Miki, a „minden Evo” magyar bajnok

Akt.:
Kazár Miklós vendégei voltunk
Kazár Miklós vendégei voltunk - © Fotó: Kozma István
Miskolc – A többszörös magyar ralibajnok kedveli a Lancer Evo IX-esét az utcán és versenypályán egyaránt.

Kazár Miklós vendégei voltunk. A többszörös magyar ralibajnok – aki Ferencz Ramónnal jelenleg a pontvadászat 2. helyén áll – ugyanis megmutatta lapunknak Mitsubishi Lancer Evo IX-esét, és beszélt többek között versenyautójáról és korábbi nagy balesetéről is.

Az Evo IX-es hol van a rali­autók képzeletbeli palettáján? – kérdeztük.

– Egy nagyon megbízható és nagyon gyors autóról beszélünk, amivel lehetett bajnokságot is nyerni – fogalmazott a miskolci pilóta. – Most egy picit más irányba mennek a fejlesztések, viszont ha nagyon gyorsan, bevállalósan és végig száz százalékon közlekedsz – ami elég nehéz egy versenyen –, akkor jó eredményeket lehet vele elérni.

Miki ült korábban a Lancer WRC változatában is. Milyen autó volt az? – faggattuk.

– A 2006-osból irodalmi totálkárt csináltunk… – mondta. – Az egy Evo VIII-as volt, egy nagyon erős autó, ám a futóműve hagyott maga után kívánnivalót. Ötsebességes és nem hatos váltó volt benne. Ez a tény is furcsa egy WRC-ben. Abban az időben tökéletes volt számunkra, ám a világbajnokságon kiderült: akadtak jobb autók.

Bukás 35g-vel

Felvetésünkre, hogy biztonságilag sem volt rossz, hiszen óriásit estek az autóval, Miki elmondta, hogy szerinte sok minden összefügg sok mindennel.

– Volt rajtam nyakvédő, az sokat segített. Mint ahogy az is, hogy nem 50 kilogrammos vagyok. Volt rajtam izom, így „összetartott” – emlékezett Kazár Miki. – Nem olyan baleset volt, mint a Forma 1-ben szegény Bianchié, de a miénk is 35g körüli volt, amit csoda, hogy túléltünk. Nem volt egyszerű a felépülésünk… A kocsi? Semmi nem maradt benne épen, csak egy darab kompresszor. Minden kuka volt: a karosszéria, a futómű, a motor, a turbó… A lecsavarozott komputerben is kettétörtek a panelek. A hátsó tengelyen volt egy levegős kompresszor, az maradt meg. Na ez az irodalmi totálkár! De nyíltak az ajtók.

Az elmúlt évtizedekben a bajnoki címvédő az Evók magyarországi történetét is testközelből végig tudta kísérni.

Az Evo VI-os komoly volt

– Először a négykerekes turbós Fordok jelentek meg, de azok nagyon megbízhatatlan autók voltak – mondta. – Utána jött a Subaru, ami akkor elég gyenge volt. Ami mérvadó lett és felfigyeltünk rá, az az Evo III-as volt, majd a VI-os tekinthető nagy durranásnak. A VII-es és a VIII-as zsákutca volt szerintem, és a IX-es aztán egyértelmű siker. 2012-ben magyar bajnok lettem vele, és néhány hete egy R5-ös űr Skodát is megcsíptünk Ramónnal a Veszprém ralin. Vannak korlátai az autónak, ám van, amikor nagyon jó. Szeretem a pályán és az utcán is. Négykerekes, turbós, 290–330 lóerőig lehet beállítani. Ez függ a benzintől, vagy attól is, hogy hány fok van odakint. Ha melegebb van, akkor rosszabbul megy. A Szilveszter ralit viszont szereti…

Miki szerencsésnek tartja magát, mert ment WRC-vel és R5-ös autóval is, így ismeri a különbségeket. Mi a legnagyobb különbség? Miki ezt is elárulta:

– Az Evo IX-est utcára építették, az R5-öst a versenypályára. A Mitsubishivel lehet szériaváltóval indulni versenyen. Az R5-ön mind a négy keréken ugyanannyi a súly, vagy ki tudod úgy súlyozni. A Mitsubishit nem, az orrnehéz.

Kérdeztük az autó lelkéről is: „Érezned kell az autót! Senna mondta, hogy amikor a kocsi te vagy, és magadénak érzed, akkor tudsz vele gyorsan menni. Az idén elérhettünk volna vele jobb eredményeket, de voltak kisebb gondjaink”.

ÉM-JLI


Egy kis Evo-történelem

A Mitsubishi Lancer Evo története 1992-ig nyúlik vissza, ekkor a Galant VR4-et váltja a Lancer Evo I. Már ez is összkerékhajtású, turbós és 250 LE-t teljesít, de az Evo III már 270 lóerősre „nőtt”.1996: Evo IV. Tommi Mäkinen elkezdi nyerni a világbajnoki címeket.Az ötödik generációt 1998-ban mutatják be. Az Evo VI a sorozat legsikeresebb tagja: 1999-es bemutatásakor már futottak a WRC-k a vb-n , de Mäkinent és a Lancer Evót nem tudták legyőzni.2001: Evo VII, 2003: Evo VIII. 2005-ben jött az átdolgozott, változó szelepvezérlésű motorral és a korábbinál nagyobb turbóval szerelt Evo IX, amely a mai napig is népszerű és sikeres. 2008: Evo X.