Magyarország

2011.07.30. 09:59

Ereklyevadászok fosztogatják az elsüllyedt magyar cirkálót

A debreceni búvároktató Czakó László több alkalommal szervezett expedíciót az Adrián elsüllyedt magyar cirkálóhajó, a Ferenc Józsefhez. Az idei expedíción azonban sajnos szomorúan tapasztaltuk, hogy a 93 éve elsüllyedt Osztrák-Magyar cirkáló nevéből, ami a hajó tatján volt elhelyezve, több betű is hiányzik – tette hozzá Czakó László.

A debreceni búvároktató Czakó László több alkalommal szervezett expedíciót az Adrián elsüllyedt magyar cirkálóhajó, a Ferenc Józsefhez. Az idei expedíción azonban sajnos szomorúan tapasztaltuk, hogy a 93 éve elsüllyedt Osztrák-Magyar cirkáló nevéből, ami a hajó tatján volt elhelyezve, több betű is hiányzik – tette hozzá Czakó László.

Az S.M.S. Kaiser Franz Josef I. és testvérhajója, az S.M.S. Kaiserin Elisabeth torpedócirkálók megtervezésére az olcsó fegyverrendszerekkel megvalósított partvédelemre vonatkozó koncepciója alapján került sor az 1880-as évek végén. A hajó 1888. január 3-án került vízre Triesztben a San Rocco-i hajógyárban – mesélt a cirkáló előéletéről Czakó László. A hajót végül az első világháború alatt többször is bevetve végül a Zanjicai öbölben kötötték ki, majd 1919. október 17-én egy heves bóra alkalmával a tenger a nyitva maradt ökörszemablakokon keresztül elárasztotta a hajót. A cirkáló pedig eddig tisztázatlan okokból felborult és elsüllyedt, a 17 fős francia őrszemélyzettel együtt.

Negyvenhárom méter mélyen a hullámsírban

- A hajó azóta a bal oldalán fekszik a laza, iszapos talajon, s feltűnő a hajótest oldalán 1922-ben és 1965-ben vágott sok lék, ahol búvárok a lőszert kiszedték – magyarázta Czakó László, majd hozzátette - A tatrészen már nincs ott a hajócsavar, csak a csonka tengelyvég, de az orr- és fartőke mentén megtalálhatók a nyitott torpedóvető-csövek. Az árbocok még a víz alatt is kimagasodnak a fedélzetből. Az első hídon a kormányállásban még mindig ott áll a sárgaréz gépkormány oszlopa. A mostani merülés tisztázta, hogy hajó orrán a helyén van mindkét főhorgony, így megvan a baleset oka is. A hajó a parthoz volt kikötve és a vihar, esetleg szabotázs következtében elszabadult túlterhelt hajón, az őrszemélyzet valószínűleg nem tudta hogyan kell a horgonyokat leengedni, így a hajó messze elsodródott a parttól, felborult és elsüllyedt.

Kattintson a képekért!

A hajóroncs tehát jelenleg is az oldalán fekszik 43 méter mélyen, mindenfelé a gránátok kivető tölteteihez használt robbanóanyag – az úgynevezett „makaróni” – hever. A szanaszét heverő töltetek nagy csomó nádszálra hasonlítanak. Megtaláltuk a hajó tatján a feliratot is, és sikerült videó felvételt készíteni róla, miközben szomorúan tapasztaltuk, hogy a 93 éve elsüllyedt Osztrák-Magyar cirkáló nevéből, ami a hajó tatján volt elhelyezve, több betű is hiányzik. A betűk mellesleg bronzból vannak öntve, és aranyozva vannak. Mindegyik külön- külön lett felcsavarozva a hajó hátsó részén, egy körív mentén.

Egy mendemondának dőlhettek be a fosztogatók

- Az expedíció során látható volt, hogy a betűket vésővel szedték le, melynek nyoma jól látszik, és még nem rozsdásodott meg, tehát nem sokkal előttük jártak a tolvaj-búvárok a roncsnál. Nem tudjuk, hogy mindezt kik és miért csinálták, hiszen a roncs védett, és csak ritkán, különleges engedéllyel lehet itt merülni – magyarázta a debreceni búvároktató Czakó László.

A férfi szerint mellesleg nem kizárt, hogy a fosztogatók egy mendemondának hittek, amely arról szól, hogy a hajón található betűk színaranyból készültek. Erről azonban szó sincs. Az expedíció egyébként a hajó belsejében több megfigyelést, felmérést végzett, amely alkalmával kiderült, hogy a parancsnoki torony alatti helyiségek, szinte még teljesen érintetlenek, illetve a berendezések is a helyükön vannak. Csak az a kérdés ezek után, hogy meddig? Mindenesetre az esetet jeleztük a horvát hatóságok felé – zárta a cirkáló fosztogatásának történetét Czakó László.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!