Nem fagyott le az akció hétfő hajnalban Borsodban

Akt.:
A buszok és a teherjárművek kerültek górcső alá
A buszok és a teherjárművek kerültek górcső alá - © Fotó: Horváth Imre
Szikszó – A buszok és a teherjárművek kerültek górcső alá az összehangolt TISPOL ellenőrzésen.

Mínusz 12 fokot mutatott a hőmérő – a mobiltelefon appja szerint a hőérzet mínusz 19 volt – amikor a sötét parkolóban kiszálltunk az autóból, ahol villogtak a rendőrautók csíkjai és csillogtak a zöld mellények. Nem először tartottak a megyei rendőr-főkapitányság munkatársai közúti ellenőrzést a TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) nemzetközi akciójának keretében, az időpont azonban meglehetősen szokatlan volt, és az összehangolt, társzervekkel közös, kiemelt ellenőrzés sem mindennapos.

Mindent ellenőriztek

A „Truck & Bus” tehergépjármű és autóbusz ellenőrzés nevű akciót hétfőre virradó reggel 0 órától reggel 7-ig szervezték meg, a megyében három helyszínen: Sátoraljaújhelyen, Kazincbarcikán, és a Szikszó határában lévő körforgalom parkolójánál. Utóbbi helyszínen csatlakoztunk a didergő hajnalban a Stefán János őrnagy, kiemelt közlekedési fővizsgáló által vezetett csapathoz, amelyet 13 kollégája mellett a Közlekedési Hatóság (KH) két munkatársa és egy műszaki ellenőr alkotott. Az ellenőrzésre kerülő járművek két módon kerültek „képbe”, a hajnal 3-ig Szikszó belterületén, majd utána Aszalónál kihelyezett traffipax által bemért gyorshajtók mellett szúrópróbaszerűen „szedték ki őket a forgalomból” A körforgalom után egy kilométerrel az útdíjfizetési kötelezettséget is ellenőrizte egy kamerás autó, így több ellenőrzési ponton is áthaladtak ezen a hajnalon és reggelen az arra autózók.

Fotó: Horváth Imre Fotó: Horváth Imre ©

Persze miközben az ellenőrzés a buszokra és a teherjárművekre fókuszált nem úszták meg a gyorshajtást az egyéb járművekkel közlekedők sem, így például az akció során mért 128 kilométeres óránkénti sebességrekord „jutalmát” sem egy nyergesvontató sofőrje kapta meg büntetőcsekk képében.

Az ellenőrzésre kerülő teherjárművek vezetőitől minden papírt elkértek, amíg ezt a rendőrök leellenőrizték, addig a műszaki ellenőr a járművet nézte át: rendben vannak-e a gumik, a lámpák, a vontatmány, az összekapcsolás.

Ellenőrzött pihenő

Majd a szemrevételezés után előkerült a műszer, amellyel a digitális tachográf kártyájának adatait olvasta le, és amely azonnal jelezte, ha nem volt rendben betartva a pihenő idő. Közben persze a sofőr megfújta a szondát is, és válaszolt a szükséges kérdésekre, majd, ha ezen túl volt, akkor jött az KH mobil tengelysúlymérője, amellyel azt is leellenőrizték, hogy nincs-e túlpakolva a jármű. Az adatok azonnal számítógépre kerültek a járműben kialakított kis irodában és kész határozatokat, jegyzőkönyveket nyomtattak és adtak át a járművezetőknek a mérésről.

Fotó: Horváth Imre Fotó: Horváth Imre ©

De egy kis irodát az egyik rendőr-kisbuszban is berendeztek, ahol hasonló módon születtek a határozatok, a bírságokat pedig bankkártya terminál segítségével tudták az autósok helyben rendezni, ami főleg a külföldi járművek esetén bírt kiemelt jelentőséggel. Az egyik ukrán kisbusz például kénytelen volt a parkolóban „kibekkelni” néhány órát, amíg nyitott a posta, és ott rendezni tudták a büntetést, mivel bankkártya nem volt náluk.

Az akció hét órája alatt szép számú járművet ellenőriztek a rendőrök, volt, akinél minden rendben volt, de született határozat, illetve büntetés gyorshajtás mellett szinte minden típusú szabálysértés esetén. Volt olyan sofőr, aki sztoikus nyugalommal, vagy éppen vidáman fogadta a kényszerű, fél órás pihenőt, de olyan is akadt, aki nem volt túl boldog, főként, ha némi büntetést is sikerült összeszednie. Az egyik lengyel kamionos például dühében az öt perces tengelysúlymérést elhúzta vagy 25 percesre a folyamatos gázfröccsök eredményeként, ami miatt nem tudott pontosan a mérőműszerre állni a kerekekkel. Az akció részletes eredményét – az összesítést követően – később hozzák nyilvánosságra, amelyről mi is beszámolunk majd.

Horváth Imre








hirdetés










hirdet�s