Nézőpont: A szőnyeg és aki jár rajta

Akt.:
A selyemréti mintamegálló
A selyemréti mintamegálló - © Fotó: Juhász-Léhi István
Nézem ezt a bizonyos „minta” villamosmegállót az Augusztus 20 strandfürdőnél, és mindig az a mondás jut eszembe, amit apai nagyapám hangoztatott, amikor valaki túl flancos, nem az életmódjához illő bármire tett szert: fiam, mondtam én nem való a parasztnak a szőnyeg… Ő ezt abszolút joggal mondhatta, hiszen ő is paraszt volt, a földet túrta egész életében. Kiss László jegyzete.

Miért mondom ezt? Mert talán nem nyúlok mellé, ha azt állítom: az elektronikus kijelzőrendszerrel ellátott, graffitire kínálkozó felületekkel dúsított megálló csak akkor marad épségben, ha azt bekamerázzák. Meg is történt a mintamegállóval, hogy egy szép este kicsit leamortizálták. Nézegetem ezt a megállót, és látom azt is, hogy sikerült mellérakni zsebkendőnyi zöld csücsköt, (most dudva terem rajta) hiszen miért is lenne másként Zöld Nyíl. Ez a csücsök halálra ítélt ötlet: minden kerttervező tudja, a világ pénze is kevés rá, hogy itt valóban normális zöldet lehessen fenntartani, megannyi megállónál. Ebből vagy dudvatenger, vagy csak sár és portermő lesz. Ezért nem is illik ilyet tervezni, ami csak rajzon néz ki jól, a valóságban életképtelen.

Megkockáztatom azt is, hogy nincs szükség egyáltalán ilyen megállók kiépítésére – kidobált pénz. A világ nagyvárosai vannak tele olyan villamosmegállókkal (Miskolcon is lesz továbbra is jó néhány), ahol nincs ilyen felépítmény. És őszintén szólva azt sem hiszem, hogy a miskolciak számára az lenne a villamosozás egyik fő problémája jelenleg, hogy nem látják egy digitális kijelzőn hol jár a „tuja” éppen vagy, hogy nincs üvegtéglás fal a megálló szélén.

Jó, tisztában vagyok vele, hogy nem lehet leragadni egy adott helyzet és kor igényszintjén, amikor fél évszázaddal előre tervezünk – így nem fejlődne semmi. Ráadásul itt jócskán beleszólnak az EU-s követelmények, és ezek általában merőben eltérnek a hazai és főleg az érdesebb vidékek valóságától. Ha beszélgetünk olyan tervezőkkel, akik EU-s nagyobb projektekben vesznek részt, nem hivatalosan elmondják: vért izzadnak, hogy magyar valóság és a brüsszeli kotta egyvelegéből valami elfogadható szülessék. És ha ehhez hozzátesszük, hogy az egész folyamat egy ilyen EU-s nagyberuházásnál nagyszerű terep a benne lévő számtalan érdekelt üzleti érdekeinek megvalósítására, akkor nem kell csodálkozni azon, hogy amikor megszületik sokszor kissé púpos a gyerek.

Valójában nem beszél hivatalosan – mert nem teheti – senki arról, hogy egy ilyen folyamatban hol és hogyan lépnek be azok a súlyosan torzító tényezők, amelyek a helyi és nagypolitikai, brüsszeli, kivitelezői és tervezői, hazai és külföldi érdekeket vagy csak a sima kincstári hülyeséget testesítik meg – és a végén rá lehet mutatni, ez azért épült így, az meg azért.

Nem vagyok biztos, hogy ha egy türelmes, a helyi társadalmat, a használókat is a döntésbe, tervezésbe bevonó, valóban átgondolt folyamat zajlik le akkor ugyanez születik a végén. Vagy ha igen, akkor legalább mindenki tudná: tényleg ilyet akartunk.

– Kiss László –


Kontraszt: itt bontanak, ott már végeztek

Miskolc – Mint arról már korábban beszámoltunk, a Zöld Nyíl villamos nagyprojekt kivitelezése miatt csütörtöktől újabb változásokkal találkozhatunk a (tömeg)közlekedésben.

Változás a garantáltan alacsonypadlós járatok közlekedésében

Miskolc – Az MVK Zrt. ezúton tájékoztatja Tisztelt Utasait, hogy 2011. június 20-án és 21-én a 21-es, valamint június 22-én és 23-án pedig az 1-es és 1A-s autóbuszok vonalán a menetrendben közzétett garantáltan alacsonypadlós járatok helyett a meghirdetett járatok utáni indulásban közlekedik alacsonypadlós autóbusz.

Zöld Nyíl és a nyári menetrend változások

Miskolc – A Zöld Nyíl villamos projekt – Európai Uniós finanszírozásból az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló nagyprojekt- pályafelújítás és vonalhosszabbítás 2010. március 1-jén újra indult munkálatai abba a fázisba értek, hogy a nyári menetrendváltással együtt újabb üteme kezdődik a projektnek. Június 16-tól a Malomszög utcáig járnak a villamosok, hogy elkészüljön a Thököly utcai vágányszakasz és az útátjáró, illetve villamospótlók fognak közlekedni a Tiszai pályaudvar és a Selyemrét között is.

Zöld Nyíl: Diósgyőr és Felső-Majláth közötti meghosszabbítás

A videó a Zöld Nyíl Villamosprojekt Diósgyőr és Felső-Majláth közötti szakaszát mutatja be.

Zöld Nyíl: Újgyőri főtér szimuláció

Miskolc – Hogyan közlekhetünk az Újgyőri főtéren és környékén a Zöld Nyíl villamosprojekt befejeztével?









hirdet�s