Nehéz kelés hétvégén

A kamaszok számára napi kilenc óra alvás az ideális.
A kamaszok számára napi kilenc óra alvás az ideális.
Budapest – Szervezetünk természetes ritmusa szerint nappal, vagyis amikor testhőmérsékletünk magas, akkor éberek vagyunk és éjszaka, amikor alacsonyabb a testhőmérsékletünk, alszunk – írja a divany.hu.

Így alkalmazkodunk a nappali fény és az éjszakai sötétség váltakozásához, valamint a hőmérséklet­ ingadozáshoz.

Kezünkben az irányítás

Ebben a modern világban azonban a mesterséges fényeknek köszönhetően a mi kezünkben van az irányítás – írja Derk-Jan Dijk alvásszakértő, a Surrey-i Egyetem Alváskutató Központjának vezetője a The Conversation oldalon.

Ebben a modern világban azonban a mesterséges fényeknek köszönhetően a mi kezünkben van az irányítás – írja Derk-Jan Dijk a The Conversation oldalon.

„A vadászó-gyűjtögető életmódot folytató emberek, akik számára a mesterséges fényforrást a tűzgyújtás jelenti, néhány órával napnyugta után mennek aludni és hajnalban ébrednek. Ám amíg egy tábortűz által kibocsátott csekély fény nem befolyásolja belső óránkat, addig az a rengeteg mesterséges megvilágítás, amiben mi élünk, megakadályozza a nyugodt és könnyű alvásért felelős melatonin hormon szintézisét” – magyarázza a szakértő.

Életkorfüggő

„Általánosságban elmondható, hogy az életkor előrehaladtával az alváshoz szükséges időtartam csökken, így amíg a kamaszok számára napi kilenc óra alvás az ideális, az ötven év felettiek 7–8 óra alvással is bőven beérik. Ezért tehát, még akkor is, amikor egy tizenéves és egy középkorú ember hétköznapi munkarendje és alvási szokásai megegyeznek, a felnőttek esetében a felhalmozódott alváshiány és a hétvégi kiadós alvás közötti különbség sokkal szembetűnőbb” – magyarázza Derk-Jan Dijk.

– ÉM –








hirdetés