Miskolci villamos: 118 éve a pályán

Akt.:
Miskolci villamos: 118 éve a pályán
Miskolci villamos: 118 éve a pályán - © Fotó: mvkzrt.hu
Miskolc – Pénteken felvonulással ünnepli a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a helyi villamosközlekedés 118 éves évfordulóját. Kigördül a remízből a hóseprő, a 100-as és 151-es FVV „Bengáli”, az SGP „bécsi” szerelvény pótkocsival együtt, illetve egy Tátra villamos is.

Valamennyi villamostípus egyidejű közlekedtetésével azokra kívánunk emlékezni, akik 1897. július 10-én lehetővé tették és elindították a villamosközlekedést Miskolcon és azóta is azon dolgoznak, hogy a vidéki városok közül a legjobb villamosközlekedés nálunk szolgálja az utasokat.

A villamosok július 10-én, pénteken az alábbiak szerint közlekednek

Valamennyi villamos 12 órakor egyszerre gördül ki az MVK telephelyéről ebben a sorrendben: Hóseprő, 151-es FVV, 100-as FVV, Tátra, Skoda, SGP E1+C3.

Hóseprő:

  • a hóseprő szerelvény az MVK telephelyéről 12 órakor indulva „csak” felvezeti a villamosokat, közlekedni a garázs – Tiszai pályaudvar – garázs útvonalon fog.

Az utána közlekedő villamosokat érvényes utazási okmánnyal, jeggyel, bérlettel bárki igénybe veheti.

100-as pályaszámú FVV „Bengáli” villamos:

  • Tiszai pályaudvarról indul: 12:13, 13:13, 14:13,15:13.
  • Vasgyárból indul: 12:41, 13:42, 14:42, 15:42.
  • A villamos – mivel csak az egyik oldalán vannak ajtók – a Tiszai pályaudvar felé az Újgyőri főtér megállóhelyen a jelenlegivel ellentétes oldalon nyitja ajtajait, ezért kérjük, aki ezzel a villamossal szeretne a belváros felé közlekedni, az a kialakított megállóhellyel szemben lévő oldalon várja a szerelvényt.

151-es pályaszámú FVV „Bengáli villamos:

  • Tiszai pályaudvarról indul: 12:10, 13:36, 15:06, 16:30, 18:12.
  • Felső-Majláthról indul: 12:56, 14:24, 15:48, 17:28, 18:55.

SGP „bécsi” E1+C3 villamos (185-ös pályaszámú motorkocsi és a 300-as pótkocsi):

  • Tiszai pályaudvarról indul: 12:23, 13:23, 14:23, 15:23.
  • Vasgyárból indul: 12:53, 13:52, 14:52, 15:52.
  • A villamos – mivel csak az egyik oldalán vannak ajtók – a Tiszai pályaudvar felé az Újgyőri főtér megállóhelyen a jelenlegivel ellentétes oldalon nyitja ajtajait, ezért kérjük, aki ezzel a villamossal szeretne a belváros felé közlekedni, az a kialakított megállóhellyel szemben lévő oldalon várja a szerelvényt.

Tátra villamos (209-es pályaszámú):

  • Tiszai pályaudvarról indul: 12:16, 13:40, 15:10, 16:50, 18:19.
  • Felső-Majláthról indul: 12:59, 14:28, 16:08, 17:34, 19:00.

A miskolci villamosközlekedés története

1897-ben még a Tiszai pályaudvar – Gömöri pályaudvar – Búza tér – Széchenyi utca – Verestemplom (Szent Anna tér) útvonalon vezetett a fővonal, és a Búza tér – Széles utca – Kazinczy utca – Szemere utca – Népkert útvonalon a mellékvonal (ez utóbbi vonalat később Hejőcsabáig meghosszabbították). A pályát 1905-ben kezdték el hosszabbítani Diósgyőr felé, ez a vonal Verestemplom-végkitérő – Miskolc-Diósgyőri út – Vasgyár – Diósgyőr útvonalon vezetett. A megépült villamoshálózat még mindenhol egyvágányú volt, és az 50-es évek elejéig az is maradt.

1950-ben kezdték meg a Tiszai pu. – Újgyőri főtér közötti szakasz kétvágányúsítását. Ezt követően 1963-ban folytatódott a munka a főtér Diósgyőr közötti szakasz kétvágányúsításával a Kiliáni lakótelep megépülése miatt, ekkor épült ki az 1994-ig meglévő hurokvégállomás. 1951-ben adták át a 3,8 kilométer hosszú tatárdombi vonalat, amely Bulgárföldnél ágazott ki a diósgyőri vonalból. Ez a nyolcvanas években szűnt meg, de egy csonkavágány sokáig megmaradt, itt parkoltak a szurkolókat szállító villamosok a kilencvenes évek végéig a meccsek idején.

1959-ben négysávúsították a 3-as utat, ezt követően 1963-ban szűnt meg a hejőcsabai villamosvonal (mert bár fenntartására lett volna igény és a forgalom is ezt igazolta, kétsávúsítására és korszerűsítésre azonban Miskolcnak nem volt pénze).

A megmaradó villamospályát a villamosprojektet megelőzően a nyolcvanas években kezdték korszerűsíteni, a munka – a sétálóutca kialakításával párhuzamosan – több szakaszban egészen 1995-ig tartott.

Új korszak: a nagy villamosprojekt

A Zöld Nyíl villamosprojekt keretein belül a pályaépítés 2010. május 3-án kezdődött, amikor a Thököly utcai megálló elé egy vágánykapcsolatot építettek be. Ennek azért volt nagy jelentősége, mert az építkezés két fázisában is végállomásként funkcionált az Ifiház előtti terület. Ezt követően 2010. május 10. és október vége között megújult a Tüzér és Thököly utca közötti, majd még ugyancsak ebben az évben, de már novemberben a LÁEV és a Zenta utca közötti szakasz. A pályaépítés 2011. márciusától folytatódott, novemberig – azaz alig több mint kilenc hónap alatt – felújították a kimaradt Tiszai pályaudvar – Tüzér utca szakaszt éppúgy, mint a Thököly utca – Diósgyőri végállomás közötti pályát. A villamosforgalom több szakaszban indult újra: 2011. szeptember elejétől eredeti útvonalán járt a 2-es, és a Diósgyőri Gimnáziumig az 1-es, november elejére pedig a korábbi végállomásig tartó szakaszt is forgalomba állították. A meghosszabbítás szakaszára, Felső-Majláthig 2012. január közepe óta jár ki az 1-es villamos.

Miskolcon az elmúlt 118 évben többféleképpen jelezték a különböző villamos viszonylatokat. A jelenlegi számozásos rendszer 1951 augusztusában kezdődött. Az évtizedek folyamán volt 1-es villamos, ami a mai 2-es vonalán a Vasgyárba járt (Diósgyőrbe csak a hejőcsabai villamos megszűnése óta jár 1-es, a 2-es számot pedig ugyancsak ekkor kapta a vasgyári villamos), járt villamos 1A-s jelzéssel a Szent Anna térig, 3-as jelzéssel a Vasgyár és Diósgyőr között, 4-essel az Újgyőri főtér és a Tatárdomb között, míg 0-s jelzéssel az Újgyőri főtér és a Vasgyár között.

– Miskolc Városi Közlekedési Zrt. –


Ha csak egy videót nézel meg ma Miskolcról, ez legyen az!

Miskolc – Pörgős (néha már talán túlságosan is), változatos, profi és természetesen miskolci. Utazhatunk busszal, villamossal és autóval is. tovább »

KVÍZ: Mennyire ismered Miskolc tömegközlekedését?

Lehet, hogy te vagy a miskolci Vitézy Dávid? Mindjárt kiderül. 10 kérdésünk van, ami lefedi a buszokat, villamosokat és az egész tömegközlekedés történelmét. tovább »

Kétségbeesett szerelmi vallomás a miskolci villamoson

Miskolc – Magas, vékony, szőke, Diósgyőr felől szokott a városba utazni egyes villamossal reggelente. Tud róla valaki? tovább »

Videó: Ilyen egy hangulatos este Miskolcon

Miskolc – Esti életképek Miskolc belvárosából. Cikázó villamosok, fények, hazafelé utazó emberek. tovább »

Videó: Így ér véget egy nap az MVK telephelyén

Miskolc – Az MVK Zrt. készített egy time-lapse videót arról, hogy délutántól estig hogyan, milyen ütemben érkeznek be a buszok a telephelyükre. tovább »

Olvasónk küldte: Miskolci villamosmegállóban szexelt egy pár

Miskolc – Egy szemfüles olvasónk küldte be a fenti fotót nem sokkal hajnali 1 előtt. Videót is kaptunk, de azt inkább nem publikálnánk, mert az már csak felnőtt portálon állná meg a helyét. tovább »

Videó: Jöhet egy gyors menet a miskolci villamoson?

Miskolc – Kérjük, vigyázzanak, príma villamosos timelapse videó következik. tovább »