Nézőpont: Képzeld el

Nézőpont: Képzeld el
Gondolhatjuk, hogy a rózsadombi iskolában nincs internet, és gondolhatjuk, hogy a tanyasi gyerekekében nincs. Bujdos Attila írása.

Jövő év végére minden állami fenntartású iskolában lesz internet, ígéri a tévénézőknek a helyettes államtitkár. Jelenleg 205 iskolában semmilyen hozzáférés sincs a világhálóhoz. A pótlás és a szolgáltatás minőségének javítása érdekében plusz 300 millió forintot ad a kabinet, idézi az MTI a kormány emberét.

Én ezt a hírt elsőre képtelen voltam elhinni. Ez létezik?

Ha minden igaz, egyébként éppen 300 millió forintba kerül a kormány aktuális, menekültekre és a hazai közvéleményre fókuszáló, „Ha Magyarországra jössz” plakátkampánya is, ami – mint olvasható – heves reakciókat váltott ki, itthoni és nemzetközi szervezetek is bírálták, és kiszivárgott információk szerint a Fidesz-frakcióban sem állt mindenki teljes mellszélességgel a kezdeményezés mögé.

Ha Magyarországra jössz, tudj róla, nincs minden állami iskolában internet.

Ez persze nem a plakátkampányról szól. Valakinek döntenie kell, mi annyira fontos, hogy költsön rá az állam, és ebből a szempontból az is érdekes körülmény, hogy mi történt éppen most, milyen fejlődési szakaszba értünk, amikor már ez is az ütemezett tennivalók rangjára emelkedett. Mitől lett éppen most fontos hozzákötni a teljes magyar állami oktatási szektort a világhálóhoz, ha eddig nem siettek vele. Mondjuk a jövő év végét megcélozni sem tűnik eszeveszett kapkodásnak.

Kérdés az is, hogy milyen minőségű oktatásról beszélhetünk, ha az iskola maga nem rendelkezik a versenyképes tudás megszerzésének korszerű és hatékony eszközével. Ha a tanár csak beszélni tud az internetről – képzeld el! –, vagy megpróbálhatja lerajzolni, ha elég ügyes, mert másképp megmutatni nem tudja (kivéve, ha csak otthonról nem hozza el a sajátját). Mi az, amivel lépést akar tartani az iskola abban a korban, amikor az internet a mindennapi életben is: alap. Mellesleg, nem tegnap óta az – az volt az előző kormányzatok idején is, amikor például jutott az óvodások kakaóbiztos számítógépeire, nyilván nagy körültekintéssel költve a közpénzt, megrajzolva a szükséges pálya ívét is.

Lám, még mindig nem értünk a végére.

Az is az ember eszébe jut: amikor az oktatást központosították, gyakran hangoztatott érv volt, hogy ezzel az esélyegyenlőséget is szolgálják. Sajnos a kormány embere e tekintetben nem volt kellően részletgazdag. Gondolhatjuk, hogy a rózsadombi gyerekek iskolájában nincs internet, és gondolhatjuk, hogy a tanyasi gyerekekében nincs. Az esélyegyenlőség, e tekintetben, gondolati szinten valósul meg. Jó lenne hinni, hogy legalább kréta van mindenhol.

– Bujdos Attila – 








hirdetés