Ombudsman: panaszt lehet tenni a kéretlen levelek küldőivel szemben

Kizárólag a címzett egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető az interneten elektronikus hirdetés, vagyis úgynevezett spam bárkinek – derül ki az állampolgári jogok országgyűlési biztosának állásfoglalásából. Ha valaki az előzetes hozzájárulása nélkül kap spam-et, eljárást kezdeményezhet a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál, illetve a fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez is fordulhat.

Szabó Máté hétfőn kiadott állásfoglalásában emlékeztet arra, hogy a 2002-es elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról szóló törvény alapján a spam-ek is elektronikus hirdetésnek minősülnek, tehát világosan, egyértelműen azonosítható módon tájékoztatást kell adni azok hirdetés-jellegéről és a feladó valós személyéről.

Az adatvédelmi biztos felhívta a figyelmet arra is, hogy elektronikus reklámot kizárólag olyanoknak lehet küldeni, akik előzetesen hozzájárultak ehhez. A hirdető köteles nyilvántartást vezetni azokról, akik bejelentették neki, hogy kíváncsiak a reklámra. Annak, aki nem szerepel ebben a nyilvántartásban, nem küldhető elektronikus hirdetés, és törölni kell a nyilvántartási listáról azt, aki levélben megtiltotta, hogy részére további e-mailt küldjenek.

Azok ellen, akik mégis kéretlenül küldenek spameket, a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál lehet panaszt tenni, valamint a fogyasztóvédelmi felügyelőségeknél. Ezek az intézmények az eljárás során megtilthatják a jogsértő magatartás további folytatását, sőt akár elektronikus kereskedelmi bírságot is kiszabhatnak velük szemben. A büntetés többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható – olvasható az állásfoglalásban.








hirdet�s