Ők tudnak a legtöbbet a Gulagról

A győztes csapat
A győztes csapat - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Az országos verseny győztesei szerették volna tudni, mi rejtőzik a számok és a tények mögött.

A miskolci Fényi Gyula Gimnázium diákjai nyerték meg a Gulág Emlékbizottság által megrendezett országos tanulmányi versenyt. Az érettségi előtt álló fiatalok nemcsak az eredménynek örülnek nagyon, hanem annak is, hogy a történelem egy kevésbé ismert korszakáról tanulhattak sokat. Lelkesen mesélték el lapunknak a versenyen szerzett élményeiket.

Érdeklődő diákok

Elsőként felkészítő tanáruk, Majorszki András, aki fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a diákok felkészítésében kollégái is sokat segítettek. Megtudjuk, hogy a pedagógus a Gulágkutatók Nemzetközi Társaságának az elnöke, tehát a téma kiváló ismerője. De a jó eredményhez az is kellett, hogy megfelelően motiválja tanítványait, ami szintén remekül sikerült.

– Ez a történelmi korszak különösen érdekli a fiúkat, akik a versenyre jelentkeztek. Történelemtanárként fontosnak tartom, hogy múltunk ezen kevésbé ismert eseményeivel megismerkedjenek a diákok. Majd mindegyik fiatalnak volt érintettsége, kötődése a témához, úgyhogy nem volt nehéz őket megmozgatni. Az is segített, hogy a fiúk részt vettek különböző Gulag-emléktúrákon Miskolcon és Erdélyben is, ami szintén az érdeklődésük felkeltését segítette – sorolta a történelemtanár.

Fotó: Bujdos Tibor Fotó: Bujdos Tibor ©

Hozzátette: arra számított, hogy jó helyezést ér majd el a csapat, de arra nem, hogy meg is nyerik a versenyt.

A csapattagok is örömmel meséltek lapunknak a megmérettetésről.

Bozsik Andrástól megtudtuk, mindig is érdeklődött a történelem iránt, hiszen a nagymamája történelemtanár, az édesapja pedig szintén szereti ezt a tudományágat. A családi asztalnál gyakran beszélgetnek a múlt történéseiről. Andrást a második világháború pedig különösen érdekli. Ahogy elmélyült a Gulag-témában, egyre inkább szembesült azzal, hogy ez mekkora nagy dolog volt, és milyen sok embert érintett.

Beleásták magukat

Kaposvári Lóránt viszont a verseny előtt nemigen ismerte a témát.

– Ahogy beleástam magam, úgy szembesültem vele, hogy egyes embereknek milyen nehéz sorsuk volt a második világháború után, az érintett személyek, családok nehéz éveket éltek meg. Úgy gondolom, hogy ezt rendkívül fontos megismerni, és a mai fiatalok sokat tanulhatnak belőle – fogalmazott. Számára a legizgalmasabb feladat az volt, amikor a döntő 2. részében egy prezentációt kellett előadniuk és egy vádbeszédet tartaniuk, melyben a Szovjetunió és Sztálin bűneit kellett vádolniuk.
– Ilyen feladattal még nem találkoztam. Azért is volt izgalmas, mert a vádbeszédet én tartottam. Ez nem áll tőlem távol, hiszen jogi pályára készülök – árulta el Lóránt.

Gulyás István Flórián már a verseny előtt beleásta magát a témába, hiszen miután részt vett az emléktúrán, érdekelte, hogy pontosan hány embert érintett a Gulag, és hogy pontosan mi történt, milyen emberi sorsok rejtőznek a számok és tények mögött. Amikor pedig jött a versenylehetőség, örömmel jelentkezett.

– Számomra is a prezentáció volt a legérdekesebb feladat. Egy lakóhelyünkön élő elhurcolt történetét kellett feldolgoznunk. Mi Plósz Mihály alsózsolcai bácsit választottuk. Az ő sorsán keresztül értettük meg, mi történt ebben az időszakban Magyarországon – fogalmazott István.

Nemes Márk is tagja volt a csapatnak, de épp beteg lett a döntő előtt, ő így a végső küzdelemről lemaradt. Természetesen nagyon sajnálja ezt, de a tudása nem vész el, hiszen ő is sokat tanult a felkészülés heteiben. Számára az a legfontosabb, hogy végre mindenki megismerheti a sokáig titkolt korszak eseményeit.

– Hegyi Erika –








hirdet�s