Hejcei légikatasztrófa – Negyvenkét szlovák katona vesztette életét a januári tragédiában

Akt.:
Egy roncsdarab a szerencsétlenül járt gépből. A kép bejárta a világsajtót...
Egy roncsdarab a szerencsétlenül járt gépből. A kép bejárta a világsajtót...
Hejce – Ma tíz éve történt, hogy a Borsó-hegynek ütközött a szlovák katonákat szállító katonai repülőgép.

A hivatalos megfogalmazás szerint 2006. január 19-én a NATO KFOR-missziójában részt vevő, a hat hónapos szolgálatukat letöltött békefenntartókat szállította haza Szlovákiába a szlovák hadsereg gépe. A repülőgép a Pristina nemzetközi repülőtérről indult, úti célja a Kassa nemzetközi repülőtér volt.

Letarolta az erdőt

Az AN–24 típusú repülőgéppel helyi idő szerint 20.39-kor veszítette el a kapcsolatot a légi irányítás. A repülőgép a Hejce és Telkibánya között található 700 méter magasságú Borsó-hegynek ütközött. A repülőgép lezuhanásakor mintegy 20 kilométerre volt a kassai úti céljától, és 3 kilométerre a szlovák–magyar határtól. A repülőgép a kassai légi irányító központtal volt kapcsolatban. A repülőgép lezuhanása előtt a Borsó-hegyen 800 méteres hosszúságban és 30–40 méteres szélességben letarolta a fákat, majd a földbe csapódott, darabjaira szakadt, kigyulladt és kiégett. A repülőgép roncsai mintegy 1800 négyzetméteres területen szóródtak szét. A mentést nehezítette a hideg időjárás és a baleset helyszínének nehéz megközelíthetősége.

Egyetlen túlélő

A baleset egyetlen túlélője a lezuhanáskor a repülőgép mosdójában tartózkodó Martin Farkas főhadnagy. Ő a gép lezuhanásakor koponya- és tüdősérüléseket szenvedett, a becsapódáskor rövid időre elveszítette az eszméletét. Miután magához tért, mobiltelefonon felhívta feleségét Szlovákiában, majd Farkaš felesége értesítette a szlovák hatóságokat a repülőgép lezuhanásáról. A helyszínt először a szlovák mentőegységek érték el.

A szlovák légierő parancsnoka elmondta: a földi irányítás röviddel a szerencsétlenség előtt elvesztette a rádiókapcsolatot a géppel, amely a radar képernyőjéről is eltűnt, anélkül, hogy a személyzet hibát jelzett volna.

Egy másik, gyakorlatilag a lezuhant géppel azonos, AN–26-os típusú, ugyancsak Pristinából érkező, és a szerencsétlenül járt gép utasainak poggyászát, felszerelését hazaszállító katonai repülőgép negyedórával később szerencsésen landolt a kassai repülőtéren. Ennek személyzete kedvező látási viszonyokról adott számot.

ÉM


Az áldozatok

Összesen 42-en haltak meg. A teljes 8 fős személyzet és a 35 utas közül 34 elhunyt a balesetben.

Michal Agent, Igor Angelovic, Ján Balog, Luboš Balucha, Luboš Belák, Jozef Bigas, Peter Cogan, Vlastimil CepiCan, Pavol Cigaš, Marián Fábry, Alexander Gaál, Bronislava Gregorovicová, Daniel Gumenický, Martin Haber, Ján Hejduk, Marián Illéš, Štefan Ivan, Adriana Joppová, Tomáš Kardoš, Ondrej Keszi, Marek Kicinko, Peter Komora, Peter Kotvan, Peter Krištan, Norbert Kumancík, Róbert Letko, Karol Malatin, Luboš Martincek, Miroslav Novák, Rastislav Novák, Dominik Ocelka, Ludovít Orlický, Peter Orlovský, Dušan Palúch, Jana Peštová, Igor Scigel, Róbert Solava, Vladimír Sopúch, Michal Štang, Róbert Tulipán, Tomáš Žipaj, Juraj Žubor.


A pilóta hibája okozta a balesetet

Nagy valószínűség szerint a személyzet mulasztása okozta a januárban Magyarországon lezuhant szlovák katonai szállító repülőgép katasztrófáját.

A vizsgálat megállapításai szerint a repülőgép műszerei zavartalanul működtek, de a roncsok elemzéséből következő megállapítások bonyolultsága miatt ez sem mondható ki maradéktalanul, ellenben az ismeretek összességéből következik, hogy a kézi vezérlés során emberi mulasztás történt: a pilóta nem használta az automatikus magasságmérő berendezést, amely jelezte volna, hogy a célállomása, a kassai repülőtér irányába süllyedő, leszállni készülő repülőgép akadály felé repül.

A kórbonctani és ezzel összefüggő vizsgálatok is rendre azt igazolták, hogy a gép személyzete a becsapódás előtti pillanatokban nem hajtott végre semmilyen vészelhárító műszaki műveletet, ami azt jelenti, hogy gyanútlanul, semmilyen veszélyt nem észlelve, váratlanul repültek neki a hegynek. A műszerek adatai szerint a gép kézi vezérléssel, folyamatosan és zavartalanul ereszkedett alá a repülőtér irányába, amikor a katasztrófa bekövetkezett. A már ismert információkat azután tették hivatalosan is közzé, hogy a kormány meghallgatta és tudomásul vette a zárójelentést, egyszersmind egyetértett azzal, hogy az áldozatok hozzátartozói a törvényesen kijáró kártérítés maximumában részesüljenek, s hogy a balesetért közvetlenül felelősnek nyilvánítható pilóta családjának kijáró összeget mérsékeljék. A katasztrófa miatt senki sem vonható büntetőjogi felelősségre, mivel mindnyájan meghaltak.

Az összességében 67 millió koronát meghaladó összeget az áldozatok családjai elosztották.


Hejcei légikatasztrófa – „Körülöttem égett az erdő”

Hejce, Kassa – A hejcei tragédia egyetlen túlélője, Martin Farkas minden megemlékezésen ott van a Borsó-hegyen.

Hejcei légikatasztrófa – Hejcének is megköszönték…

Hejce, Pozsony – A szlovák katonai repülőgép Magyarországon történt katasztrófájakor tanúsított önzetlen magatartásáért különdíjat adományozott Hejce község minden polgárának Frantisek Kasicky szlovák védelmi miniszter.

Hejcei légikatasztrófa – Mementó az áldozatoknak

Hejce – A negyvenkét hejcei áldozat búcsúztatása 2006. január 26-án volt Eperjesen, amelyen részt vett Jaap de Hoop NATO-főtitkár is. 2007. március 30-án a Szlovák Védelmi Minisztérium épületében emléktáblát avattak az áldozatok emlékére.








hirdetés