Nem lesz menetrend szerinti járat Mahócára

Nem lesz menetrend szerinti járat Mahócára
Miskolc – A lillafüredi kisvasút mahócai mellékvonalával kapcsolatban kérdezett olvasónk, Simon József.

„Mi az oka, hogy nem mehet rajta vonat? Kaptak rá pénzt, felújítottak. Egy évben megy négy különvonat, jó pénzért. Mi az oka?” – kérdezte. A választ Zay Adorján, az ÉSZAK­ERDŐ Zrt. vezérigazgatója adta meg.

– Az ÉSZAKERDŐ Zrt. széles körű közjóléti tevékenységet folytat – mondta az ÉSZAK­ERDŐ Zrt. első embere. – Négy erdészeti erdei iskolát, és két erdészeti gyűjteményt üzemeltetünk, valamint a Füzérradványi Károlyi-kastély közel 100 hektáros parkja is a kezelésünkben van. Ezek mellett 35 kilométer tanösvény és sétaút, 3 erdei tornapálya, 3 játszótér, csaknem 500 garnitúra erdei pad és asztal, 190 szalonnasütő, 170 szemétgyűjtő, 130 forrásfoglalás, és ugyanennyi tájékoztató tábla karbantartását is végezzük. Ezen feladatok mellett a Lillafüredi és a Pálházi Állami Erdei Vasút üzemeltetésére kiemelt figyelmet fordítunk. Mindezen létesítmények fenntartását társaságunk önerőből végzi, az ezekhez szükséges forrást az eredményünk terhére biztosítjuk. A Lillafüredi Állami Erdei Vasút mahócai szárnyvonalán nyári menetrend szerinti személyszállítás 2007-ben volt utoljára. A szolgáltatás a pálya szándékos megrongálása és a vasanyagának eltulajdonítása miatt szűnt meg. A szárny­vonalat később jelentős, több tízmillió forintos károkat okozó természeti csapások is sújtották. A károk helyreállítását társaságunk önerőből vállalta, arra külső anyagi segítséget, támogatást, pénzbeli juttatást nem kaptunk.

Bárki vonatozhat, de…

A vezérigazgató hangsúlyozta: hosszú szünet után, 2015. január 17-én újból közlekedhetett különvonat a mahócai szárnyvonalon. Ezen a vonalon a jövőben előre meghirdetett, programokhoz kötődő szerelvényeket közlekedtetünk. Emellett előzetes időpont-egyeztetés után bárki megrendelése alapján különvonatot állítunk ki, legalább 40 fős utaslétszám esetén. A szárny­vonalon azonban menetrend szerinti járatokat továbbra sem indítunk, mivel annak költségeit sajnos nem fedezi az utasforgalom árbevétele.

– Társaságunk a menetjegyek díjszabásakor a legnagyobb körültekintéssel jár el – fogalmazott Zay Adorján. – A meghatározott árakon hasznunk, nyereségünk nem keletkezik, az még a kisvasút fenntartási költségeit sem fedezi. Elég belegondolni a pálya és a gördülőállomány folyamatos karbantartásába, a hatósági engedélyek és eljárások díjaiba, a kiszolgáló személyzet munkabérébe, az üzemanyag és a háttér-infrastruktúra (állomásépületek és forgalmi irodák) költségeibe. Összességében elmondható, hogy az ÉSZAKERDŐ Zrt. maximálisan elkötelezett a Lillafüredi és a Pálházi Állami Erdei Vasút utasainak megfelelő kiszolgálásában és abban, hogy a szolgáltatás minél szélesebb körben elérhető legyen a lakosság számára, időben és árban egyaránt.

ÉM-JLI