Nem szabályos jelzés: nem áll meg a vonat

Ombudsmani vizsgálat a síneken előforduló rendkívüli helyzetekrők, a MÁV szabályairól.

 Sáp és Báránd között tavaly októberben a sorompók közé, a vasúti átjáróba szorult egy busz. Az utasok idejében leszálltak a síneken ragadt buszról, senki nem sérült meg, az ütközést azonban nem sikerült elkerülni.

Az eset kapcsán Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa vizsgálatot folytatott a vasúti síneken – elsősorban a vasúti átjárókban – bekövetkező rendkívüli esetekben követendő magatartás szabályozásával kapcsolatban.

Nem egyértelmű

A biztos vizsgálata megállapította, hogy nincs egyértelmű szabályozás arra az esetre, hogy a vasúti pályán tartózkodó civil személyek jelzéseit a vasúti személyzetnek hogyan kell értelmeznie, a belső vasúti előírások ugyanis eltérnek a KRESZ rendelkezéseitől.

A KRESZ szerint a vasúti átjáróban elakadt jármű vezetője „köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen”.

Az érvényben lévő vasúti előírások  értelmében a szabályos „megállj” jelzést valamilyen tárgy (sapka, kendő, és a többi) körbeforgatásával kell adni.

Életszerűtlen MÁV szabály

A kialakult gyakorlat szerint amennyiben a vasúti pályán személyek tartózkodnak, és nem a vasúti előírásoknak megfelelő vészjelzést adnak le, a vasúti személyzetnek – a hangjelzés eredménytelensége esetén – sem kötelessége a jármű azonnali megállításáról gondoskodni, ami súlyos balesetekhez vezethet.

Az ombudsman felhívta az illetékesek figyelmét arra, hogy közvetlen veszélyhelyzet esetén a vasúti előírásoknak megfelelő jelzés adását elvárni irreális és életszerűtlen is, hiszen ilyen helyzetben a legtöbben pánikba esnek. A biztos álláspontja szerint a rendkívüli helyzetekben a KRESZ jobb, életszerűbb szabályát kell a vasutasokra is kötelező erővel alkalmazni.

A mindenki számára egyformán kötelező érvényű és nyilvános rendelkezésekre annál is inkább szükség van, mivel a MÁV monopóliuma a közeljövőben megszűnik, és a különböző vasúttársaságok belső szabályzatai adott esetben eltérnének egymástól.