Orbán Viktor Tiszaújvárosban: “Ez jó hír az országkassza szempontjából”

Szalagátvágás helyett egy „kormánykerék” elforgatásával avatta fel Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója és dr. Mengyi Roland országgyűlési képviselő a MOL Petrolkémia új üzemét
Szalagátvágás helyett egy „kormánykerék” elforgatásával avatta fel Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója és dr. Mengyi Roland országgyűlési képviselő a MOL Petrolkémia új üzemét - © Fotó: Ádám János
Tiszaújváros – Alapkőletétel is kísérte az új butadién üzem felavatását Tiszaújvárosban.

– Két év tárgyalást követően jött létre a megállapodás 2013-ban. Ma itt állunk az alapkőnél, és újabb két év múlva már az avatón ünnepelhetjük, hogy elindul a gyártás a műgumiüzemben. Ez jó hír az országkassza szempontjából, de ez az üzem sokkal többet jelent majd a befolyó adóforintoknál. Ez is hozzájárul ugyanis ahhoz, hogy Magyarország valóban a növekedés egyik motorja legyen Közép-Európában – mondta Orbán Viktor miniszter­elnök kedden Tiszaújvárosban, a Mol-csoport butadién gyárának avatóján.

Mint mondta, a rendszerváltáskor a gyereket is kiöntötték a fürdővízzel, azaz a versenyképtelen üzemek leépítésével együtt a jól prosperáló gyárakat is kirostálták. Sorra zártak be vagy kerültek új tulajdonoshoz a magyar ipar egykori bástyái – mondta a miniszterelnök, aki szerint a Mol az egyetlen nemzeti cég, amire építeni lehet, s amire alapozva ismét megerősödhet a magyar vegyipar.

ov2

A hiányzó puzzle

– A magyar gazdaságnak szüksége van olyan társaságokra, amelyekre részben más magyar cégeket, részben nemzetközi cégeket lehet telepíteni. Éppen ezért a Mol és beruházása úgy illeszkedik a magyar gazdaság rendszerébe, mint a hiányzó puzzle – hangsúlyozta. Hozzátette. arra törekszünk, hogy a nemzetközi cégek ne szigetként működjenek nálunk, hanem a beszállítói lehetőségeket kihasználva erősödjenek és fejlődjenek együtt a hazai cégekkel.

– A Mol olyan termékekkel rukkol elő, ami a világon mindenhol keresett, így tudunk partnerei lenni a világ legnagyobb vállalatainak. Hosszú út és munka van mögöttünk, de 2017-ben elkészül egy újabb üzem, ami több mint 100 embernek ad majd munkát. Nemzeti iparunk láthatóan éledezik és pró­bálgatja a szárnyait, a sikerhez azonban elengedhetetlen a magyar emberek szaktudása és az erős szövetségesek. Aki a Mollal alkot szövetséget, az Magyarországgal, a magyar emberekkel alkot szövetséget – mondta Orbán Viktor, aki a megállapodásból azt olvassa ki: a magyar nemzeti ipar és annak legfontosabb szereplője, a Mol kellően megerősödött ahhoz, hogy egyenrangú partnere legyen nagy nemzetközi cégeknek.

mol3

Két évnyi építkezés után

– Két éve helyzetük el a gyár alapkövét. Az építkezés során többek között 12 kilométernyi csővezetéket fektettünk le, ezer tonna acélt és rengeteg betont építettünk be. Átlagosan 400-an, a csúcs­időben 800-an is dolgoztak egyszerre. A beruházásnak köszönhetően 61 százalékkal csökkentjük a gázfelhasználást, ami azt jelenti, hogy 42 ezer tonnával kevesebb lesz a kibocsátott szén-dioxid – ismertette Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója.

Mint jelezte, a butadiént a gyártás során keletkező melléktermékből állítják elő, amit korábban feldolgoztak, máshol használtak fel.

Most egy olyan terméket gyártanak majd belőle, amire világszerte nagy a kereslet.

– A butadién is értékes anyag, de amit előállítanak belőle, a műgumi az autógumi-gyártás alapanyaga. A mai nap éppen ezért túlmutat egy „szimpla üzemavatón”, hiszen ezzel együtt elhelyezzük egy szintetikus műgumigyár alapkövét is, ami csaknem kétszer annyiba fog kerülni, mint a butadién üzem. A két beruházás összesen mintegy 100 milliárd forintos értéket teremt a városban, és nem utolsósorban jelentősen növeli a foglalkoztatottak számát. Európa legfejlettebb műgumigyára épül itt. Mi ugyanis nem az átlaggal, hanem a legkiválóbbakkal kívánunk versenyezni – hangsúlyozta, majd hozzátette: a 35 milliárdos beruházás révén a csoport jövedelmezősége évi 6–10 milliárd forinttal nő a jövőben. – Ünnepeljük az ipart, a hazai szakembereket, akik mindezt megvalósították.

– Uri Mariann –


Magyar-japán vegyes

A JSR japán vezető szintetikus műgumigyárát 1957-ben alapították az állam és a privát szektor összefogásával. Az első japán cég volt, amelyik műgumi gyártásával foglalkozott.

– A Tiszaújvárosban megépülő gyárban üzemanyag-hatékony gumiabroncsok alapanyaga készül majd, ami iránt világszerte folyamatosan nő a kereslet – mondta Kouichi Kawasaki, a JSR ügyvezető igazgatója.

A Mol és a JSR Corporation közös vállalata, a JSR Mol Syn­thetic Rubbert Zrt. beruházásában megépülő üzem évi kapacitása 60 ezer tonna lesz. Az ügyvezető reményét fejezte ki, hogy a gyár hozzájárul majd mindkét ország gazdaságának növekedéséhez.









hirdetés