NAV: Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetés szabályai

Miskolc – A belföldi magánszemélynek, aki nem biztosított vagy egészségügyi szolgáltatásra egyéb jogcímen (pl. különböző anyasági ellátásban – többek között GYED, GYES, GYET −, nyugdíjszerű ellátásban részesülőként, szociálisan rászorultként), valamint uniós rendeletek és nemzetközi egyezmény alapján sem jogosult, egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie annak érdekében, hogy egészségügyi ellátásban részesülhessen.

Járulékfizetési kötelezettsége keletkezik többek között az alábbi – egyéb jogcímen egészségügyi ellátásra nem jogosult – személyeknek:

  • aki álláskeresőként regisztrált, azonban pénzbeli ellátásban nem részesül,
  • a nem nappali rendszerű oktatás keretében tanulói, hallgatói jogviszonyban álló személynek,
  • az egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatottnak.

A járulék összege 2015. január 1-jétől 6930 forint havonta (egy naptári napra 231 forint), mely fizethető átutalással, csekken, vagy bankkártyával is. A befizetést a tárgyhónapot követő hó 12-ig kell teljesíteni.

A magánszemélynek az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség keletkezését illetve annak megszűnését 15 napon belül kell bejelentenie a NAV-hoz a 15T1011 számú adatlapon, mely letölthető a NAV honlapjáról (www.nav.gov.hu), illetve beszerezhető az ügyfélszolgálatokon. Az adatlap benyújtható személyesen (meghatalmazott útján), postai úton vagy elektronikusan ügyfélkapun keresztül.

Fontos, hogy a fizetési kötelezettség megszűnésének bejelentésekor csatolni kell azt az igazolást, mely tanúsítja az egyéb jogcímen fennálló egészségbiztosítási jogosultságot. Külföldön tartózkodó belföldi személy esetén csatolni kell egyrészt a külföldi hatóság igazolását a lakóhelyről, másrészt a lakóhely szerinti államból származó adóügyi igazolást vagy az egészségügyi szolgáltatásra (orvosi ellátásra) való jogosultságról szóló igazolást.

A fizetési kötelezettség megszűnését nem kell azonban bejelenteni, ha olyan biztosítással járó jogviszony létesítése miatt szűnik meg, amelyet a munkáltató, foglalkoztató a NAV-hoz bejelentett.

Fentiekkel kapcsolatban bővebb tájékoztatás kérhető telefonon a NAV Általános Tájékoztató Rendszeren keresztül a 06-40/42-42-42-es telefonszámon.

– dr. Körtvélyesi Zsuzsanna, Nemzeti Adó- és Vámhivatal sajtóreferens, főosztályvezető –