Monorierdei vasúti katasztrófa – "Kettőnél több ember halálát okozó vasúti közlekedés veszélyeztetése" – gyanúsított a mozdonyvezető

Még az idén lezárulhat az október 6-án, Monorierdőnél történt vasúti szerencsétlenség ügyében indult rendőrségi nyomozás. A rendőrség október 22-én gyanúsítottként hallgatta ki a balesetben részes személyvonat vezetőjét. A balesetet egyes körülményeit szakértők vizsgálják és a gyanúsított vonatvezető védője további igazságügyi szakértők bevonását kérte. A rendőrség a kérésnek helyt adott, a nyomozás vége gyakorlatilag a szakvélemények elkészültétől és eredményeitől függ. A fejleményekről kedden újságírók előtt számolt be Török Csaba, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályvezetője.

Török Csaba elmondta, hogy október 22-én “Kettőnél több ember halálát okozó vasúti közlekedés veszélyeztetése” vétség miatt, az elsődleges szakvélemények alapján, gyanúsítottként hallgatták ki a személyvonat vezetőjét. Védője további igazságügyi szakértők bevonását kérte és a rendőrség helyt is adott a kérésnek. Az összetettsége miatt bonyolult ügyben eddig is több vizsgálat volt, a legtöbb tart is még. Ilyen a MÁV belső vizsgálata, aminek anyagát a rendőrség szintén megkapja, de az egyelőre csak egy adaléka a teljes ügynek.

A mozdonyvezető egyébként kihallgatásakor tagadott és azt mondta, nem tartja magát felelősnek a balesetért. A férfi szabadlábon védekezhet. Török Csaba szerint a nyomozás még ebben az évben véget érhet, ha minden szakértői jelentést megkap a rendőrség. A feladat összetett, mert vizsgálni kell a biztosítóberendezéseket, a forgalomirányítók munkáját, a személyi és a technikai részleteket. Török Csaba újságírói kérdésre azt mondta, hogy a vonat roncsaiból korábban ellopott alkatrészek nem befolyásolják a vizsgálatot, a roncsokra ugyanis nincs már szükségük a szakértőknek.

Török Csaba a Független Hírügynökség kérdésére elmondta, hogy a jelenlegi állás szerint csak a mozdonyvezető a gyanúsított, de ez a szakértői véleményektől függően változhat.

Mint a Független Hírügynökség már hírül adta, október 6-án, hétfőn, délelőtt 10 óra 20 perckor a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonatba hátulról belerohant a Ceglédről ugyancsak a fővárosba tartó személyvonat egy olyan helyen, ahol meghibásodott a vasúti biztosító berendezés. A balesetben hárman a helyszínen, egy sérült pedig a Merényi Kórházban halt meg. További 26-an kórházba kerültek, közülük 7-en súlyos vagy életveszélyes sérülésekkel. A baleset után Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint a MÁV elnöke és vezérigazgatója is felajánlotta lemondását, ám utóbbiét Gyurcsány Ferenc nem fogadta el.

A Közlekedés-biztonsági Szervezet (KBSZ) korábban nyilvánosságra hozott első vizsgálata szerint egy föld alatt futó kábel zárlata miatt hibásodott meg a vasúti biztosítóberendezés, a vasúti szerencsétlenség előtt már egy órával. A KBSZ szakemberei szerint azonban ez nem vezetett volna szükségszerűen balesethez, ha az érintettek betartják az ilyenkor érvényes, speciális szabályokat. A vonatok adatrögzítőinek elsődleges kiértékelése szerint megállapítható, hogy mindkét vonat vonatbefolyásoló berendezése üzemképes volt, az általuk adott jelet az adatrögzítő berendezések rögzítették.

A helyszíni szemlén bebizonyosodott, hogy mikor a vonatok elhagyták a baleset előtti utolsó – Pilis – állomást, akkor olyan jelzést kaptak, ami utalt az előttük lévő pályaszakaszon a biztosítóberendezés működésképtelenségére. A jelzés szerint a vonatoknak a hibajel feloldásáig 15 kilométeres óránkénti sebességgel szabadott volna haladniuk. A vonatbefolyásoló berendezésnek kellett volna megállítania automatikus befékezéssel azt a vonatot, amely ezt a sebességhatárt túllépi. A személyvonatnál ez nem történt meg, a vonat 100-110 km/óra sebességről kezdte a fékezést és 75-80 km/óra sebességgel ütközött az előtte körülbelül 10-15 km/óra sebességgel haladó InterCity vonat utolsó kocsijának. A többi szakértői vizsgálat mellett a KBSZ független szakértői vizsgálata is tart még.

A MÁV is folytatott belső vizsgálatot, ami korábbi sajtóértesülések szerint szintén a személyvonat vezetőjét hibáztatja.








hirdet�s