„Okosabb” lesz a parkolás

A kamerák és az ultrahangos szenzorok segítségével az autó egyedül áll be például az otthoni garázsba, majd onnan ki
A kamerák és az ultrahangos szenzorok segítségével az autó egyedül áll be például az otthoni garázsba, majd onnan ki - © Fotó: Bosch
Stuttgart – A szűk parkolóhely sem jelenthet gondot a Bosch számára.

Az évek során az autók átlagos hossza és szélessége is nőtt, a parkolóhelyeké és a garázsférőhelyeké azonban általában nem. Így a parkolás sokaknak okoz nehézséget. Pontosabban okozott, ugyanis érkezik a segítség a Boschtól. A tolatósegéd például hangjelzéssel irányítja a járművezetőt szűk parkolóhelyeken. A parkolóasszisztens pedig még a kormányzást is átveszi. A Bosch a frankfurti autószalon alkalmával mutatja be új multikamera-rendszerét, amely egy európai prémium márkánál már sorozatgyártásban van.

A multikamera-rendszer négy parányi méretű, kis hatótávú kamerából áll. Az egyik előrenéz, a másik hátrafelé, a két oldalsót pedig a külső visszapillantó tükrökbe integrálták. Egyenként 190 fokos látószögükkel a jármű teljes környezetét érzékelik. Az érdekesség az egészben az ábrázolás. A képernyőn egybeolvad a virtuális és a valós világ. A vezető a részleteket is hűen visszaadó háromdimenziós modellként látja járművét, részletes formatervezési elemekkel. Animáció ábrázolja a kormánymozdulatokat és a kerekek elfordulását is. Valós idejű képeken jelenik meg ezzel szemben az autót körülvevő környezet. A vezető érintőképernyő segítségével szinte bármilyen látószöget választhat. Nézhet a motorháztető elé vagy a csomagtartó mögé, végig a jármű oldala mentén vagy madárperspektívából, felülről.

Parkolás a garázsban

A kis hatótávú kamerák és az ultrahangos szenzorok adatait arra is felhasználják, hogy az autó teljesen egyedül álljon be például az otthoni garázsba, majd onnan ki. A vezető ezt a folyamatot a kulcson elhelyezett gomb megnyomásával irányítja, megkímélve magát a szűk helyen történő ki- és beszállással járó kényelmetlenségtől. A Bosch központi vezérlőegysége a kis hatótávú kamerák segítségével legfeljebb 4 méteres távolságból felismeri a garázs bejáratát. Ennek során lényegtelen, hogy a jármű egyenesen vagy enyhén ferdén áll-e előtte, a behajtási szöget plusz/mínusz 20 százalékig képes korrigálni. A fuzionált szenzoradatok alapján a vezérlőegység folyamatosan figyeli a jármű környezetét, így akadályozza meg a garázsba vezető úton az esetleges ütközéseket.

A Bosch számára az automatizált parkolás az autóban veszi kezdetét és messze túlmutat rajta. Az aktív parkolás-menedzsment segítségével például megkönnyíti a parkolóhely keresését. Ennek érdekében az útburkolatba telepített érzékelők ismerik fel, hogy egy parkolóhely foglalt-e vagy sem. Ezeket az információkat a Bosch szenzorai egy szerverre továbbítják, ahol valós idejű térképre viszik fel azokat. A térkép a vezető számára például az internetről megtekinthető. Így célzottan haladhat a szabad parkolóhelyek felé. A Bosch a Daimlerrel közösen még egy lépéssel továbbmegy azonban. A cél nem kevesebb, mint a parkolási folyamat forradalmasítása. Vagyis, hogy ne az ügyfél parkoljon és keresse kocsiját, hanem a jármű egyedül menjen egy szabad parkolóhelyre, a végén pedig önállóan előálljon.

ÉM