2012.05.03. 15:04

Falánk fekete lyuk "gaztettét" kapták lencsevégre

Washington, 2012. május 3., csütörtök (MTI) - Első ízben sikerült lencsevégre kapni egy falánk fekete lyuk "gaztettét", amely egy balvégzetű csillagot "habzsolt be", a kutatásról a Nature csütörtöki számában jelent meg tanulmány.

A legtöbb galaxis szívében egy szupermasszív fekete lyuk terpeszkedik, amelynek tömege sok milliószor, vagy akár több milliárdszor múlja felül a Napunkét. Ezek a rejtélyes objektumok csendben "lapulnak", míg egy potenciális áldozat, például csillag óvatlanul túl közel merészkedik ahhoz, hogy a fekete lyuk hihetetlen gravitációs ereje darabokra tépje - olvasható a Space.com (http://www.space.com) űrkutatási hírportálon.

A tudósoknak tavaly sikerült tetten érni egy "csillaggyilkosságot", ám most az asztronómusoknak nemcsak az elkövetőt sikerült azonosítani, hanem az áldozatul esett, héliumban gazdag csillag "személyazonosságát" is kiderítették.

"Első ízben voltuk képesek megállapítani, hogy milyen típusú csillagot tépett szét egy fekete lyuk" - hangsúlyozta Suvi Cezari, a Johns Hopkins Egyetem csillagásza, a tanulmány vezető szerzője.

Az asztronómusok szerint a szupermasszív fekete lyukak ritkán tépnek szét csillagokat, ilyen eseményre egy-egy galaxisban legfeljebb tízezer évente kerül sor. Suvi Cezari kollégáival a kozmikus gyilkosságok után kutatva több százezer galaxist pásztáztak végig egyrészt a NASA ultraibolya csillagászati műholdja, a GALEX (Galaxy Evolution Explorer) által készített felvételeken, másrészt a látható fény tartományában a hawaii Pan-STARRS ((Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System, azaz a "körpanorámás" égboltfelmérő teleszkóp és

gyorsreagálású rendszer) segítségével.

A kutatók 2010 júniusában észlelték egy 2,7 milliárd fényévnyire lévő galaxis központjában, a korábban szunnyadó fekete lyuk tájékán a fényes "fellobbanást".

"Amikor egy fekete lyuk gravitációs ereje szétszaggat egy csillagot, az áldozat +maradványainak+ egy részét beszippantja a +gyilkos+, a többi viszont igen nagy sebességgel kilökődik. Amit észleltünk, az a fekete lyuk által beszippantott gázok ragyogása" - magyarázta Suvi Cezari.

A csillagászok számításai szerint a fekete lyuk tömege 3 millió naptömegnek felel meg, vagyis körülbelül akkora lehet, mint a Tejútrendszer központját uraló "fajtársa".

"Az ilyen látványos események sokat elárulnak az egyébként láthatatlan fekete lyukakról, például a tömegükről. Azt már tudtuk, hogy összefüggés van a fekete lyuk és az otthonukul szolgáló galaxis tömege között. Most az is kiderült, a galaxis és a fekete lyuk tömege valamiképp befolyásolja egymást" - mutatott rá Suvi Cezari.

A kutatók ráadásul elvégezték a kilökődött gázok színképelemzését is: a spektroszkópia tanúsága szerint ezek főleg héliumból és egy kevés hidrogénből álltak.

"Ez olyasféle munka, mint amikor egy gyilkosság helyszínén gyűjtögetik a bizonyítékokat a nyomozók" - fogalmazott a csillagász, aki szerint a gázok összetétele azt sugallja, hogy a széttépett csillag héliumban gazdag magjáról van szó.

"Első ízben rendelkezünk annyi bizonyítékkal, hogy nemcsak az elkövető +profilját+ alkottuk meg, de szerencsétlen áldozatát is azonosítani tudtuk" - összegezte Suvi Cezari.