Monitorból már elég van…

Akt.:
Monitorból már elég van, mentőgépkocsiból még elkelne jó néhány
Monitorból már elég van, mentőgépkocsiból még elkelne jó néhány - © Fotó: Bujdos Tibor
Kazincbarcika, Miskolc – Megyénket is elérte az újfajta mentésirányítás. Az informatikai alapú próbaüzem két hete tart.

Zöld, sárga, piros, barna… Ilyen színek jelzik a monitorokon, hogy bevethető, vagy éppen milyen egyéb állapotban van egy-egy mentőautó a megyében. A számok alapján pedig a mentésirányítók pontosan tudják, melyik állomáshoz tartozó kocsiról van szó. A miskolci mentőállomás irányító csoportja fogadja a 104-es, valamint a megye öt ügyelete hívásait, naponta 400–500-at.

Az eddig alkalmazott, elsősorban papíralapú munkavégzést az Országos Mentőszolgálat miskolci és kazincbarcikai állomásán is felváltotta az alapvetően informatikai irányítás. A mentésirányító központban a rendszer térképen jeleníti meg a helyszínt és az elérhető ellátóegységeket, továbbá javaslatot tesz a legközelebbi, valamint „szükséges kompetenciájú”, riasztható mentőegységre, amely a képernyőről kiválasztható és indítható.

– Amit most itt látnak, az ugyanolyan, mint a világ bármely korszerű mentésirányító központjában, akár Münchenben, Frankfurtban vagy Párizsban – büszkélkedik dr. Breitenbach Géza regionális igazgató, mutatva a „komputerhegyeket”. – A lényeges különbséget az jelenti, hogy teljesen kikapcsolja az emberi szubjektumot. A segélyhívás után szigorú protokoll szerint zajlik, hogy milyen beteghez milyen típusú autó induljon, méghozzá a legközelebbről. A mentésirányító folyamatosan látja valamennyi gépkocsit, s mihelyt beír egy új címet, a rendszer megadja az utasítást.

Cél, nem cél

Mint megtudjuk, csupán egy-két óra leállásra volt szükség a próbaüzem alatt, de a tulajdonos azonnal kijavította a felmerülő hibákat. A rendszer minden eleme rendelkezik vészmegoldással,hiba esetére, a CAROL telefonos rendszer nem megfelelő működése esetén a régi telefonos rendszeren fogadják a 104-es hívásokat, a mentő járművek követését probléma esetén a régi térképi rendszer támogatja, az esetfelvétel a CAD modul esetleges leállása esetén ideiglenesen papír alapon történik, melynek adatai utólag kerülnek elektronikus rögzítésre. Miskolcon egyszerre 8, Kazincbarcikán 4 mentésirányító dolgozik az új irányítás területén, 12 órás váltásban. Állást nem spóroltak meg, nem ez volt a cél. Korábban célként jelölték viszont meg, hogy csökkentsék a sürgősségi ellátáshoz hozzáférés egyenlőtlenségeit, valamint az erőforrások jobb beosztását.

– Az emberi tényezőt sem szabad azért kihagynunk, a mentésirányító bajtársaknak is be kell tanulniuk, meg kell szokniuk az új rendszer működését.

Rákérdezünk: mi van, ha a komputer egyszerre mondjuk három azonos típusú autót küld rá egy esetre.

– Ilyen még nem fordult elő, de ha mégis, a rendszer csak felajánl, s az információk birtokában a mentésvezető dönt.

Ez lesz a vége

A fejlesztésnek ezzel nincs vége, a következő lépés, hogy valamennyi mentőgépkocsiba felszereljék az IFT-ket (intelligens fedélzeti terminálokat), s előreláthatólag júniustól mindegyikben ott legyen egy táblagép.

– Ezzel vége lesz a papíralapú menetlevelek írásának is, a mentőtisztek és az orvosok szintén ezeken írják majd meg az esetlapokat.

ÉM-SZK

Csúszásban

“Jövő év közepéig a kor technikai színvonalának megfelelő informatikai alapú mentésirányítási rendszert vezetnek be az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ). A 2,5 milliárd forintos fejlesztés egyik célja, hogy a mentők tizenöt percen belüli helyszínre érkezésének aránya kilencven százalék fölé emelkedjen.” (biztonsagpiac.hu, 2013. július 16.)



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s