Németesek versengtek Nyíregyházán, a Zelkben

Németesek versengtek Nyíregyházán, a Zelkben
Németesek versengtek Nyíregyházán, a Zelkben

Nyíregyháza – A Zelk Zoltán Általános és Német Két Tanítási Nyelvű Iskola idén ünnepli a kéttannyelvű oktatás tizenötödik évfordulóját. Ennek kapcsán rendezték meg csütörtökön a megyei kéttannyelvű iskolák vetélkedőjét.  video
 Önök mondták: video

Pénteken a kéttannyelvű iskolák országos versenyére került sor. Az országos megmérettetés vidám műsorral kezdődött, melyen tehetséges, kéttannyelvűs diákok mutatták meg tudásukat német vers és tánc terén, ezután adtak számot tudásukról az ország különböző pontjairól érkezett németes tanulók.

Kéttannyelvű oktatás

Országunkban nagyon kevés két tanítási nyelvű általános iskola van, pedig a gyerekeknek hasznára válik, ha korán megtanulnak egy idegen nyelvet – ráadásul ilyen magas fokon.

Két tanítási nyelvű iskola, amelyben a nevelő- és oktatómunka a magyar nyelv mellett másik tannyelven, az úgynevezett célnyelven is folyik. Célnyelv bármely idegen nyelv, így a nemzetiségi és kisebbségi nyelv is lehet. Az ilyen iskolai oktatás célja, hogy az anyanyelvi és idegen nyelvi tudást egyidejűleg és kiegyensúlyozottan fejlessze, a tanulókat megtanítsa az idegen nyelven való tanulásra, az idegen nyelvű információk feldolgozására.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a nyíregyházi Zelk Zoltán Általános és Német Két Tanítási Nyelvű Iskola ilyen intézmény, ahol a célnyelv a német. Az iskola idén ünnepli a kéttannyelvű oktatás tizenötödik évfordulóját. Ennek kapcsán rendeztek csütörtökön megyei játékos német vetélkedőt, pénteken pedig a kéttannyelvű iskolák országos versenyére került sor – tudtuk meg Papp Jánosné, német tagozatvezető tanárnőtől.

Az országos megmérettetés vidám műsorral kezdődött, melyen tehetséges, kéttannyelvűs diákok mutatták meg tudásukat német vers és tánc terén, ezután adtak számot tudásukról az ország különböző pontjairól érkezett németes tanulók. A versenyen a nyíregyházi Zelk országos szinten is jól szerepelt: csapatversenyben az első helyen osztozott a Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolával.

– Iskolánkban a tizenöt év alatt hét kéttannyelvűs osztály végzett: 168 tanuló – mondta Bodnár Tiborné, igazgatónő. – Jelenleg 187 diák tanul németet nálunk. Az órák 35 százalékát tanulják ezek a gyerekek németül, ami átlagosan 8-9 németnyelvű órát jelent egy héten. Az alsó tagozatosok a készségtárgyakat (természetismeret, ének-zene, rajz, technika), a felsősök országismeretet, német irodalmat és kommunikációt tanulnak idegen nyelven. Általános tapasztalat, hogy iskolánkban a gyerekek negyede teszi le a középfokú nyelvvizsgát nyolcadik évvégére, akik pedig nem, azoknak sem okoz nehézséget a középiskola első éveiben a vizsga megszerzése.

– Sajnos országos tapasztalat, hogy csökken az érdeklődés a német nyelv iránt, manapság az angol népszerűbb. Ezzel szemben szakemberek állítják, hogy első idegennyelvként érdemesebb a németet választani, mert egyrészt nyelvszerkezete jobban hasonlít a magyarra, másrészt pedig aki megtanul németül, annak utána sokkal könnyebb dolga van a többi idegen nyelvvel – főleg az angollal.

A kéttannyelvű iskolák országos versenyén megkérdeztünk néhány résztvevőt, hogy miért választotta német nyelvet.

– A szüleim szerették volna, ha németül tanulok, emellett a családi vérvonalban is fontos a német: nagyapám német származású – így Lukács Ottó Dániel, kéttannyelvűs diák. – Szeretem ezt a nyelvet, mert könnyebbnek érzem, mint a többit.

– Édesanyám némettanár, és ő döntött úgy, hogy engem és testvéremet is ebbe az iskolába küld – folytatta Schmiedt Polla, szintén kéttannyelvűs tanuló. – Megérte, mert én nagyon szeretem a németet, testvérem pedig német spec. szakos lett egy nyíregyházi gimnáziumban.

Az alsó tagozatos korosztálytól is kíváncsiak voltunk arra, miért választhatták a német nyelvet, ezt Feró Zsófia mondta el nekünk: – Szeretem a német nyelvet, már az óvodában is németet tanultam. Úgy hallottam, ha előbb tanulunk németet, és utána angolt, akkor könnyebb megtanulni az utóbbit.


Helyezések
Csapatverseny
Elsõ: Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német
Két Tanítási Nyelvû Általános Iskola,
Budapest és Zelk Zoltán Általános és
Német Két Tanítási Nyelvû Iskola, Nyíregyháza
Második: Tarjáni Magyar-Német Kéttannyelvû
Általános Iskola és Mûvészeti Alapiskola,
Szeged
Harmadik: Gróf Széchenyi István Általános
Iskola, Budapest

Egyéni eredmények:
Nyolcadik osztály:
Elsõ: Sárközi Ágnes, Nagyboldogasszony Kéttannyelvû
Katolikus Általános Iskola, Jászberény
Második: Zavarkó Máté, Zelk Zoltán
Általános és Német Két Tanítási
Nyelvû Iskola, Nyíregyháza
Harmadik: Kiss Csaba, Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német
Két Tanítási Nyelvû Általános
Iskola, Budapest

Hetedik osztály:
Elsõ: Boldogkõi Gergõ, Tarjáni Magyar-Német
Kéttannyelvû Általános Iskola és Mûvészeti
Alapiskola, Szeged
Második: Elek Gabriella, Zelk Zoltán Általános
és Német Két Tanítási Nyelvû
Iskola, Nyíregyháza
Harmadik: Büki Angéla, Darus Utcai Általános
és Magyar-Német Két Tannyelvû Iskola, Budapest

Hatodik osztály:
Elsõ: Orbán Lilla, Gróf Széchenyi István
Általános Iskola, Budapest
Második: Zsemberi Eszter és Jakubovicz Renáta, Zuglói
Hajós Alfréd Magyar-Német Két Tanítási
Nyelvû Általános Iskola, Budapest
Harmadik: Thomas Bianka, Szabó Lõrinc Általános
és Német Két Tanítási Nyelvû
Iskola, Miskolc

Ötödik osztály:
Elsõ: Oláh Krisztina, Szabó Lõrinc Általános
és Német Két Tanítási Nyelvû
Iskola, Miskolc
Második: Sárközi Pál, Nagyboldogasszony Kéttannyelvû
Katolikus Általános Iskola, Jászberény
Harmadik: Teke Dzsennifer, Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német
Két Tanítási Nyelvû Általános
Iskola, Budapest

– Vékony Katalin –








hirdetés




hirdet�s