Mit tehetsz a munkahelyi stressz ellen?

Mit tehetsz a munkahelyi stressz ellen?
A stressznél alamuszibb gyilkos kevés akad. Lassan, de biztosan emészti fel az embert és okoz idővel klinikai tüneteket.

A modern társadalomban nem beszélhetünk stresszmentességről. A legtöbb szakmában erőn felül dolgozunk, szoros határidőket tartunk, s minél nagyobb a felelősség a vállunkon, annál jobban stresszelünk.

Ha jó munkahelyi légkörben dolgozunk egy közös beszélgetős kávézás sokat lazíthat rajtunk a nap során, de az a gyakoribb, hogy a szoros határidők és töménytelen munka mellett még a kollégák is fúrják egymást, további feszültségeket generálva a munkahelyen, amihez többnyire a létbizonytalanság érzete társul és … mind átéljük ezt, s ha ehhez bármilyen változás jön a napi munkamenetben akkor bármikor készek vagyunk robbanni, vagy összeomlani.

Kétségtelen, hogy a stressz elkerülhetetlen része az életünknek, s azt is: mindenki másképpen kezeli és tűri, de egy bizonyos: a túlzott mértékű stressz már nem serkenti, hanem csökkenti az összpontosítást, illetve egészségügyi problémákat okoz. Ha túl sok a feszültség, a nyomás rajtunk akkor ingerlékenyek vagyunk, gyakori fejfájással, álmatlansággal küzdünk. Legyengülünk, könnyebben betegszünk meg, de szédülés, remegés, izomrángás, hajhullás is kísérő tünetek lehetnek, amik végül évek alatt alkattól, hajlamtól függően szívinfarktushoz is vezethetnek.

Íme néhány módszer, amivel képesek leszünk megbirkózni a stesszel, illetve csökkenthetjük annak mennyiségét:

1. Fontossági sorrend szerint szervezdd meg a munkádat és igazodj ehhez a “listához”. Határidő szerint sorrendbe haladj és határozd meg, hogy mi az amit aznap el kell végezned, de ha mégsem, jelöld meg, hogy milyen munka tolódhat a következő napra. Ezzel jelentősen csökkented a rád nehezedő nyomást. Jóllehet arra figyelj, hogy ne görgess magad előtt sok munkát, mert az ugyanúgy stresszt okoz.

2. Ne várj többet magadtól, mint amire képes vagy! A stessz fő forrása, hogy sokkal többet vállalunk, mint amit képesek vagyunk egyetlen nap alatt elvégezni. Ne ígérdd meg a főnöknek, hogy 10 perc múlva kész lesz valami, ha az lehetetlen, mert utána elvárod, hogy neked sikerüljön. Inkább mondj egy kicsit hosszabb határidőt, mint ami alatt számításaid szerint elvégzed a feladatot. Ha pedig valamivel nem leszel kész időre, azonnal mondd meg a főnöködnek és ne stresszeld magad azon, hogy mit fog hozzá szólni. Ha nem fordul elő ilyen gyakran, akkor megértő lesz, főként ha javaslatot teszel arra, hogy miként lenne mégis tartható az időpont (pl. bevonni egy másik kollegádat a munkába).

3. Tarts pihenőt. Sajnos sok munkahelyen ritkán, szabott időben adják ki a napi néhány perces pihenőidőt, míg néhány munkahelyen akkor áll fel a dolgozó, amikor akar, de ez közel sem jelenti azt, hogy könnyebb neki. Általános tapasztalat, hogy az íróasztalnál, számítógépnél dolgozó emberek ennek ellenére hosszú órákon keresztül megállás nélkül, megfeszítetten dolgoznak. Ez a lehető legrosszabb, amit tehetnek. Úgy érezhetik, hogy idővesztesség és kiesnek a ritmusból, ha felállnak egy kávéra, teára, pedig pont, hogy energiát nyerhetnek belőle. Ennek során a kollegákkal egy kis csevej közben elmerevedett izmainkat is ellazíthatjuk és felfrissülve ülhetünk vissza az asztalhoz.
Ha másképpen nem megy, akkor ezt ugyanúgy ütemezzük be napi feladatként, mint más munkákat.

4. Mindenkinek szüksége van a rendszeres szabadságra. Ha úgy érzed, hogy szellemileg és lelkileg is ki vagy ütve, de messze még a betervezett szabadság, akkor vegyél ki egy hosszú hétvégét és utazz el a családdal, barátokkal valahova, vagy akár rokonlátogatóba. A lényeg, hogy szakadj ki a mindennapok taposómalmából, és olyat csinálj, ami ellazít, ez lehet horgászás, wellnesshétvége, bármi amivel újra egyensúlyba hozod magad.

5. Furcsán hangzik, de meglepően jól működik: ahhoz, hogy jobban teljesíts kezdj el energetizáló tevékenységeket űzni, úgy mint sport, meditáció. Bár ezek még több időt vesznek el tőlünk, de azzal, hogy energikusabbak leszünk gyakorlatilag időt nyerünk. Ha nap kezdetén vagy végén be tudjuk iktatni, akkor mozogjunk minimálisan fél órát. Olyan mozgást válasszunk, aminek végén nem érezzük azt, hogy mindjárt meghalunk, sokkal inkább fittnek, mozgékonynak érezzük magunkat. A rendszeres mozgástól és meditálástól jobban bírjuk a stresszt, ha pedig nap végén végezzük ezeket a tevékenységeket, levezetjük a felgyülemlett feszültséget

6. Kényesztesd magad! Ez nem csak a nőknek szól. A rendszeres masszíroztatás csodákra képes. A fizikai munkában elfárad az ember teste, a szellemi munkánál az izmok válnak görcsössé. Ha megteheted járj masszőrhöz, de a partnered gyengéd masszírozása is frissítően hat.
– MON –








hirdet�s