Friss hírek

2009.04.15. 17:07

Vita a 4-es metró körül - a DBR két hetet adott a megegyezésre, különben szerződést bont

<p>A DBR Metró Projekt Igazgatóság két héten belül meg szeretne egyezni a 4-es metró alagútját építő Bamco konzorciummal, amely leállította az alagútfúrást. Ellenkező esetben kényszerhelyzet áll elő, és elképzelhető, hogy fel kell bontani a szerződést - mondta Klados Gusztáv, a DBR operatív igazgatója szerdai sajtótájékoztatóján. A konzorcium azért állt le, mert a megállapodásban rögzített 62 milliárd forinton felül újabb 35 milliárdos igényét az építtető nem tartja jogosnak. Klados szerint a DBR nyitott a tárgyalásra, és hajlandó olyan összeget fizetni, amelyet még indokoltnak tart - 35 milliárdot azonban nem fog kikifizetni.</p>

A DBR álláspontja szerint egyelőre nem indokolt a szerződésbontás, de az alagútfúrás nem állhat le. Az állomások építése ugyanis gőzerővel folyik, ezért mielőbb meg kell egyezni. A Vinci Construction, a Strabag és a Hídépítő által alkotott Bamco konzorcium 107,5 millió eurót - azaz körülbelül 35 milliárd forintot - követel a munkálatok csúszása miatt előállt többletköltségként. Ráadásul új ütemtervről állapodna meg a DBR-rel; ezzel kapcsolatban már csütörtök délután megkezdődnek a tárgyalások a Bamco vezetőivel.

Ha a Bamco "elhagyja" a munkát, a DBR új vállalkozó bevonásával, vagy akár saját maga is befejezheti a beruházást. Ennek összes költsége a Bamco-t terheli akkor, ha az ügyben eljáró döntőbíróság a DBR-nek ad igazat - tette hozzá Klados Gusztáv. A DBR operatív igazgatója elismerte, hogy az építkezés közben váratlanul felmerülő nehézségek többletmunkát, illetve plusz költségeket jelentettek a kivitelező számára, de a követeléseikben megjelenő összeget nem tartja jogosnak. Klados Gusztáv azt nem közölte, hogy mekkora ellentételezést tartanának elfogadhatónak. Mint mondta, még tartanak a számítások. A DBR nem akar szerződést bontani, ezért az elkövetkező két hétben megpróbálnak közös nevezőve jutni a Bamco-val - mondta.

Amennyiben mégis szerződésbontásra kerülne sor, a kivitelezőnek ott kell hagynia valamennyi munkaeszközét - így a fúrópajzsokat is. Ezzel viszont a Strabag ügyvezetője nem ért egyet. Vermesi Sándor a sajtótájékoztatón elmondta: ha szerződésbontásra kényszerülnének, viszik a pajzsokat is. Ezt ugyan csak a gyártónál tudnák értékesíteni, az eredeti ár 15-18 százalékáért. Az acélszerkezet ugyanis kifejezetten a budapesti viszonyokhoz lett kialakítva, máshol nem használható - hangzott el. Vermesi Sándor hangsúlyozta: ők építeni akarnak, de nem a jelenlegihez hasonló "kiszolgáltatott helyzetben".

A kivitelező lát lehetőséget a megállapodásra, de ehhez el kell ismerni, hogy a tenderkiíráshoz képest sok minden megváltozott, ennek anyagi következményeit pedig rendezni kell - mondta. Amennyiben egyébként a Bamco bont szerződést és a bíróság neki ad igazat, a DBR-nek használati díjat kell fizetnie a pajzsokért és az elmaradt haszonért is kárpótolnia kell a céget.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!