diplomaszerzés után visszaköltöznének a falujukba. – Csakhogy ez nem igazán jellemző – jegyezte meg a tagintézmény-vezető. – Mert aki elmegy egy nagyobb városba tanulni, az valószínűleg ott marad, vagy igyekszik az ország belsejébe.

– Hegyi Erika –


Bruttó félmilliót is kereshetne egy óvónő Tornanádaskán
Tornanádaska - Rendőr, börtönőr és egy 75 éves nyugdíjas is jelentkezett óvónőnek Tornanádaskára. Nem csoda, hiszen talán az ország legjobb óvónői állását hirdette meg a közelmúltban Tornanádaska polgármestere. Hiszen aki vállalja, hogy a település óvodájában dolgozik, annak akár bruttó félmillió...

A középiskolások napi 8–9 órát tanulnak (felvételünk illusztráció)
Borsod-Abaúj-Zemplén - A szakember szerint, ha gyereknek nincs szabadideje, nem derül ki, miben tehetséges. Utánajártunk, és kiderült, valóban úgy van, ahogy azt egy középiskolás diák állítja: napi 8–9 órája van, gyakran nulladik órával kezd, mire hazaér, már 4 óra, 5 óra után kezdi el tanulást. ...








hirdet�s