Nem vitás, a lányok kiválóan vitáztak Miskolcon

Balról: Kovács Barbara, Jurecska Panna, Kőteleki Tünde és Kiss Fanni
Balról: Kovács Barbara, Jurecska Panna, Kőteleki Tünde és Kiss Fanni - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Országos harmadik helyet szereztek az Avasi Gimnázium diáklányai a vitaversenyen.

Az Avasi Gimnázium diáklányai kiválóan vitáznak, nem véletlenül kerültek be az országos, angol nyelvű vitaverseny döntőjébe, immár harmadszor. Az idén pedig nemcsak bekerültek, hanem bronzérmesek lettek. A napokban meglátogattuk őket az Avasi Gimnáziumban, hogy meséljenek a különleges, izgalmas, de óriási felkészültséget igénylő próbatételről. Ők a Ladies of Debate csapat.

Mesterséges intelligencia

A diákok felkészítő tanára Kőteleki Tünde, aki angolt és franciát tanít az iskolában. Elöljáróban megtudjuk tőle, hogy a versenyt a Debreceni Egyetem szervezi, címe pedig: DEbate–Dare to disagree.

– Háromfordulós, összetett megméretésről van szó. Minden forduló kutatómunkával kezdődik. Az első forduló témája a Nemzeti alaptanterv tervezete volt, tanítványaim egy angol verset írtak a témáról, kreatív ötleteket felsorakoztatva. A második forduló volt a regionális döntő, itt már szóban kellett bizonyítani. A téma pedig szintén izgalmas volt, veszélyt jelenthet-e a mesterséges intelligencia az emberiségre. Érvelni kellett mellette, és érveket felsorakoztatni ellene. Ehhez hatalmas háttérmunka és kiváló angol nyelvtudás kell – vázolja a verseny lényegét a pedagógus, úgy folytatva: – a regionális döntőbe két avasis csapat is bekerült, de a debreceni döntőbe már csak Kovács Barbara, Kiss Fanni és Jurecska Panna jutott.

És aztán jött a mindent eldöntő megméretés.

– Itt is izgalmas témát kaptak a diákok, a Mars-kutatásból kellett felkészülniük, és arról kellett vitázniuk, hogy érdemes-e az államnak erre a területre pénzt fektetni. Januárban tudtuk meg a témát, úgyhogy a csapatnak egy hónapja maradt a kutatásra és a felkészülésre. Nagyon sokat segítettek az iskola angol két tannyelvű osztályába járó diákok, akik éles vitahelyzeteket provokáltak a felkészülés idején a csapattagokkal. A döntőben aztán összesorsoltak minket az ELTE gyakorlógimnáziumának csapatával, komoly ellenfél, de a lányaink legyőzték őket – meséli a tanárnő, hozzáfűzve – ehhez a versenyhez nemcsak tárgyi tudás kell, de magas szintű nyelvismeret, intelligencia, jó reflexek, általános műveltség, sőt szónoki készség is.

Kutatás és vita

Akkor lepődünk meg igazán, amikor kiderült, hogy a bronzérmes csapat nem is angol tagozaton tanul, hanem Barbara és Fanni francia nyelvi előkészítő osztályba jár, Panna pedig német két tannyelvűbe. Mindannyian a 11. osztályba járnak.

Tőlük azt kérdeztük, mit adott nekik a verseny.

– Olyan érdekes témákkal foglalkozhattunk, melyekkel a mindennapi életben nem biztos, hogy találkoztunk volna – fogalmaz Barbara. – Ilyen például a Mars-kutatás, ami igazán különleges témának számít. Számomra a verseny kutatási része volt a legizgalmasabb. Minden témához készítettem egy táblázatot, ami tartalmazta az érveket, a lehetséges ellenérveket és még az azokra reflektáló érveket is.
Barbara elárulta azt is, idegen nyelven szeretne majd gazdálkodás menedzsmentet tanulni, lehet, hogy külföldi egyetemen.

Fanni számára maga a vita volt a legizgalmasabb. Neki különösen figyelnie kellett minden mondatra, hiszen az érvek és ellenérvek felsorakoztatása után neki kellett öt percben összefoglalnia az elhangzottakat. Vigyáznia kellett, nehogy kifelejtsen egy-egy új érvet, mert az pontveszteséggel járt.

– Az érvelésnek és a vitakészségnek majd az emelt szintű érettségin is jó hasznát vesszük – jegyezte meg Fanni. Megtudtuk tőle, hogy vagy a Budapesti Corvinus Egyetemen szeretne továbbtanulni, vagy Franciaországban. Ugyanis határozott elképzelése van a jövővel kapcsolatban: szeretne a strasbourgi Európai Parlamentben tolmács lenni.

Panna pedig a verseny minden percét élvezte. A felkészülést és a vitát is.

– Rengeteget kutattam, cikkeket, tanulmányokat olvastam, videókat néztem az interneten, hogy minél felkészültebbek legyünk, és ne lepjen minket olyan kérdés, amire nem tudunk válaszolni vagy visszavágni – magyarázza Panna. A jövőről már neki is van elképzelése, a Debreceni Egyetemen szeretne építészmérnök-hallgató lenni. Debrecen mellett épp a vitaverseny döntött.

Hegyi Erika


Mellette vagy ellene?

Negyedik alkalommal hirdette meg országos angol nyelvű vitaversenyét a Debreceni Egyetem Angol–Amerikai Intézete. Idén rekordszámú nevezés érkezett az előválogatóra. A verseny történetében először két avasis csapat is bekerült a regionális döntőbe, ahol 24 csapat vitázott három fordulóban. Az egyik elődöntőnek az Avasi Gimnázium adott otthont. A versenyt a Karl Popper disputaverseny szabályai szerint rendezik: háromfős csapatok érvelnek egy társadalmilag ellentmondásos témában. A versenyt nehezíti, hogy vitánként váltakozhat, hogy a téma ellen vagy mellette érvel egy csapat, így mindkét oldal érveivel tisztában kell lennie a versenyzőknek.