Nagyon olcsó az autó itthon?!

Új autó
Új autó
Budapest – Az euróban számított nettó árakat tekintve Magyarország olcsónak számít Európa autópiacán.

Elképesztően olcsón adják az új autókat a magyar kereskedőknek az autógyártók az Európai Unió többi országával összevetve – derül ki az Európai Bizottság összesítéséből, amelyben a 2006. november 1-jei árak alapján vizsgálják a tagországok nettó autóárait.

A típusok és szegmensek alapján is összesített listák részben konkrét, euróban megadott nettó árakat tartalmaznak, ám részben megmutatják az egyes modellek árarányait is. Utóbbit úgy, hogy minden egyes típus esetén 100-nak vették az eurózóna 12 tagországa közül a legalacsonyabb kiskereskedelmi árat. (Egy Seat Toledo esetében például a finn, egy Ford Mondeónál pedig a portugál piac szolgált a legalacsonyabb vételárral.)

Bár olyan összehasonlító táblázat nem született, amely az egyes országok átlagos vagy szegmensenkénti átlagos árát vetette volna össze, a típusonkénti árak átböngészésével könnyen megállapítható, hogy Magyarország holtversenyben a legolcsóbb helyek között van az EU-ban.

Ez annak ellenére kijelenthető, hogy a nettó árakat vizsgálunk, hiszen az adóterhek – 20 százalék körül áfa, plusz esetleg valamilyen néhány százalékos egyéb adó – az országok nagy részében hasonlóak. Magyarország a kisautók szegmenségben egyszerűen veri a mezőnyt, az alsó középkategóriás személyautók esetén pedig a balti államokkal versenyez az olcsósági dobogó legfelső helyéért. Az utóbbi szegmensben a nettó árak alapján ott van a szeren Dánia is, de ez csalóka, mert ez az ország az EU-ban, ahol kiugróan magas közterhek sújtják az autóvásárlást.

Ez a példa is megmutatja ugyanakkor, hogy az autógyárak igencsak tudatában vannak az egyes országokban érvényes adószabályoknak, és átadási áraikat részben ehhez igazítják. Ebből fakadhat, hogy az alacsonyabb áfájú Szlovákiában magasabbak a nettó újautó-árak, mint Magyarországon.

Táblázatunkban a magyar és az osztrák árakat vetjük össze, mert szomszédunknál szintén 20 százalék az áfa, amin felül a magyar regisztrációs adóhoz hasonló, 4–6 százalékos importadó számítandó hozzá a bemutatott nettó árakhoz. Így az árkülönbségek a fogyasztók vásárlóerejének eltérését tükrözhetik.

Komócsin Sándor – NAPI








hirdet�s