Csúcsberuházás az M30-as továbbépítése a Borsodban

Akt.:
Forró és Encs közelében már megkezdődött az M30-as építési munkáinak előkészítése
Forró és Encs közelében már megkezdődött az M30-as építési munkáinak előkészítése - © Fotó: Bujdos Tibor
Forró, Encs – Az ország legdrágább közlekedési infrastrukturális beruházása az M30-as.

Nem túlzás azt állítani, hogy már hosszú évtizedek óta arra várnak a Borsod-Abaúj-Zemplén megyebeliek, hogy teljes egészében elkészüljön az M30-as autópálya. Az első szakasz, amely az M3-as és Miskolc között teremtette meg az összeköttetést, már évek óta használható, de a megyeszékhelytől a szlovák országhatárig még mindig az igencsak balesetveszélyes és nagy forgalmú régi 3-as főutat kell használni mind a személy-, mind a teherforgalomnak.

Régóta várják

Az országhatár környékén még a legutóbbi időben is olyan minősége volt a 3-as útnak, hogy helyenként 30 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben, ami egy nemzetközi közlekedési folyosó esetében nem igazán elfogadható. Az M30-as építésének előkészítése már megkezdődött: Encs térségében már láthatóak az „első kapavágások”.

A döntés már évekkel ezelőtt megszületett arról, hogy a Modern Városok Program keretében megépítik az M30-asból még hiányzó – Miskolctól Tornyosnémetiig tartó – 56 kilométeres szakaszt. Sőt egy 1,7 kilométeres szakasz már most használható, az köti össze Tornyosnémetinél a meglévő 3-as utat a szlovákiai oldalon Kassáig már megépült K1-es sztrádával.

Az M30-as épülő 56 kilométerét egyébként három részre tagolták, és külön-külön kerestek rá kivitelezőt. Mindhárom tender elnyerésére több ajánlat is érkezett, és a bírálatnál fontos szempont volt az ár.

Az eredményhirdetés nyomán tavaly már kiderült, hogy – Miskolctól számítva – az első 10,4 kilométeres szakasz nyertese az osztrák Strabag AG és magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. konzorciuma lett 39,4 milliárd forintért. A 24,2 kilométeres második szakaszon a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forint összegért. Ezzel az ország legnagyobb értékű beruházásává lépett elő az M30-as építése. Mindhárom szakasz esetén egy kétszer kétsávos autópálya építése a feladat 26,6 méteres koronaszélességgel és leállósávval, több csomóponttal, pihenőkkel és minden olyan kiegészítővel, amely fontos eleme egy ilyen gyorsforgalmi útnak.

Encs: autópálya-mérnökség

Az M30-as terveiből kiderül az is, hogy az említett első szakasz teljesen új nyomvonalon épül majd meg, két külön szintű csomóponttal, négy felüljáróval, három aluljáróval és egy kétoldali tengelysúlymérő állomással.

A szintén új nyomvonalon épülő második szakaszon is két külön szintű csomópont épül ki, továbbá tíz felüljáró, tizenegy aluljáró, egy vadátjáró és zajárnyékoló fal alkotja majd a műtárgyakat. Ezen a szakaszon lesz egy kétoldali komplex pihenőhely, valamint a nyertes csapat feladata az encsi autópálya-mérnökség megépítése is.

A projekt részét képezi az Abaújdevecser és Forró közötti, illetve az Encs és Forró közötti kerékpárút, valamint az Encs és Abaújdevecser közötti gyalog- és kerékpárút kialakítása is.

A harmadik – Encs utáni – szakasz már nagyrészt érinti a jelenlegi 3-as számú főközlekedési út nyomvonalát, és Tornyosnémetinél becsatlakozik a már átadott 1,7 kilométeres szakaszba.

Mederkorrekciókkal

Ezen a szakaszon is két külön szintű autópálya-csomópont épül, valamint tizenhat felüljáró és négy aluljáró. Itt lesz két kétoldali egyszerű pihenőhely, és a lakott területek védelme érdekében több helyen zajárnyékoló falat is kialakítanak. Ezen a részen a projekt részét képezi összesen hét vízfolyás medrének korrekciója is.

Szaniszló Bálint


Borsod-Abaúj-Zemplén - „A régészet olyan, mint egy rendőrségi nyomozás, pici részletekből rakjuk össze a múltat.” Interjú: Szörényi Gábor Andrással, a miskolci Herman Ottó Múzeum régészeti igazgatóhelyettesével. Hamarosan indul a Miskolc és Kassa közötti M30-as autópálya építése, a beruházás terv...

Borsod-Abaúj-Zemplén - Az összesen 56 kilométernyi autópálya három szakaszban épül meg, legkésőbb 2022-ig. Egy héttel ezelőtt adták át a forgalom számára az M30-as autópálya mintegy másfél esztendő alatt megépült 1,7 milliárd forintos szakaszát, amely arra hivatott, hogy a 3-as főközlekedési út é...

Átadták az M30-as tornyosnémeti szakaszát
Tornyosnémeti - Átadták az M30-as Tornyosnémeti és a szlovák határ közötti szakaszát. Átadták kedden az M30-as gyorsforgalmi út Tornyosnémeti és a magyar–szlovák határ között megépült, 1,7 kilométer hosszúságú szakaszát. Egymillió emberé Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlek...

Átadták az M30-as tornyosnémeti szakaszát
Tornyosnémeti - Másfél évvel ezelőtt indult és kedden átadták a forgalomnak az M30-as Tornyosnémeti és az országhatár közötti szakaszát, amely 3-as főközlekedési utat köti össze a Kassa felé vezető autópályával. Amint arról már beszámoltunk: tavaly nyáron kezdődött az M30-as autópálya országhatár...



Miskolc.
BOON.HU






hirdetés